De eerste

Van Wikipedia, de gratis encyclopedie
Spring naar navigatie Spring naar zoeken
Funkturm-Piktogramm der Infobox
De eerste
Stationslogo
TV-station ( openbare dienst )
Programmatype: Volledig programma
ontvangst Digitaal: DVB-T2 , DVB-C , DVB-C2 , DVB-S , DVB-S2 , IPTV
Foto resolutie 576i ( SDTV )
720p ( HDTV ) (Das Erste HD via Sat / Kabel / IPTV)
1080p ( HDTV ) (De eerste HD via DVB-T2)
Begin van verzending 12 juli 1950
25 december 1952 (regelmatige werking)
Stoel München , Duitsland Duitsland Duitsland
omroep: Staatsomroepen van de ARD
Intendant Tom Buhrow
(Voorzitter van de ARD) [1]
Programmadirecteur Christine Strobl [2]
Marktaandeel 11,3% (vanaf 3 jaar)
6,5% (14-49 jaar) (2019) [3]
Lijst met tv-zenders
Website

De eerste is de eerste openbare nationale televisie in Duitsland .

Het landelijke televisieprogramma is een gezamenlijke productie van de regionale omroepen ARD , die sinds het midden van de jaren zestig als onafhankelijke omroepen ook eigen programma's van derden uitzenden.

Na een testfase van twee jaar begon de zender officieel als NWDR-televisie op 25 december 1952 en werd aanvankelijk geëxploiteerd onder leiding van de toenmalige NWDR . [4] Vanaf 1 november 1954 opereerde eindelijk de zender als gemeenschapsprogramma van nationale omroepen onder de naam Deutsches Fernsehen. De aanduiding “Das Erste” fungeerde vanaf 1963 ook als informele afbakening van de tweede Duitse televisie , de tweede, die toen werd gelanceerd. In 1984 werd het station officieel omgedoopt tot Eerste Duitse Televisie . Sindsdien wordt de volledige zendernaam vóór elke hoofdeditie van het avondjournaal aangekondigd [5] en verschijnt na elk avondjournaal als identificatie. Het was pas sinds 1 april 1996 [6] dat de officiële naam en merknaam van het station Das Erste was ; eerder werd het station in programmavoorbeelden ook wel de ARD genoemd . [7] Als gevolg hiervan spreekt men tegenwoordig van programma's die "in de eerste" worden getoond, en de zender zelf wordt in de volksmond "eerste programma" of alleen metonymisch "ARD" genoemd.

organisatie

De eerste, vertegenwoordigd door de programmadirectie Erstes Deutsches Fernsehen, is een gezamenlijk programma-aanbod van de omroepen in de werkgroep van de openbare omroepen van de Bondsrepubliek Duitsland (ARD) met hoofdzetel bij de Beierse Omroep in München. Programmadirecteur van 2008 tot eind april 2021 [8] was Volker Herres . De rechtsgrondslag is onder meer het ARD Staatsverdrag [9] en het ARD televisiecontract van de staatsomroepen, [10] waarin de functie van de ARD programmadirecteur is vastgelegd. Hij wordt voor minimaal twee jaar gekozen met een tweederdemeerderheid van de in de ARD gegroepeerde staatsomroepen. De programmadirecteur heeft tot taak om samen met de directeuren van de staatsomroepen het programma-aanbod van de ARD uit te werken en de aanlevering van programma's aan de afzonderlijke staatsomroepen te coördineren.

De opleidingsdirecteur wordt als adviesorgaan ondersteund door de opleidingsraad van de ARD. Paul Siebertz is sinds april 2013 voorzitter van de programmaadviesraad. [11] [12]

Het ARD-programmamanagement is gevestigd in de Bayerischer Rundfunk-hoogbouw in München .

Sinds de wijziging van het televisiecontract tijdens de algemene vergadering van de ARD op 10 februari 1956, heeft de "Programma-adviesraad van de Eerste Duitse Televisie" het programma in de Eerste geobserveerd. De programmaadviesraad kwam voor het eerst bijeen op 26 maart 1956. Het is samengesteld uit elk één vertegenwoordiger van de omroepraden van de staatsomroeporganisaties en kiest uit haar midden een voorzitter. De taken van de programma-adviesraad van de ARD zijn voor het laatst gewijzigd door een wijziging van het televisiecontract in september 2006: “Overleg en observatie door de programma-adviesraad omvatten vragen over programma-ontwerp en -structuur, met name met betrekking tot de naleving van de principes voor samenwerking in het ARD-gemeenschapsprogramma Erste Deutsches Fernsehen en andere gemeenschapsprogramma's [Opmerking: ARTE, PHOENIX, 3sat, KiKa] en aanbiedingen 'inclusief het ontwerp van het programma dat voldoet aan de jeugdbescherming.'

Het programma wordt door de individuele staatsomroepen betwist op basis van de respectieve grootte. In 1953 namen vijf staatsomroepen deel aan het gemeenschapsprogramma; de nadruk lag vooral op de NWDR , waaruit in 1956 NDR en WDR voortkwamen (zie ook NWRV ). In 1954 kwam daar de SFB bij, in 1961 de RB , in 1963 de SR en in 1992 de MDR en ORB , zodat er maximaal 11 leveranciers waren. In 1998 fuseerden de SWF en SDR tot de SWR , in 2003 de SFB en ORB tot de RBB .

Verplichte aandelen van de omroepen volgens het ARD-televisiecontract in geselecteerde jaren [13] (cijfers in procenten; omroepen die niet meer bestaan ​​in cursief ):

staatsomroep 1953 1964 1979 1992 2017 logo
Noordwest-Duitse Omroep (NWDR) 50 - - - - NWDR-logo
West-Duitse Omroep (WDR) - 25ste 25ste 22:00 uur 21.00 WDR-logo
Noord-Duitse Omroep (NDR) - 20ste 19e 16.25 17,50 NDR-logo
Beierse Omroep (BR) 20ste 17e 17e 14,50 16.25 BR-logo
Südwestrundfunk (SWR) - - - - 18.10 SWR-logo
Zuidwestfunk (SWF) 10 8ste 9 9,25 - SWF-logo
Süddeutscher Rundfunk (SDR) 10 8ste 8ste 7.50 - SDR-logo
Centrale Duitse Omroep (MDR) - - - 11.50 10.60 MDR-logo
Hessischer Rundfunk (hr) 10 8ste 8ste 7.00 7.45 HR-logo
Omroep Berlijn-Brandenburg (rbb) - - - - 7.10 RBB-logo
Afzender Gratis Berlijn (SFB) - 8ste 8ste 4.25 - SFB-logo
Oost-Duitse Omroep Brandenburg (ORB) - - - 2.75 - ORB-logo
Saarländischer Rundfunk (SR) - 3 3 2.50 1.25 SR-logo
Radio Bremen - 3 3 2.50 0,75 RB-logo

verhaal

begin

De nog bestaande hoge bunker (G-toren) aan het Hamburg Heiligengeistfeld . De eerste testzendingen kwamen van de geleidingstoren (L-toren) aan de huidige Budapester Strasse, die in 1973/74 werd afgebroken
Omroeper Gabriela Hellweg 1953
Lezing van journalisten over de Saarkwestie in 1953
Bijzondere postzegel uit 1957

In het najaar van 1944 werd de televisie in Duitsland stopgezet vanwege de oorlog (zie ook: Geschiedenis van de televisie in Duitsland ). Meer dan vijf jaar na het einde van de oorlog in Europa begon de North West German Broadcasting Corporation (NWDR) met haar eerste testuitzendingen in Hamburg. Als eerste televisiebeeld in Duitsland na de Tweede Wereldoorlog werd op 12 juli 1950 door "NWDR-Fernsehen" een testbeeld uitgezonden. De constituerende vergadering van de ARD vond plaats op 5 augustus 1950. Leden waren de zes staat omroepen NWDR, Radio Bremen (RB), Hessischer Rundfunk (HR), Südwestfunk (SWF), Süddeutscher Rundfunk (SDR) en Bayerischer Rundfunk (BR). [14]

Het experimentele programma begon op 27 november 1950 en werd drie dagen per week uitgezonden. De eerste lezingen, nieuwsprogramma's en sportuitzendingen werden uitgezonden. Op 4 januari 1952 begon de televisiefilmreportage , die tot stand kwam op basis van bijdragen van de Neue Deutsche Wochenschau . Volgens andere informatie werd de naam in augustus of november 1952 veranderd in Tagesschau . [15] Op 26 oktober 1952 werd de eerste steen gelegd voor het nieuwe televisiehuis in Hamburg-Lokstedt . Een cassette vol certificaten met het logo van NWDR-televisie werd ingemetseld. [16]

Regelmatige werking

Op 25 december 1952 werd de NWDR-televisie officieel in gebruik genomen. Tegen die tijd waren er 5.000 televisies verkocht. Vanaf nu werd het dagelijks uitgezonden van 20.00 uur tot 22.00 uur. De ontvangst van het programma was aanvankelijk beperkt tot Noordwest-Duitsland en Berlijn. Het programma is samengesteld door de toenmalige Northwest German Broadcasting Corporation . De uitzending was vanuit de twee bunkers op het Heiligengeistfeld in Hamburg. De officiële start van de uitzendingen was op 25 december om 20.00 uur met aparte programma's voor het noorden, het westen en Berlijn. [17] Het Hamburgse programma werd geopend met een toespraak van de directeur van de Northwest German Broadcasting Corporation, Werner Pehmen . Zijn toespraak omvatte de zinnen "Televisie bouwt bruggen van persoon tot persoon. Van mensen tot mensen. Het is dus waarschijnlijk het juiste cadeau voor Kerstmis. Omdat het zijn mogelijkheden pas volledig vervult als het mensen samenbrengt en zo bijdraagt ​​aan de eeuwige hoop van de mensheid: vrede op aarde. In die hoop beginnen we nu ook aan ons programma. ”En“ we beginnen. Wij, mijn lieve kijkers, dat is de televisieafdeling van de Nordwestdeutscher Rundfunk met al haar medewerkers." Daarna volgde een programma van 118 minuten. Na een aankondiging door Irene Koss volgde het televisietoneelstuk "Silent Night, Holy Night" met een verhaal over de oorsprong van het bekende lied . Later werd het dansspel "Max en Moritz" uitgezonden met het NWDR-radio-orkest. [18] [19] [20] [21] Het West-programma liep op 25 december reportages, het programma voor Berlin Nachrichten en twee films.

Op 26 december 1952 ging de Tagesschau officieel van start in het noordelijke programma; [22] 's middags was de eerste officiële [23] live voetbaluitzending van de DFB Cup-wedstrijd tussen FC St. Pauli en Hamborn 07 al aan de gang en op de avond van 26 december werd ook het programma Een leuk cadeau uitgezonden eerste tv-programma uitzending. [24] [25] Ook in het programma voor de West werd op 26 december live een voetbalwedstrijd uitgezonden: de wedstrijd tussen 1. FC Keulen en FK Rode Ster Belgrado . [26] Op 27 december, in Noord-Duitsland, het programma van Berlijn met de eerste cabaretvoorstelling van stekelvarkens ; de volgende dag was er voor het eerst een gezamenlijk programma voor alle drie de uitzendgebieden en de eerste herhaling van een programma (het televisieprogramma op 26 december). [27] Op oudejaarsavond 1952 werd voor het eerst de nieuwjaarsrede uitgezonden, wat vandaag de dag nog steeds deel uitmaakt van de traditie van het programma. Het werd gehouden door bondspresident Theodor Heuss , die onder meer de volgende woorden sprak: “(...) Zelfs bij de meest gecompliceerde uitvindingen zijn de Duitsers weer op weg en nu zullen ook wij ons bewust zijn van de moeilijk- magie van televisie te begrijpen. (...) " . [28] Op 20 februari 1953 begon de eerste tv-kookshow met Clemens Wilmenrod . De show ontwikkelde zich tot een van de meest populaire formaten. [29] Om andere delen van de Bondsrepubliek te bereiken, werden geleidelijk nieuwe televisiezenders opgezet. Al in september 1952 was de Langenberg-zender van de NWDR in bedrijf. In 1953 ging het 10 kW- televisiestation op de Feldberg im Taunus in de lucht en in het bevoorradingsgebied woonden vier miljoen mensen. In hetzelfde jaar werd de zender Weinbiet des Südwestfunk (SWF) in gebruik genomen voor Zuidwest-Duitsland nabij Neustadt an der Weinstrasse . [30] Een van de eerste rechtstreeks overgedragen grote evenementen waren de kroning van Elizabeth II op 2 juni 1953 en het Wereldkampioenschap voetbal 1954 .

Op 23 oktober 1953 nam de NWDR-televisie haar intrek in de nieuwe studio in Hamburg-Lokstedt . Dit was de eerste studio in Europa die speciaal voor televisie was ingericht. [14] Op Pinksterzondag 1954 werd voor het eerst een songfestivalbijdrage uitgezonden. Het aantal aangemelde televisiedeelnemers steeg van 3.000 in de zomer van 1953 tot 40.000 in augustus 1954. Vanaf 1 november 1954 werd het programma door de toen bestaande radiomaatschappijen gezamenlijk voor heel de Bondsrepubliek Duitsland geproduceerd. De zenders zonden voor het eerst het gezamenlijke programma van ARD uit en werden zo "Duitse TV". Ook de Saarländischer Rundfunk , die zich later bij de ARD aansloot, nam deel aan het gemeenschapsprogramma. Een van de eerste televisie-evenementen die in het hele uitzendgebied te volgen was, was de vlucht op de poolroute door de SAS . [31]

Vanaf het begin was de verklaarde doelgroep van televisie ook de mensen in de DDR, die toen nog bekend stond als de " Sovjet-bezettingszone ". Uitzending van sterke zenders op de Ochsenkopf (Beierse radio, zie ook Ochsenkopfantenne ) of in de Harz ( Torfhaus-zender van de NDR), kon de " Westfernsehen " ook buiten het IJzeren Gordijn worden ontvangen.

De dagelijkse uitzending van de Tagesschau begon op 1 oktober 1956. Op 2 maart 1959 werd de Tagesschau voor het eerst voorgelezen door een spreker. Op 1 juni 1961 startte de ARD met een tweede televisieprogramma . Deze werd geëxploiteerd tot de start van de ZDF . Op 4 september 1961 begon het ochtendprogramma van de ARD ; dit was uitsluitend gericht op de mensen in de DDR. Het wordt sinds 1966 samen met ZDF geëxploiteerd. Op 25 augustus 1967, de eerste dag van de 25e International Consumer Electronics Fair (IFA) in Berlijn, begon de kleurentelevisie in Duitsland. Met een speciale kleurrijke trailer werden kleurentelevisieprogramma's aangekondigd. Op 2 januari 1978 begon de nachtelijke nieuwsuitzending Tagesthemen. [14] Sinds 2 januari 1981 wordt het gemeenschappelijke ochtendprogramma landelijk uitgezonden.

Op 1 oktober 1984, tegelijk met de introductie van een nieuw huisstijlontwerp (het meest opvallende kenmerk het logo "1" dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt in plaats van het vorige gestileerde oog), werd het programma omgedoopt tot Erste Deutsches Fernsehen , sinds 1996 simpelweg Das Erste als de officiële korte vorm. Tot dan toe heette het station Deutsches Fernsehen .

In 1989 startte het ARD-Mittagsmagazin. Vanaf 14 december 1990 werd het programma ook uitgezonden op de voormalige frequenties van het 1e DDR televisieprogramma ( DFF 1 ). Nadat de twee omroepen MDR en ORB in 1992 op het grondgebied van de voormalige DDR waren opgericht , sloten deze twee omroepen zich ook aan bij ARD en namen ze deel aan het gezamenlijke programma dat loopt sinds de fusie van SDR en SWF tot SWR (1998) of ORB en SFB aan de RBB (2003) wordt nu gezamenlijk ondersteund door negen omroepen. In 1993 begon de uitzending van het ochtendblad ARD. Op 1 september 1995 werd de zogenaamde night gap gesloten en sindsdien zendt Das Erste de klok rond.

Vanaf 2000

De ARD-Text begon op 1 januari 2000 nadat de ZDF zich eind 1999 had teruggetrokken uit de gemeenschappelijke teletekst, de "Videotekst". Op 2 november 2000 begon het weekdagprogramma "Börse im Ersten" (vandaag de beurs voor achten). In 2003 werd het uiterlijk van de eerste samen met de ARD grondig herzien. Het station kreeg een nieuw logo en een nieuw design. De ARD-Eins kregen een ring. Sinds 20 februari 2005 wordt de eerste centraal uitgezonden vanuit de ARD-ster op de hr in Frankfurt am Main. Hier komt het glasvezelnetwerk van de ARD-stations samen.

Op 30 november 2008 is het uiterlijk herzien. [32] Het blauw en lichtblauwe design met cirkels uit 2003 werd vervangen door een donkerblauw design, nu afgewisseld met lichtblauwe lijnstructuren (golvende guilloches ) en vervangen door de contrastkleur wit. Het uiterlijk wordt gecomplementeerd door een discreet gebruikte platinakleur. De gestileerde, omgeven door een cirkel, wordt in alle programma's en uitzendingen als handelsmerk gebruikt , vergelijkbaar met ®. De huislettertypen zijn de leden van de Thesis- familie, TheSans voor de tijd en TheSerif voor de titel van de uitzending. Het bijzondere van het ontwerp is dat een programmavoorbeeld op volledig scherm wordt weergegeven en niet wordt bedekt door grafische elementen van de zender. Daarnaast wordt de titel van het programma niet meer weergegeven als het programmalogo al in het previewbeeld te zien is (bijvoorbeeld in een studiosituatie). Dit moet de geloofwaardigheid van het station en de herkenbaarheid van de afzonderlijke merken vergroten. Het ontwerp is een ontwikkeling door bureau DMC Group .

Op 12 februari 2010 is de HD- versie met de identifier Das Erste HD in gebruik genomen.

Sinds 28 februari 2015 zendt Das Erste uit met een nieuw logo en een nieuw on-air design. Als basiskleur wordt een donkerblauwe tint gebruikt, die wordt aangevuld met drie contrasterende kleuren: oceaan (turkoois), limoen (groen-geel), framboos (framboos-rood). ARD kenmerkt zijn "corporate blue" als een traditionele en tijdloze kleur die rust, kracht en frisse helderheid moet uitdrukken. [33] Het nieuwe logo plaatst het logo in het midden door het binnen een witte cirkel uit te ponsen. Verder is het ontwerp gebaseerd op de aanraakbediening en zijn 3D-effecten en shading volledig verwijderd. Bovendien wordt nu een schreefloos lettertype gebruikt. ARD spreekt zelf van een 'uitnodigende drukknop' die bedoeld is om kijkers naar het programma te lokken. Het ontwerp moet dynamisch lijken, zoals apps en mobiele websites. Bovendien zijn alle geluiden opnieuw geproduceerd en nu meer elektronisch. [34]

Eind november 2015 is het ontwerp van de zender opnieuw geüpdatet. [35]

Stationslogo's

Momenteel

Logo's sinds 28 februari 2015:

historisch

Technische implementatie

Het programma van de eerste wordt technisch samengebracht in het omroepcentrum van de ARD in de ARD-ster in Frankfurt am Main (op het terrein van de Hessischer Rundfunk). Deze signalen worden via het eigen glasvezelnetwerk van HYBNET naar de individuele omroepen gedistribueerd .

Sinds februari 2005 wordt Das Erste gespeeld door het Centraal Omroep Centrum (ZSAW) in het ARD omroepcentrum. [36] Tot dan (in de overgrote meerderheid van de gevallen) had het ARD-station dat een programma in het gemeenschapsprogramma bracht (live of opgenomen) een lijn overgeschakeld naar de ARD-ster, van waaruit het signaal naar alle andere ARD-stations werd gestuurd doorgestuurd voor terrestrische distributie. Met de ingebruikname van de ZSAW werden voor het eerst alle programma's die niet live zijn (films, soaps, documentaires, etc.) rechtstreeks vanaf de servers in Frankfurt afgespeeld. Aangezien elke ARD-zender in het avondprogramma regionale reclame moet blijven uitzenden, is het systeem ontworpen voor de gelijktijdige uitzending van maximaal negen programma's (overeenkomend met de negen reclamevensters). Alleen het regionale venster BR wordt uitgezonden via satelliet, DVB-C en IPTV en in het buitenland. De uplink-antenne voor de Astra-uitzending bevindt zich in de directe omgeving van de ARD-ster, ook op het terrein van de hr .

verdeling

terrestrisch

Tegenwoordig wordt Das Erste in Duitsland in tien verschillende boeketten uitgezonden op 157 zendlocaties in de digitale televisiestandaard DVB-T , waaronder twee Oostenrijkse locaties dicht bij de grens. Das Erste wordt ook uitgezonden in de DVB-T-standaard in Italië ( Zuid-Tirol , Rundfunk-Anstalt Südtirol ), Zwitserland ( Graubünden , Tele Raetia ) en Denemarken .

De eerste zendt zijn programma vanaf 1 mei 2016 in full HD- resolutie uit op het DVB-T2 HD- platform in Duitsland als onderdeel van het Media Broadcast-pilotproject, maar het beeld wordt alleen opgeschaald vanaf het interne 720p- signaal. [37]

verhaal

Tot 1990 werd Das Erste alleen in de oude Bondsrepubliek verspreid. Daarnaast kon het programma ook in grote delen in de DDR worden ontvangen, omdat er bewust sterke zenders waren opgesteld nabij de grens. Voor dit doel werden omroepsystemen van de ARD voornamelijk gebruikt voor de basisnetwerkomroepen - in tegenstelling tot de ZDF en de derde programma's , voor de distributie waarvan bijna uitsluitend omroepsystemen van de Deutsche Bundespost werden gebruikt, als gevolg van de 1e omroep oordeel . Op 15 december 1990 nam Das Erste de transmissieketen over van het eerste programma van de Duitse televisieomroep , dat werd uitgezonden via de transmissiesystemen van de Deutsche Post van de DDR . De DDR-transmissiesystemen werden iets later overgenomen door de Deutsche Bundespost en organisatorisch samengevoegd met de West-Duitse transmissiesystemen van de Bundespost. In 1995 werden de omroepsystemen van de Bundespost uitbesteed aan Deutsche Telekom , dat op zijn beurt T-Systems werd .

Tussen 2002 en 2008 werden de transmissiesystemen in Duitsland geleidelijk omgezet van de analoge PAL- standaard naar de digitale DVB-T-standaard. In de loop van de omschakeling zijn talloze tankstations voor Das Erste zonder vervanging uitgeschakeld, waardoor Das Erste niet meer landelijk op terrestrische basis kan worden ontvangen.

kabel

De eerste wordt in heel Duitsland digitaal uitgezonden in ( DVB-C ). In sommige kabelnetwerken wordt ook analoog en de HD-versie Das Erste HD digitaal ingevoerd.

De eerste is ook vertegenwoordigd in tal van Europese kabelnetwerken.

satelliet

Das Erste kan sinds IFA 1993 via satelliet worden ontvangen in heel Europa. Digitale satellietuitzendingen ( DVB-S ) begon in 1997. Momenteel is de Astra 1- satelliet (19,2 ° Oost) in gebruik.

In de nacht van 30 april 2012 werd de analoge uitzending via satelliet stopgezet.

De verspreiding via Hot Bird 8 (13° Oost) werd op 8 juni 2010 voorlopig stopgezet om kosten te besparen.

Op 22 december 2010 hervatte Eutelsat de distributie via Hotbird op eigen kosten tot half januari om de soldaten van de Bundeswehr in Afghanistan van de eersten in een solidariteitscampagne te voorzien. [38] Op 1 april 2011 werd de distributie via Hotbird aanvankelijk stopgezet, maar op 6 april definitief hervat. Naast soldaten in Afghanistan profiteren tal van vakantiegangers, hotels, diplomaten, werknemers in het buitenland en de eigen correspondenten van de ARD die zich buiten de Astra-voetafdruk bevinden, met name in het Midden-Oosten, Cyprus en Turkije, van de distributie via Hotbird. [39]

Op 31 maart 2017 werd de satellietuitzending van de Eerste via Hot Bird 13° Oost definitief stopgezet. [40]

De distributie van de eerste in SD-kwaliteit stopt naar verwachting op 12 januari 2021. [41]

IPTV

De eerste is in Duitsland te ontvangen via de gangbare IPTV- aanbieders (o.a. Telekom MagentaTV , Vodafone TV, 1 & 1).

Sinds 1 april 2008 zijn alle ARD TV-programma's te ontvangen via de internetstreamingplatforms waipu.tv en Zattoo . Vanaf januari 2013 wordt het ARD-programma live beschikbaar gesteld via de online mediatheek . Voorheen werden alleen individuele programma's uitgezonden. Inhoud waarvoor ARD niet over de juiste transmissierechten beschikt, wordt uitgesloten van de livestream . Bovendien is het aanbod niet beschikbaar in hoge resolutie (HD TV). [42]

Daarnaast kun je een groot deel van de programma's van de eerste in de ARD-mediatheek online bekijken. Ook Das Erste Mediathek , dat tot augustus 2019 apart stond, is daar als zender geïntegreerd. [43]

internet

De eerste is sinds 6 januari 2013 als livestream beschikbaar op internet. [44] Hiervoor werkt de Amerikaanse provider Akamai samen, die zorgt voor een HTTP-stream (HLS). De stream kan in de browser worden afgespeeld via een speler binnen de website, maar het is ook mogelijk om deze af te spelen via spelerprogramma's zoals VLC-mediaspeler of apps en apparaten die het afspelen van HLS-streams ondersteunen.

Stream adres oplossing codec Webspeler
De eerste HLS

De eerste HLS

1280 × 720 H.264 live.daserste.de

HbbTV

Sinds 23 augustus 2010 kunnen tal van digitale aanbiedingen van de eerste op het televisiescherm worden gebruikt door op de rode knop op de afstandsbediening te drukken. HbbTV maakt het mogelijk om naast traditionele, lineaire televisie ook toegang te krijgen tot content, onafhankelijk van vaste zendtijden. Deze omvatten video-on-demand en programma-begeleidende aanbiedingen via de " Das Erste Mediathek ", de " Tatort " of de " Check Eins " applicatie.

De video's in de mediatheek over de misdaadthrillers en films in Das Erste, over series, documentaires, tijdschriften en kinderprogramma's etc. worden in hoge kwaliteit als videostream aangeboden. Ze kunnen worden geselecteerd via categorieën, kalender of een A – Z met de afstandsbediening. [45]

"Hybrid Broadcast Broadband TV" - kortweg HbbTV - is sinds juni 2010 de officiële Europese televisiestandaard en combineert de voordelen van televisie en internet. Om gebruik te kunnen maken van het aanbod zijn een voor HbbTV geschikt tv-toestel ( SmartTV ) of een externe decoder en een internetverbinding, bij voorkeur met een hoge datasnelheid ( bijv. DSL ), vereist. De dienst is onversleuteld en gratis.

programma

Tagesschau studio tot 2008

De eerste toont meerdere keren per dag het nieuwsprogramma Tagesschau ; de belangrijkste kwestie is het 08:00 kwestie. Het nieuwsmagazine Tagesthemen wordt laat in de avond uit te zenden en de nacht tijdschrift na middernacht. Voor de actualiteit zendt Das Erste zijn speciale programma's Brennpunkt of een ARD Extra (na de hoofdeditie van de Tagesschau) , Tagesschau Extra of Tagesthemen Extra uit .

Op werkdagen toont het station 's morgens en' s middags de programma's Morgenmagazin en Mittagsmagazin , die afwisselend worden geproduceerd door ARD en ZDF, het serviceprogramma ARD-Buffet en herhalingen. In de middag volgden de series Rote Rosen en Sturm der Liebe , gevolgd door documentaire soaps. Dan komt de tabloid Brisant .

De avond ervoor de quizprogramma's, wie weet zoiets? , Asked - Hunted of getoond in een quizduel . De serie Großstadtrevier wordt op maandag uitgezonden en Knowledge wordt van maandag tot en met vrijdag vóór acht uur uitgezonden en Sportschau op vrijdag vóór acht uur in de Bundesliga. Kort voor 20.00 uur arriveert de beurs voor achten en komt het weer op de eerste .

In het weekend wordt het kinderprogramma 's ochtends uitgezonden onder het merk Check Eins . De sportshow wordt uitgezonden om 18.00 uur (op zaterdag regelmatig tot kort voor 20.00 uur) ; Op zondag is de politieke uitzending Report from Berlin (18.05 uur) te zien, gevolgd door de sportshow (18.30 uur) en het tijdschrift Weltspiegel (19.20 uur) . Op zondagavond zendt de eerste een misdaadfilm uit ( Tatort / Polizeiruf 110 ), gevolgd door de politieke talkshow Anne Will .

Andere politieke gesprekken zijn Hart maar eerlijk op maandag (21.00 uur) en Maischberger op woensdag (volgens de thema's van de dag) .

Politieke tijdschriften draaien op dinsdag en donderdag om 21.45 uur. Immer abwechselnd Panorama , Monitor , Kontraste , FAKT , Report Mainz und Report München . Am Mittwoch um 21:45 Uhr sendet das Erste das Wirtschaftsmagazin plusminus .

Montags startet Das Erste die Primetime mit einer Dokumentation und am Dienstag mit Familienserien. Mittwochs, donnerstags und freitags werden Spielfilme zur Hauptsendezeit ausgestrahlt. Am Mittwoch unter dem Namen FilMittwoch , am Donnerstag unter Donnerstags-Krimi und am Freitag unter Endlich Freitag in Ersten . Im Sommer laufen am Montag und Dienstag Spielfilme unter dem Konzept Sommerkino .

Werbung

Werbung darf werktags grundsätzlich zwischen 14 und 20 Uhr gesendet werden. An Sonn- und bundesweit gesetzlichen Feiertagen darf keine Werbung gezeigt werden. Diese Werbezeitbeschränkung wird jedoch durch die Einführung von werbelastigen Gewinnspielen in Sendungen wie z. B. Fußballübertragungen nach 20 Uhr aufgeweicht. Von Kritikern wird diese Praxis als Schleichwerbung bezeichnet. Darüber hinaus werden Sendungen nach 20 Uhr in der ARD oftmals von bestimmten Werbeträgern präsentiert (sogenanntes Sponsoring ). Für viele Zuschauer der öffentlich-rechtlichen Fernsehanstalten stellt sich daher die Frage, inwiefern der strikte Kurs einer Gebühreneintreibung durch den Beitragsservice von ARD, ZDF und Deutschlandradio noch mit der schrittweise fortschreitenden Umgehung des Werbeverbotes zu rechtfertigen sei. Fritz Pleitgen , damals WDR-Intendant, trat nach dem ARD-Schleichwerbungsskandal für eine Abschaffung des Sponsorings von Nichtsportsendungen nach 20 Uhr ein, da es sich beim Sponsoring seiner Ansicht nach schlicht um Werbung handele.

Die Werbepausen dauern rund eine bis drei Minuten. Selten kommt es vor, dass die Werbung eine Sendung unterbricht. Insgesamt darf im Schnitt pro Werktag nicht mehr als 20 Minuten Werbung gesendet werden.

Kritik des Programmbeirats

Der Programmbeirat ist besetzt mit Nicht-Journalisten:

  • Paul Siebertz (* 1948), Bankkaufmann und Rechtsanwalt, entsandt von der Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft [46]
  • Sigrid Isser (Qualifikation unbekannt)
  • Stefan Gebhardt , Krankenpfleger und Linken-Politiker
  • Judith von Witzleben-Sadowsky, Heilpraktikerin
  • Susan Ella-Mittrenga (* 1967 in Magdeburg), Sportlehrerin
  • Markus Weber (Qualifikation unbekannt)
  • Marliese Klees, Pastoralreferentin
  • Monsignore Stephan Wahl
Ehemalige Mitglieder
  • Walter Spieß (1946), ehem. Finanzbeamter, der „seit 1989 für personalrätliche und gewerkschaftliche Zwecke freigestellt bzw. beurlaubt“ war [47]
  • Geesken Wörmann (* 1937), Industriekauffrau [48]

In der Ukraine-Krise 2014 rügte der Programmbeirat Teile der Berichterstattung vom Dezember 2013 bis Mai 2014. Der neunköpfige ARD-Programmbeirat wirft in seiner Stellungnahme, aus der das Onlinemagazin Telepolis .de zitiert, den ARD-Redaktionen vor, dass wichtige und wesentliche Aspekte des Ukraine-Konflikts „nicht oder nur unzureichend beleuchtet“ worden seien. Insgesamt habe sich die Berichterstattung „nicht ausreichend differenziert“ gezeigt. Die Inhalte hätten teilweise den „Eindruck der Voreingenommenheit erweckt“ und seien „tendenziell gegen Russland und die russischen Positionen“ gerichtet. [49]

Nach Darstellung des Moskau-Korrespondenten des Spiegel seien „Form und Schärfe der Kritik … ohne Beispiel in der Geschichte der ARD“. Allerdings relativierte Benjamin Bidder die Darstellung des von Malte Daniljuk auf telepolis lancierten Resümees: Das vollständige Sitzungsprotokoll sei „deutlich abwägender formuliert.“ [50]

Der Chefredakteur der ARD, Thomas Baumann , wies die Kritik des Programmbeirats „energisch“ zurück. [49] Der Vorsitzende Paul Siebertz erklärte dazu, sein Beirat arbeite „stets mit großer Sorgfalt“. [50]

Weblinks

Commons : Das Erste – Sammlung von Bildern, Videos und Audiodateien

Einzelnachweise

  1. Intendanten-Konferenz: Tom Buhrow wird ARD-Vorsitzender . In: Spiegel Online . 18. September 2019 ( spiegel.de [abgerufen am 2. Januar 2020]).
  2. quotenmeter.de ARD: Unterhaltungskoordinator Schreiber wird neuer Degeto-Chef , abgerufen am 1. Mai 2021
  3. RTL war 2019 größter Gewinner, Kabel Eins überholt RTLzwei . In: DWDL.de . 1. Januar 2020. Abgerufen am 22. Februar 2020.
  4. ARD-Pressemitteilung: 50 Jahre Erstes Deutsches Fernsehen – Symposium und Sondersendungen zum ARD-Jubiläum auf Presseportal.de; 17. September 2002.
  5. Alle Tagesschau Intros 1952–2018 auf YouTube , 6. Januar 2018 (Video).
  6. Chronik der ARD – Neues Design für Das Erste. In: ARD Online. Abgerufen am 27. November 2016 .
  7. ARD-Programmvorschau aus dem Jahr 1993. Abgerufen am 5. April 2021 .
  8. quotenmeter.de ARD: Unterhaltungskoordinator Schreiber wird neuer Degeto-Chef , abgerufen am 1. Mai 2021
  9. ARD-Staatsvertrag (ARD-StV) vom 18. Dezember 1991
  10. Verwaltungsvereinbarung der Landesrundfunkanstalten über die Zusammenarbeit im Fernsehgemeinschaftsprogramm „Das Erste“ (ARD-Fernsehvertrag) vom 26./27. November 1991
  11. Programmbeirat auf daserste.de
  12. Dr. Paul Siebertz – Neuer Vorsitzender des ARD-Programmbeirats BR-Website , 8. April 2013
  13. Daten für 1953 bis 1979 auch bei Hans Bausch : Rundfunkpolitik nach 1945 , Erster Teil = Rundfunk in Deutschland , Bd. 3 (1980), S. 282–284
  14. a b c ndr.de: Chronik des Rundfunks in Norddeutschland , Zugriff am 30. März 2011
  15. Die Welt kommt ins Wohnzimmer: Die Geburt der Tagesschau , NDR vs. Angabe der Tagesschau selbst
  16. Tagesschau Jahresrückblick Oktober 1952
  17. Programm des ersten offiziellen Fernsehtages in Deutschland am Donnerstag, den 25. Dezember 1952 siehe auch: Das Eröffnungsprogramm des NWDR-Fernsehen
  18. Deutsche Welle: 25 December 1952: Regular television programming bei EU Screen
  19. Geschichte der Fernsehshows bei Planet Wissen
  20. Kalenderblatt: 25. Dezember 1952 – Als der Flimmerkasten nach Deutschland kam auf spiegel.de
  21. 60 Jahre ARD – Ein „Dinosaurier“ und seine Zukunft auf ndr.de
  22. Im NWDR-Versuchsprogramm lief die Tagesschau zuvor schon ab dem 4. Januar 1952 zunächst unter dem Namen Fernseh-Filmbericht und ab 1. November als Tagesschau Angabe der Tagesschau selbst (nach NDR-Angabe ab August Die Welt kommt ins Wohnzimmer: Die Geburt der Tagesschau )
  23. vor dem offiziellen Start des NWDR wurde im Versuchsprogramm bereits am 24. August 1952 das Spiel Hamburger SV gegen Altona 93 direkt übertragen Fernsehen im Jahr 1952
  24. Eine nette Bescherung unter anderem mit Peter Frankenfeld , Cornelia Froboess , Ilse Werner , Friedel Hensch und den Cyprys , Helmut Zacharias Das Eröffnungsprogramm des NWDR-Fernsehen
  25. siehe dazu auch: Peter Frankenfeld , Abschnitt „Fernsehsendungen“
  26. Programm vom Freitag, dem 26. Dezember 1952
  27. Programm vom Sonntag, dem 28. Dezember 1952
  28. Tagesschau Jahresrückblick 1952 ( Fehlerhaft als Weihnachtsansprache deklariert )
  29. Deutschlands erster Fernsehkoch Clemens Wilmenrod , NDR
  30. Tagesschau-Jahresrückblick 1953
  31. Tagesschau-Jahresrückblick 1954
  32. Chronik der ARD: 30. November 2008 – Das Erste in modernisiertem Erscheinungsbild
  33. Neues Markendesign für Das Erste . In: Erstes Deutsches Fernsehen (ARD) . ( daserste.de [abgerufen am 8. September 2018]).
  34. Imre Grimm: ARD ändert nach zwölf Jahren ihr Logo . 26. Februar 2015. Abgerufen am 3. Januar 2015.
  35. Marcel Pohlig: Neuer Anstrich: Das Erste wieder in neuem Design , DWDL.de, 30. November 2015.
  36. Wilfried Wicke (2005): Ein Sendezentrum für Das Erste. Die Zentrale Sendeabwicklung beim ARD-Sternpunkt in Frankfurt am Main. In: ARD-Jahrbuch 2005
  37. DVB-T2 HD: ARD vorerst nur hochskaliertes Full HD – Digitalfernsehen.de. Abgerufen am 23. April 2016 .
  38. ARD wieder auf Hotbird -Eutelsat beschenkt Soldaten – Digitalfernsehen.de
  39. ARD korrigiert Entscheidung – FAZ.net 6. April 2011
  40. INFOSAT Verlag & Werbe GmbH: ARD schaltet Das Erste auf Eutelsat Hotbird ab . In: INFOSAT & INFODIGITAL – Alles aus der digitalen Welt . 21. März 2017 ( infosat.de [abgerufen am 14. Januar 2018]).
  41. Richard W. Schaber: Exklusiv: Schnelle ARD-Antworten zur SD-Abschaltung. 13. Februar 2020, abgerufen am 19. Februar 2020 .
  42. Stephan Porada: Live-Stream: Das Erste läuft ab sofort auch im Internet. In: Netzwelt . 4. Januar 2013, abgerufen am 6. Januar 2013 .
  43. Das Erste in der ARD Mediathek – ARD. In: DasErste.de. Abgerufen am 16. Oktober 2020 .
  44. daserste.de: Livestream
  45. HbbTV-Angebot des Ersten Deutschen Fernsehens HbbTV-Angebote des Ersten
  46. Alan Posener : Gegen die Räterepublik
  47. ARD hat diese Details inzw. entf. ( Memento vom 24. März 2013 im Internet Archive )
  48. Geesken Wörmann (WDR) ( Memento vom 24. März 2013 im Internet Archive )
  49. a b Dietmar Neuerer: Berichtet die ARD zu russlandkritisch? In: handelsblatt.com. 18. September 2014, abgerufen am 29. November 2014 .
  50. a b Benjamin Bidder: Programmbeirat wirft ARD „antirussische Tendenzen“ vor. In: Spiegel Online. 23. September 2014, abgerufen am 29. November 2014 .