de spiegel

Van Wikipedia, de gratis encyclopedie
Spring naar navigatie Spring naar zoeken
de spiegel
logo
Beschrijving nieuws tijdschrift
taal Duitse
uitgever Spiegel-Verlag Rudolf Augstein GmbH & Co. KG ( Duitsland )
hoofdkantoor Hamburg
Eerste editie 4 januari 1947
oprichter Rudolf Augstein
Frequentie van publicatie wekelijks (zaterdag)
Verkochte editie 675.870 exemplaren
( IVW 2/2021)
Wijdverbreide editie 681.567 exemplaren
( IVW 2/2021)
Bereik 4,66 miljoen lezers
( MA 2020 I )
Hoofdredacteuren Steffen Klusmann (voorzitter)
Melanie Amann
Thorsten Dörting
Clemens Höges
editor Rudolf Augstein (1923-2002)
Directeur Thomas Hass (voorzitter)
Stefan Ottlitz
web link mirror.de/mirror
Artikelarchief 1947 ev.
ISSN (afdrukken)
ISSN (online)
CODEN SPILB
Het Spiegelgebouw in Hamburg

Der Spiegel (spelling: DER SPIEGEL ) is een Duits nieuwsmagazine uitgegeven door Spiegel-Verlag in Hamburg . De verkochte oplage bedraagt ​​675.870 exemplaren, een daling van 36 procent sinds 1998. [1]

Het gelijknamige nieuwsportaal , dat van 1994 tot 2020 Spiegel Online heette, wordt beheerd door een dochteronderneming van Spiegel Verlag. De twee bedrijven richtten in september 2019 een gezamenlijke redactie op [2] en gebruiken sinds januari 2020 hetzelfde overkoepelende merk. [3]

profiel

Der Spiegel en zijn oprichter Rudolf Augstein spelen een belangrijke rol in de geschiedenis van de Duitse pers. [4] De krant, opgericht in 1947, kreeg zijn belang in de strijd voor persvrijheid (zie Spiegel-affaire ) en door politieke zaken aan de kaak te stellen. Het is een van de oprichters van de European Investigative Collaboration (EIC), opgericht in 2016. Het wordt door journalisten geclassificeerd als een van de toonaangevende Duitstalige media .

De Spiegel verschijnt sinds 10 januari 2015 op zaterdag (nummer 3/2015). De digitale editie is vanaf vrijdagmiddag 13.00 uur beschikbaar. [5] [6] Voorheen verscheen het tijdschrift van nummer 1/1947 tot nummer 19/1949 op zaterdag, van nummer 20/1949 tot nummer 35/1950 op donderdag, van nummer 36/1950 tot nummer 52 / 1965 op woensdag en van uitgave 1/1966 tot uitgave 2/2015 op maandag. [7]

Editie

Net als zijn directe concurrenten, Focus en Stern , heeft de Spiegel de afgelopen jaren oplage verloren. Het aantal verkochte exemplaren is sinds 1998 met 36 procent gedaald. [8] Momenteel zijn er 675.870 exemplaren. [9] Dit komt overeen met een afname van 380.803 stuks. Het aandeel abonnementen in de verkochte oplage bedraagt ​​60,4 procent. Sinds het eerste kwartaal van 2014 is ook de ePaper-editie in deze cijfers opgenomen, met een huidige oplage van ongeveer 180.000 exemplaren.

De verkochte oplage overschreed in het derde kwartaal van 1980 voor het eerst de miljoen en piekte in het eerste kwartaal van 1991 met 1.212 miljoen exemplaren. [10]

Ontwikkeling van de verkochte oplage [11]
Ontwikkeling van het aantal abonnees [12]

verhaal

Oorsprong

De afdruk van de eerste editie
Het nieuwe pand aan de Ericusspitze, waar we in 2011 introkken
Het gebouw dat van 1969 tot 2011 door Spiegel-Verlag werd gebruikt

Al voor de Eerste Wereldoorlog gaf Lion Feuchtwanger in München een tijdschrift uit onder de naam Der Spiegel . Deze fuseerde in november 1908 met Siegfried Jacobsohns Schaubühne , maar is niet verbonden met het huidige nieuwsmagazine Der Spiegel .

De eerste editie van de krant verscheen op 4 januari 1947, een zaterdag, in Hannover . [13] Onder de titel This Week werd sinds november 1946 in Hannover een voorloper gepubliceerd, die was gebaseerd op Amerikaanse en Britse nieuwsbladen en aanvankelijk onder auspiciën van het Britse militaire bestuur stond . De drie verantwoordelijke persvoorlichters waren John Seymour Chaloner , Henry Ormond en Harry Bohrer , de laatste als waarnemend hoofdredacteur. Met de zevende druk kwam het papier in Duitse handen.

Rudolf Augstein, die de rubriek Duitsland van This Week leidde, kreeg de uitgeverslicentie en nam het tijdschrift over, dat hij onmiddellijk Der Spiegel noemde, als uitgever en hoofdredacteur . De eerste druk verscheen in januari 1947, ontstond in de Hannoveraanse Anzeiger-hoogbouw en bereikte een oplage van 15.000 exemplaren - de papieren rantsoenering van de Britten verhinderde aanvankelijk hogere oplagen.

In 1949 beslisten de redacties over het Spiegel-statuut :

“Al het nieuws, de informatie en de feiten die in de Spiegel worden verwerkt en vastgelegd, moeten absoluut correct zijn. Elk nieuws en elk feit moet [...] nauwgezet worden gecontroleerd."

Het Spiegel-archief , dat later bekend werd buiten Duitsland en met meer dan 80 medewerkers 's werelds grootste documentatie- en onderzoeksafdeling van een nieuwsmagazine is, moest dienen om deze bewering te realiseren. [14]

In 1949 schreef Der Spiegel "op een algemeen beledigende toon" over de troonswisseling van koningin Wilhelmina der Nederlanden naar koningin Juliana . De Britse bezetter verbood de spiegel twee weken toen de Nederlandse regering klaagde. [15]

jaren vijftig

In 1950 onthulde de krant dat leden van de Bondsdag waren omgekocht bij de verkiezing van de federale hoofdstad, zodat ze op Bonn konden stemmen in plaats van op Frankfurt am Main . Augstein werd als getuige verhoord in de zogenaamde Spiegelcommissie , maar maakte de bronnen voor het verhaal niet bekend en deed een beroep op journalistieke geheimhouding .

De Schmeißer-affaire volgde in 1952. Hans-Konrad Schmeißer , een voormalig agent bij de Franse geheime dienst , had beweerd dat kanselier Adenauer , ministerialdirektor Blankenhorn en consul-generaal Reifferscheid voor de Franse geheime dienst hadden gewerkt en een Franse agent geheime berichten hadden bezorgd. [16] In 1958 begon het debat over de noodwetten in het tijdschrift Spiegel , dat later (1960, 1963, 1965) verschillende wetsontwerpen werden van minister van Binnenlandse ZakenGerhard Schröder .

Zelfs in de beginjaren won Der Spiegel veel belang. De oplage nam enorm toe: in 1961 waren het 437.000 exemplaren. Met economisch succes namen ook de journalistieke macht en politieke invloed toe.

Spiegel affaire

Op 10 oktober 1962 publiceerde Spiegel het artikel Conditionally ready for defense , waarin de verantwoordelijke redacteur, Conrad Ahlers, interne documenten van de Bundeswehr citeerde en tot de conclusie kwam dat de NAVO en de Bondsrepubliek een Sovjetaanval niet konden weerstaan. [17] Op 26 oktober 1962 werden uitgeverij Spiegel in Hamburg en de redactie in Bonn doorzocht. Arrestatiebevelen werden uitgegeven op verdenking van verraad , verraderlijke valsheid in geschrifte en actieve omkoping . Federaal minister van Defensie Franz Josef Strauss liet Spiegel- redacteur Conrad Ahlers in Spanje arresteren met valse beweringen van de politie en overgebracht naar Duitsland. Twee dagen later meldde Rudolf Augstein zich bij de politie en werd aangehouden. Grote delen van het publiek toonden solidariteit met het nieuwsmagazine en studenten gingen de straat op voor Augstein. Bondskanselier Konrad Adenauer zei in de Bondsdag te midden van gewelddadige protesten van de SPD en de FDP en onder applaus van de CDU dat er een "afgrond van verraad" was ontstaan ​​bij de Spiegel . Rudolf Augstein werd na 103 dagen vrijgelaten uit de gevangenis. In 1963 zei Strauss over de krant:

'Je bent vandaag de Gestapo in Duitsland. U bewaart duizenden persoonlijke bestanden. Als ik denk aan het nazi-verleden van Duitsland - bijna iedereen heeft iets te verbergen, en dat maakt chantage mogelijk ... Ik werd gedwongen tegen hen op te treden." [18]

Strauss moest na de affaire aftreden. Hij had op zoveel manieren de Duitse en internationale wetgeving overtreden, vooral toen hij ervoor zorgde dat Conrad Ahlers in Spanje werd gearresteerd, dat hij politiek niet te stoppen was. Kanselier Adenauer overleefde de affaire relatief onbeschadigd ondanks zijn "afgrond van verraad", vooral omdat zijn minister van defensie hem uitgebreide verkeerde informatie had gegeven en de kanselier beweerde dat hij zijn eigen minister nauwelijks had moeten wantrouwen.

Op 13 mei 1965 verwierp het Federale Hof van Justitie de opening van de hoofdprocedure tegen Ahlers en Augstein wegens gebrek aan bewijs. [19]

De affaire bracht grote kringen, vooral leden van de jongere generatie en de kritische intelligentsia, ertoe om zich in te zetten voor het weekblad als borg voor de vrijheid van meningsuiting , en legde de basis voor de mythe van de krant.

Verdere ontwikkeling in de jaren 60

In 1966 bekritiseerde Karl Jaspers in zijn boek Waar rijdt de Bondsrepubliek scherp de noodwetten , die de bevolking bij een externe noodsituatie niet de keuze gaven geweld en macht te weigeren. Van een interne noodsituatie kon helemaal geen sprake zijn omdat het indruiste tegen het idee van een democratische staat: "De noodwet berooft het volk van de legitieme, maar dan niet langer legale verzetsmiddelen die hun werden overgelaten." 5, 1966, een constitutionele klacht van de Spiegel voor het mislukte Federale Constitutionele Hof . In 1968 werden de noodwetten onderdeel van de basiswet . In 1969 werden van de Spiegel- editie 953.000 exemplaren verkocht.

jaren 70

Spiegel-interview met Yitzchak Rabin, Israëlische premier, 1974.
Spiegel- interview met Yitzchak Rabin, Israëlische premier, 1974.

Aan het begin van de jaren zeventig telde de krant bijna 900 medewerkers, waarvan ongeveer 400 op de redactie, 100 in documentatie en iets minder dan 400 op de commerciële en technische afdelingen. In 1970 werd Manager Magazin opgericht, dat wordt uitgegeven door een dochteronderneming van de Spiegel Group . In 1971/72 werd besloten tot een medezeggenschapsmodel en meer democratie binnen de redactie; ook een winstdeling . De advertentie-inkomsten zijn gedaald. In 1971 bedroeg het aantal lezers ongeveer zes miljoen - dat komt overeen met ongeveer twaalf procent van alle mensen ouder dan 14 jaar die in de Bondsrepubliek Duitsland wonen. Het aandeel van de internationale oplage in de totale oplage bedroeg 10 tot 15 procent - sindsdien is Der Spiegel een publicatie met een intensieve ontvangst in het buitenland. De oplage bedroeg 923.000 verkochte exemplaren.

In 1974 noemde Willy Brandt het tijdschrift een 'shitsheet'. In 1975 werden Spiegel- correspondenten uit de DDR het land uitgezet wegens "kwaadwillige schending van hun wettelijke bepalingen". In januari 1978 sloot de DDR de Spiegel- kantoren in de DDR, waaronder die in Oost-Berlijn , na kritische berichtgeving over gedwongen adopties en de publicatie van het tweede deel van het manifest van de Federatie van Democratische Communisten van Duitsland , een document van een vermeende oppositie binnen de SED . De DDR beschouwde deze publicaties als inmenging in de interne aangelegenheden van de DDR. [20]

De krant publiceerde preprints van en over de dissident Rudolf Bahro , Die Alternative (EVA) en elementen van een nieuw beleid (Olle & Wolter), Answers to Bahro (Olle & Wolter) en maakte zo zijn systeemkritische benadering bekend bij een groter publiek .

jaren 80

De krant bracht verschillende Duitse staats- en economische zaken aan het licht , bijvoorbeeld de Flick en Neue Heimat- affaire in 1982 en de Barschel-affaire in 1987. De behandeling door de spiegel van de Barschel-affaire is niet onomstreden. In 1988 ontdekte hij de coöp- affaire .

begin jaren 90

Op 18 januari 1993 verscheen het eerste nummer van Focus , volgens de hoofdredacteur Helmut Markwort, als een "concurrerend, niet tegenmiddel van de spiegel ". Toen waren er duidelijk merkbare veranderingen. Focus is bewust opgevat als een tegenpool en alternatief voor de spiegel ; Dit blijkt vooral uit de politieke lijn en de relatief zachte behandeling van adverteerders. Uli Baur , hoofdredacteur van Focus naast Markwort, vatte de redactionele lijn van Focus duidelijk samen met verwijzing naar het bekende Augstein-citaat (“[…] in geval van twijfel, links ”): “Als Der Spiegel op de links in geval van twijfel, wij zijn aan de rechterkant in geval van twijfel."

De krant leed een oplageverlies van ruim tien procent en een daling van het aantal verkochte advertentiepagina's met ruim twaalf procent. In 1995 was het aantal lezers ruim zeven miljoen. Spiegel TV en Spiegel Special werden gecreëerd , die een vijfde van de Spiegel- omzet van 542 miljoen D-Mark (1996) genereerden. In de eerste helft van 1996, Der Spiegel was “het Duitse tijdschrift met de hoogste inkomsten uit de verkoop en reclame .” Bruto-inkomen van 330.700.000 D-Marks werd bereikt, die bijna een miljoen meer dan Stern (2e plaats) was kon en was voor Bild am Sonntag (3e plaats) en Focus . In januari 1997 vierde Der Spiegel zijn 50e verjaardag. Tegen die tijd waren er 2.649 nummers verschenen. De lay-out is vernieuwd en sindsdien in kleur.

Stefan Aust-tijdperk

Interview door Spiegel in Berlijn met de toenmalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice

Vanaf het einde van de jaren negentig constateerden waarnemers onder hoofdredacteur Stefan Aust en mogelijk ook onder de indruk van de concurrentie dat de Spiegel liberale standpunten innam. Toen Helmut Kohl bij de federale verkiezingen van 1998 uit zijn ambt werd gestemd, kwam de eerste rood-groene coalitie tot stand op federaal niveau. Er is veel veranderd in politiek en samenleving. Het internet kwam in een stroomversnelling en de dotcom-bubbel vormde zich. Critici beschuldigden de krant ervan tabloid te zijn geworden en analytische diepgang te hebben verloren. De artikelen zijn echter niet korter of minder actueel geworden. In de aanloop naar de Bondsdagverkiezingen van 2005 werd de krant "Wahlhilfe" voor het burgerlijke kamp rond Angela Merkel gecertificeerd. Op de vraag met welke partij ze sympathiseren, antwoordden de in 2005 ondervraagde Spiegel- lezers 36 procent CDU/CSU, 28 procent SPD, 18 procent Die Grünen, 7 procent FDP en 5 procent Left Party.PDS. [22]

Volgens een onderzoek onder 1.536 Duitse journalisten in het voorjaar van 2005 zou de invloed van het tijdschrift zijn afgenomen. 33,8 procent van de ondervraagden bleef naar de krant verwijzen als hun leidende medium, terwijl 34,6 procent voor de Süddeutsche Zeitung stemde. In 1993 had tweederde van de ondervraagde journalisten op Spiegel als leidend medium gestemd.

Sinds 1996 organiseert het blad de jaarlijkse Spiegelwedstrijd voor schoolkranten .

De Spiegel-Shop is opgericht in 2002 en heeft als zakelijk doel het op de markt brengen van bijproducten van Spiegel- Verlag en andere media.

Sinds 24 oktober 2002 is de krant ook beschikbaar als digitale editie in Portable Document Format .

Uitgever Rudolf Augstein stierf op 7 november 2002. Hij wordt ook postuum genoemd als de officiële redacteur.

Op 6 augustus 2004 maakte de uitgever bekend dat het samenwerkte met Axel Springer AG om terug te keren naar de traditionele Duitse spelling . [23] Dit project is echter niet uitgevoerd; op 2 januari 2006 werd de hervormde spelling grotendeels aangenomen in overeenstemming met de aanbevelingen van de Raad voor de Duitse Spelling .

Dubbelkops Mascolo en Müller van Blumencron

Op 16 november 2007 maakte Spiegel-Verlag bekend dat het contract van Stefan Aust, dat op 31 december 2008 afliep, niet zou worden verlengd. [24] Op 5 februari 2008 werd hij vrijgelaten en Georg Mascolo , tot dan toe hoofd van het Berlijnse kantoor, en Mathias Müller von Blumencron , voorheen redacteur van Spiegel Online , benoemde zijn opvolgers. [25]

In februari 2008 lanceerde de uitgever Spiegel Wissen in samenwerking met de Wissen Media Group, een internetplatform dat de inhoud van het nieuwsmagazine Der Spiegel , Spiegel Online, Wikipedia en Bertelsmann lexicons en woordenboeken samenvatte. Bijna alle Spiegel- artikelen die sinds 1947 zijn gepubliceerd, behalve die van de twee huidige edities, werden daar ook gratis aangeboden. [26] Sinds 2009 zijn de meeste aanbiedingen van Spiegel Wissen, met name het tijdschriftarchief, geïntegreerd in de website van Spiegel Online. In november 2013 konden de Spiegel-artikelen in het archief gratis worden gelezen, met uitzondering van de afgelopen twaalf maanden.

In september 2009 werd het kindertijdschrift Dein Spiegel gelanceerd. [27] In februari 2011 zijn de verantwoordelijkheden herverdeeld binnen de tweekoppige hoofdredacteur: Mascolo nam de volledige verantwoordelijkheid voor het nieuwsmagazine Der Spiegel en Müller von Blumencron de verantwoordelijkheid voor alle digitale activiteiten, inclusief Spiegel Online. [28] Volgens de studie "Media Brands as Employers 2012", gepubliceerd in maart 2012 door de gespecialiseerde krant Horizont , is Der Spiegel de beste werkgever onder alle Duitse tijdschriften en kranten onder werknemers in de media-industrie. [29] Op 9 april 2013 werden Mascolo en Müller von Blumencron "teruggeroepen en met onmiddellijke ingang met verlof wegens verschillende opvattingen over de strategische richting". [30]

Wolfgang Büchner

Na Mascolo en Müller Blumencron, verliet de vorige dpa editor-in-chief Wolfgang Büchner werd editor-in-chief van de Spiegel en Spiegel Online op 1 september 2013. [31] In december 2013 kondigde hij aan dat het gedrukte boekje vanaf 2015 niet meer op maandag zou verschijnen, maar regelmatig op zaterdag. [32]

Büchners besluit om Nikolaus Blome als plaatsvervangend hoofdredacteur van Bild-Zeitung naar Spiegel te halen, veroorzaakte kritiek van medewerker KG, die aandrong op hun recht om inspraak te hebben bij de benoeming van adjunct-hoofdredacteuren, [33] en van de afdelingshoofden die de afspraak maakten, weigerden Blomes. [34] Büchner kwam toen met de medewerker KG en de afdelingshoofden overeen dat Blome lid zou worden van de hoofdredacteur en niet de plaatsvervangend hoofdredacteur. [35]

In 2014 werd een “laboratorium voor multimedia storytelling” opgericht, waarin medewerkers uit alle sectoren regelmatig bijeenkwamen om structuren te ontwikkelen voor multi-format publishing en datajournalistiek . Cordt Schnibben speelde een sleutelrol bij de oprichting van het bedrijf. [36]

In augustus 2014 protesteerden de printredacties tegen Büchners hervormingsconcept Spiegel 3.0, waarbij print en online een gezamenlijk afdelingshoofd zouden krijgen. [37] De aandeelhouders van de uitgeverij steunden de plannen van Büchner, maar eisten dat Büchner tot overeenstemming kwam met de gedrukte redactie. [38]

Klaus Brinkbäumer

Wolfgang Büchner verliet Spiegel op 31 december 2014. Zijn Spiegel 3.0 hervormingsconcept werd niet geïmplementeerd. [39] Op 13 januari 2015 werd de voormalige adjunct-hoofdredacteur Klaus Brinkbäumer hoofdredacteur van de spiegel en uitgever van Spiegel Online aangesteld. [40] In mei 2015 verliet Nikolaus Blome de spiegel weer. [41]

Op 3 juli 2015 diende Der Spiegel een klacht in bij het federaal parket in Karlsruhe op grond van "vermoeden van activiteit van agenten van de geheime dienst en schending van het telecommunicatiegeheim", omdat werd aangenomen dat het was afgeluisterd door Amerikaanse geheime diensten. [42]

Op 1 december 2015 maakte Spiegel-Verlag bekend dat tegen 2018 149 van de 727 voltijdse banen zouden worden geschrapt. [43] In het voorjaar van 2016 verscheen de spiegel in Noordrijn-Westfalen op testbasis met een regionaal gedeelte. [44]

Vanaf 27 juni 2016 werden afzonderlijke artikelen van Spiegel en Spiegel Online te koop aangeboden onder het merk Spiegel Plus op Spiegel Online [45] en op 16 mei 2017 werd de digitale avondkrant Spiegel Daily, gezamenlijk uitgegeven door Spiegel en Spiegel Online, was gelanceerd. [46] Op 28 mei 2018 werden Spiegel Plus, Spiegel Daily en de digitale editie van Spiegel samengevoegd tot Spiegel +. [47]

Op 22 augustus 2018 maakte Spiegel-Verlag bekend dat Klaus Brinkbäumer op 1 januari 2019 zou worden vervangen door een hoofdredacteur bestaande uit de vorige hoofdredacteur van Manager Magazin Steffen Klusmann als voorzitter, de vorige hoofdredacteur in-chief van Spiegel Online Barbara Hans en de vorige Spiegel-reporter Ullrich Fichtner worden vervangen. [48] De oplage van de spiegel was eerder binnen drie jaar met 118.000 exemplaren gedaald. Daarnaast waren er verschillende opvattingen over hoe de print- en online-editor bij elkaar moesten worden gebracht en werd Brinkbäumer verweten een zwakke managementstijl te hebben. [49] [50] Op 15 oktober 2018 maakte Spiegel-Verlag bekend dat Brinkbäumer niet langer hoofdredacteur is en dat zijn plaatsvervangers zijn taken tot het einde van het jaar zullen overnemen. [51] Fichtners benoeming tot hoofdredacteur werd opgeschort totdat het onderzoek naar het vervalsingsschandaal rond Claas Relotius was afgerond . [52] Als hoofd van de bedrijfsafdeling bracht hij Relotius in 2014 naar Spiegel en hield hij toezicht op zijn werk tot 2016. [53] [54] Op 20 maart 2019 kondigde Spiegel-Verlag aan dat Fichtner geen hoofdredacteur zal zijn. [55] In plaats daarvan werd op 16 april 2019 Clemens Höges hoofdredacteur aangesteld. [56] Hans verliet de spiegel op 30 april 2021. [57] Melanie Amann en Thorsten Dörting werden op 5 mei 2021 benoemd tot hun opvolgers. [58]

Controverse

Beschuldiging van het in gevaar brengen van de democratie

In 1956/57, ongeveer tien jaar na de oprichting van de krant, schreef Hans Magnus Enzensberger een kritische analyse van De taal van de spiegel , waarin hij een aantal stellingen naar voren bracht: [59] Het Duitse nieuwsmagazine is in principe geen nieuwsmagazine tijdschrift , want het is van hem De informatie-inhoud is bekleed in de vorm van "verhalen", Der Spiegel bekritiseert niet, maar eerder zijn surrogaat, de lezer van de Spiegel is niet georiënteerd, maar eerder gedesoriënteerd. Ook na de Spiegel-affaire heeft Enzensberger deze kritische houding niet herzien; hij bleef het tijdschrift zien als een latente bedreiging voor de Duitse democratie . Toch had hij in de jaren vijftig benadrukt dat Der Spiegel onmisbaar was zolang er geen kritische instantie in de Bondsrepubliek was die hem kon vervangen.

taalkundige stijl

In 1985 noemde Wolf Schneider het tijdschrift "de beste schurk van de Duitse taal ". [60] In zijn stijlprimers haalt hij vaak negatieve voorbeelden van slecht Duits uit Der Spiegel aan . [61]

Rapporteren over aids

De berichtgeving van het tijdschrift over aids is in sommige gevallen als "ongepast" bekritiseerd. [62] [63] De seksuoloog Volkmar Sigusch beschreef deze vorm van berichtgeving als “schokkend” en “falen van de ooit liberale pers”. [64] [65] Anderen beschuldigden de krant ervan paniek te zaaien door de behandeling van zaaknummers [66], [67], [68], [65] en, door middel van redactionele verklaringen zoals "wanneer kinderen voor het eerst sterven aan aids, pas geopereerde patiënten, slachtoffers van ongevallen "Om ziekenhuispatiënten te stigmatiseren zonder enig stigma" [66] of door corresponderende brieven aan de redacteur te publiceren [69] de zieken, getroffenen en geïnfecteerden.

Het 'leidende medium van de spiegel' diende echter vaak als pronkstuk in studies, waarop kritiek werd geuit, die ook in veel andere media te vinden was. [65] Bovendien ontving Der Spiegel in 1987 de eerste mediaprijs van de Duitse AIDS-stichting voor een rapport, dat wordt toegekend voor werk "dat met kennis van zaken over hiv/aids rapporteert en zo bijdraagt ​​aan solidariteit met de getroffenen".

Omgaan met het nazi-verleden in eigen tijdschrift

Nadat media-onderzoeker Lutz Hachmeister de activiteit van voormalige SS- officieren als Spiegel- editors en serie-auteurs voor de vroege Spiegel kon bewijzen, bijvoorbeeld het auteurschap van de criminele raadslid en SS Hauptsturmführer Bernhard Wehner voor de 30-delige Spiegel , die begon op 29 september 1949 - Serie "Het spel is voorbij - Arthur Nebe ", [70] het tijdschrift kreeg in 2006 steeds meer kritiek omdat het zijn eigen, door de nazi's beladen verleden niet adequaat weergaf . De Süddeutsche Zeitung bekritiseerde in een paginagroot artikel evenals in het media-politieke ver.di tijdschrift M , [71] dat de rol van de voormalige perschef in het nazi-ministerie van Buitenlandse Zaken en SS-Obersturmbannführer Paul Karl Schmidt alias naoorlogse bestseller auteur Paul Carell als serieauteur van het tijdschrift gemarginaliseerd en het feit dat SS-Hauptsturmführer Georg Wolff en Horst Mahnke in de jaren vijftig doorgroeiden tot hoofdredacteuren, werd genegeerd door het anders nazi-kritische tijdschrift. Pas in 2014 werd bekend dat het oude hoofd van de Spiegel- dienst, Johannes Matthiesen, als voormalig SS-Untersturmführer, en de redacteur Kurt Blauhorn, als voormalig nazi-propagandist, ook werden beschuldigd van de relevante beschuldigingen. [72]

Al in 2000 beschuldigde de Neue Zürcher Zeitung Augstein ervan ex-nationaal-socialisten bewust de kans te geven om weer sociaal aanvaardbaar te worden. Bovendien zou Augstein in het geval van de Reichstag-brand hebben bijgedragen aan het afschilderen van de controversiële single-dadersthese als de enige geldige. [73] In 2011 beweerde Peter-Ferdinand Koch dat Rudolf Augstein een bewuste samenwerking was aangegaan met de voormalige SS-officieren:

"Een 'verdoezelen van het verleden' en de 'openbare rehabilitatie' van geselecteerde SS-figuren waren, volgens Koch, de prijs voor het verkrijgen van het materiaal van de 'samenzweerderige Himmler Guard' waarmee ze konden worden uitgegeven." [74]

Rapportage over de GSG-9 missie in Bad Kleinen

Na de GSG-9-missie in Bad Kleinen in 1993 meldde de Spiegel-journalist Hans Leyendecker in een coverstory dat de arbeidsongeschikte RAF- terrorist Wolfgang Grams van dichtbij was geëxecuteerd door een politieagent. Hij vertrouwde op een anonieme informant die bij de operatie betrokken was. De federale minister van Binnenlandse Zaken Rudolf Seiters nam toen ontslag en de federale aanklager Alexander von Stahl werd gepensioneerd. Die Ermittlungen der Staatsanwaltschaft ergaben später, dass sich Grams selbst erschoss. Das Oberlandesgericht Rostock äußerte Zweifel, ob Leyendecker Kontakt zu einem am Einsatz beteiligten Polizeibeamten hatte. Auf Anregung von Alexander von Stahl begann die Aufklärungskommission des Fälschungsskandals um Claas Relotius im Dezember 2019 eine Untersuchung, ob Leyendecker Kontakt zu einem am Einsatz beteiligten Polizeibeamten hatte oder die Titelgeschichte auf einem anonymen Anruf basierte. [75] Der Aufklärungskommission liegt das Tonbandprotokoll eines anonymen Anrufs vor, bei dem sich der Anrufer als ein am Einsatz beteiligter Polizeibeamter ausgab. Der Anrufer soll aber laut Leyendecker nicht der Informant aus der Titelgeschichte gewesen sein. [76] [77] Eine Untersuchung kam zu dem Ergebnis, dass die Aussagen des Informanten aus der Titelgeschichte und die des Anrufers identisch sind. Leyendecker zufolge sollen die beiden sich abgesprochen haben. [78] Im Oktober 2020 wurde der Abschlussbericht der Aufklärungskommission veröffentlicht. Während der damalige Chefredakteur Hans Werner Kilz die Aussage über den zweiten Informanten bestätigte, sprachen laut der Aufklärungskommission die Aussagen von weiteren Spiegel-Redakteuren, der Gesprächsverlauf des Telefongesprächs, die Übereinstimmung beider Aussagen und das jahrelange Schweigen Leyendeckers über eine mögliche zweite Quelle gegen die Existenz eines zweiten Informanten. Sie kam zu dem Ergebnis, dass Leyendeckers Version mit großer Wahrscheinlichkeit nicht die tatsächlichen Abläufe wiedergibt. [79] [80]

Vorwurf des Rassismus und Antisemitismus

Am 22. Dezember 2006 brachte Der Spiegel eine Titelgeschichte des Redakteurs Matthias Schulz mit dem Titel Das Testament des Pharao heraus, die sich stark auf angeblich durch den deutschen Ägyptologen Jan Assmann aufgestellte Thesen berief und in der unter anderem behauptet wurde, die Juden hätten den Monotheismus von Echnatons Amarna -Religion „abgekupfert“. [81] Assmann protestierte daraufhin zuerst in einem offenen Brief an die Spiegel -Redaktion und dann in einem Interview in der Welt „in aller Schärfe“ gegen die Verwendung seines Namens in dem Spiegel -Artikel, den er als „ungenießbare und antisemitische Suppe“ bezeichnete. Gleichzeitig wies Assmann die Kernthesen des Artikels zurück. [82] Der jüdische Erziehungswissenschaftler Micha Brumlik zeigte sich empört, dass „der Chefredakteur eines bislang angesehenen Magazins der Republik ausgerechnet zu Weihnachten die bislang antisemitischste Titelgeschichte beschert hat“. [83]

Italienische Medien zeigten sich empört, als im Heft 31 (1977) das Titelblatt Urlaubsland Italien – Entführung, Erpressung, Straßenraub einen Teller Spaghetti zusammen mit einem Revolver zeigte. Hingegen relativierte die größte italienische Tageszeitung Corriere della Sera : Der Spiegel habe nur zwei Fehler gemacht: Das Titelbild zeige eine andere Pistole als behauptet und: "Die Spaghetti sind zu weich gekocht." [84] Der Umgang der Zeitschrift mit Klischees über Italien wurde 2012 in Zusammenhang mit dem Schiffbruch der Costa Concordia wieder zum Thema, als Spiegel-Online -Kolumnist Jan Fleischhauer in einer Kolumne auf Spiegel Online suggerierte, es sei kein Zufall, dass ein solcher Unfall einem italienischen Schiffsführer passiert sei – im Gegensatz etwa zu einem Deutschen oder Briten. [85]

Deutscher Presserat zum Titelblatt „Stoppt Putin jetzt!“

Der Deutsche Presserat missbilligte das Titelblatt „Stoppt Putin jetzt!“ vom 27. Juli 2014, weil die darauf gezeigten Opferfotos den Opferschutz verletzen. Außerdem würden sie politisch instrumentalisiert. [86] Der Spiegel berichtete weder über die Missbilligung des Presserats noch über weitere Kritik zu dem Titelblatt und der Titelgeschichte, wie etwa Medienjournalist Stefan Niggemeier monierte. [87]

Synchronisation von Nachricht und Werbung

In einer Studie der TU Dresden von 2014 wurde die Synchronisation von Nachricht und Werbung untersucht. Ergebnis war, „dass über Unternehmen sowohl im Spiegel als auch im Focus erstens häufiger, zweitens freundlicher, drittens mit mehr Produktnennungen berichtet wird, je mehr Anzeigen diese Unternehmen schalten.“ [88]

Manipulationsvorwürfe bei der WM 2014

Während der Fußball-Weltmeisterschaft 2014 veröffentlichte der Spiegel den Artikel „Faule Äpfel“ des Redakteurs Rafael Buschmann , dessen zentrale Behauptung es war, dass der verurteilte Spielemanipulator Wilson Raj Perumal Buschmann Stunden vor einem WM-Spiel in einem Facebook-Chat den richtigen Ausgang vorausgesagt habe. Perumal gab an, dass der Chat erst nach dem Spiel stattfand, und veröffentlichte Screenshots des Chats. [89] [90] Im Juli 2019 kam im Rahmen der geplanten Beförderung Buschmanns zum Leiter des Investigativteams erneut Kritik am Artikel auf, weswegen die geplante Beförderung bis zum Abschluss einer internen Untersuchung verschoben wurde. Nach der Bekanntgabe der geplanten Beförderung verließen mit Jürgen Dahlkamp , Gunther Latsch und Jörg Schmitt die übrigen Mitglieder das Investigativteam und wechselten in andere Ressorts. [91] [92] Am 25. September 2019 gab der Spiegel-Verlag bekannt, dass Buschmann auf die Beförderung verzichtet. Buschmann konnte keine Belege für seinen Artikel vorlegen und sagte aus, dass seine Screenshots verloren gegangen seien, als sein Handy in eine Pfütze gefallen sei. Wegen der fehlenden Belege wurde der Artikel aus dem Internet entfernt. [93] [94]

Berichterstattung über Jürgen Todenhöfer

In der Ausgabe 3/2016 vom 16. Januar 2016 veröffentlichte der Spiegel unter dem Titel Der Märchenonkel einen von Özlem Gezer verfassten Verriss des Buches Inside IS – 10 Tage im „Islamischen Staat“ von Jürgen Todenhöfer . Nachdem dieser anschließend rechtliche Schritte gegen den Artikel einleitete, gab der Spiegel im August 2016 zu allen 14 von ihm als unwahr bezeichneten Stellen Unterlassungserklärungen ab und entfernte den Artikel aus dem Internet. [95] [96] [97]

Werbebeilage

Der Medienjournalist Stefan Niggemeier kritisierte im Dezember 2018, dass das Gesundheitsmagazin Wohl wie ein journalistisches Produkt des Spiegels wirkte, obwohl es eine von einer Agentur erstellte und vom Spiegel herausgegebene werbliche Beilage war, und unkritische werbende Beiträge zum Thema Homöopathie enthielt. [98] Im Mai 2019 wurde die Beilage nach zwei Jahren wieder eingestellt. [99]

Erfundene Inhalte durch den Redakteur Claas Relotius

Cover der Nr. 52 im Jahr 2018

Am 19. Dezember 2018 berichtete der Spiegel, dass der langjährige Mitarbeiter Claas Relotius wesentliche Inhalte von Berichten erfunden und dies auch gegenüber Vorgesetzten eingeräumt habe. Hiernach reichte Relotius seine Kündigung ein. Das Blatt sprach von „einem Tiefpunkt in der 70-jährigen Geschichte des Spiegel“ und bat Betroffene, die „mit falschen Zitaten, erfundenen Details ihres Lebens, in erdachten Szenen, an fiktiven Orten oder sonst in falschen Zusammenhängen in Artikeln von Claas Relotius im Spiegel aufgetaucht sein mögen, um Entschuldigung“. [100] [101] [102] Der Fall war vom freien Journalisten Juan Moreno aufgedeckt worden, der bei einer Kooperation mit Relotius auf Unstimmigkeiten aufmerksam geworden war.

Der Verlag kündigte die Berufung einer Kommission an, bestehend aus Brigitte Fehrle , Clemens Höges und Stefan Weigel, die Aufklärung betreiben und das „Versagen der hausinternen Sicherungssysteme überprüfen“ soll. [103] [104] Die zum 1. Januar 2019 geplante Ernennung von Ullrich Fichtner zum Chefredakteur und Matthias Geyer zum Blattmacher wurde bis zum Abschluss der Untersuchung ausgesetzt. [52] Als Leiter des Gesellschaftsressorts hatten sie die Arbeiten von Relotius betreut. [53] [54] Geyer blieb Leiter des Gesellschaftsressorts, dessen Leitung Relotius am 1. Januar 2019 hätte übernehmen sollen. [105] Am 20. März 2019 teilte der Spiegel-Verlag mit, dass Fichtner nicht Chefredakteur wird und Geyer nicht Blattmacher. Geyer gab außerdem die Leitung des Gesellschaftsressorts ab. Als Reporter und Redakteur für besondere Aufgaben blieben sie aber an die Chefredaktion angebunden. [55] Im Abschlussbericht der Untersuchung wurde ihnen vorgeworfen, sie seien Hinweisen nicht nachgegangen und hätten die Aufklärung verzögert. [106] [107] [108] Am 23. August 2019 wurde bekannt, dass der Spiegel-Verlag Geyer gekündigt und der gegen die Kündigung geklagt hatte. Einen Tag vor dem ersten Verhandlungstag am 27. August 2019 einigten sie sich darauf, dass der Spiegel-Verlag die Kündigung zurückzieht und Geyer einen Aufhebungsvertrag unterschreibt. [109] [110] Im Oktober 2019 wurde das Gesellschaftsressort in Reporterressort umbenannt und die Seiten im Magazin für Redakteure aus anderen Ressorts geöffnet. Neue Ressortleiterin wurde die bisherige stellvertretende Ressortleiterin Özlem Gezer . [111]

Antisemitische Klischees

In der Ausgabe 29/2019 vom 12. Juli 2019 erschien ein Artikel der Autoren Matthias Gebauer, Ann-Katrin Müller, Sven Röbel, Raniah Salloum, Christoph Schult und Christoph Sydow mit dem Titel „Gezielte Kampagne“. Darin wird den Vereinen WerteInitiative. jüdisch-deutsche Positionen und Nahost Friedensforum (NAFFO) vorgeworfen, Bundestagsabgeordnete vor der Verabschiedung der Resolution, die die Kampagne Boycott, Divestment and Sanctions (BDS) als antisemitisch verurteilte, mit aggressiver Lobbyarbeit und Geldspenden massiv beeinflusst zu haben. Die Autoren spekulierten, dass die beiden Vereine vom israelischen Ministerium für strategische Angelegenheiten finanziert werden und in dessen Auftrag handeln würden. Auch eine Beteiligung des Mossad wurde für möglich gehalten. Die Überschrift der Onlineversion lautete zunächst „So steuern zwei Vereine die deutsche Nahostpolitik“ und wurde kurz nach der Veröffentlichung zu „Wie zwei Vereine die deutsche Nahostpolitik beeinflussen wollen“ geändert. [112] Der Artikel rief in zahlreichen Medien heftige Kritik hervor. So erschien unter anderem in der Frankfurter Allgemeinen Zeitung der Artikel „Wegbereiter des Judenhasses“, [113] in der Welt der Artikel „‚Der Spiegel' und das gefährliche Spiel mit den Israel-Freunden“, [114] in der Neuen Zürcher Zeitung der Artikel „Wo Fakten nicht reichen, behilft man sich mit Andeutungen: Wie der «Spiegel» antiisraelische Verschwörungstheorien nährt“ [115] und in der Jüdischen Allgemeinen der Artikel „Das Gerücht von der jüdischen Lobby“. [116] Auch die israelischen Tageszeitungen Jerusalem Post und Haaretz berichteten über den Artikel. [117] [118] Kritisiert wurde, dass der Artikel antisemitische Klischees bedienen würde wie das von der allmächtigen jüdischen Weltverschwörung und für die vermutete Verbindung zur israelischen Regierung keine Belege angegeben wurden. Außerdem würde man die beiden Vereine strenger bewerten als andere Interessensverbände. Die Spiegel-Chefredaktion bestehend aus Steffen Klusmann , Barbara Hans und Clemens Höges wies die Kritik in einer Stellungnahme zurück. Man würde die beiden Vereine so behandeln wie alle anderen Interessensverbände und auch legale Lobbytätigkeit sollte kritisiert werden dürfen. Außerdem hätte man keine antisemitischen Klischees bedient, sondern lediglich Fakten aufgeführt. [119] Der Deutsche Presserat entschied im Dezember 2019, dass der Spiegel mit dem Artikel nicht gegen den Pressekodex verstoßen hat. Dem Artikel würde keine vorgefasste Absicht mit eindeutig antisemitischen Tendenzen zugrunde liegen. [120]

Deutscher Presserat zum Psychedelika-Artikel

Im September 2020 rügte der Deutsche Presserat den Spiegel wegen einer mangelnden Trennung von Tätigkeiten nach Ziffer 6 des Pressekodex im Artikel Statt Kaffee lieber eine kleine Dosis LSD . In dem in der Beilage S-Magazin und online veröffentlichten Artikel beschreibt die Autorin zuerst die Vorzüge von Psychedelika und offenbart erst am Ende, dass sie eine Lobby-Plattform für die kommerzielle Nutzung von Psychedelika gegründet hat. Auf diese Doppelfunktion hätte laut dem Presserat an prominenter Stelle hingewiesen werden müssen. [121] [122]

Redakteure

Chefredakteure

Redakteure (Auswahl)

Ehemalige Redakteure (Auswahl)

Design

Schriftart SpiegelSansWeb

Die Schriftart Spiegel, die speziell von LucasFonts für die Zeitschrift entwickelt worden ist, wird in der gedruckten Version und auch im Internet verwendet. [123]

Literatur

Weblinks

Commons : Der Spiegel – Sammlung von Bildern, Videos und Audiodateien

Einzelnachweise

  1. laut IVW ( Details auf ivw.eu )
  2. Umstrukturierung beim “Spiegel”: Bis alle Onliner in der Mitarbeiter KG sind, dauert es noch zehn Jahre. In: meedia.de. 19. Juni 2019, abgerufen am 19. Juni 2019 .
  3. Alles neu beim „Spiegel“ im Web – so will Chefredakteur Klusmann neue Digitalabonnenten gewinnen. In: meedia.de. 8. Januar 2020, abgerufen am 8. Januar 2020 .
  4. Almut Kipp:„Der Spiegel“: Erfolge feiern mit Skandalen auf Stern.de vom 4. Januar 2007
  5. Klaus Brinkbäumer, Florian Harms: In eigener Sache: Samstag ist jetzt Spiegel-Tag. In: Spiegel Online. 9. Januar 2015, abgerufen am 11. Januar 2015 .
  6. DER SPIEGEL im Heft-Abo. Abgerufen am 11. Juni 2021 .
  7. a b 70 Jahre Der Spiegel – 70 Jahre investigativer Journalismus: Am 4. Januar 1947 erschien die erste Ausgabe des deutschen Nachrichten-Magazins spiegelgruppe.de
  8. laut IVW , ( Details auf ivw.eu )
  9. laut IVW , zweites Quartal 2021 ( Details und Quartalsvergleich auf ivw.eu )
  10. Historische Analyse: Spiegel und stern im 66-Jahre-Auflagentrend – Rekorde mit Kennedy und dem Irak-Krieg . meedia.de, 12. Februar 2016
  11. laut IVW , jeweils viertes Quartal ( Details auf ivw.eu )
  12. laut IVW , jeweils viertes Quartal ( Details auf ivw.eu )
  13. Die Geschichte der Spiegel-Gruppe spiegelgruppe.de
  14. Craig Silverman: Inside the World's Largest Fact Checking Operation , Columbia Journalism Review, 9. April 2010 (englisch)
  15. Christine Auerbach, Tobias Krone: Deutsche Satire provoziert nicht zum ersten Mal Puls (Bayerischer Rundfunk), 11. April 2016, abgerufen am 25. November 2016
  16. Am Telefon vorsichtig . In: Der Spiegel . Nr.   28 , 1952, S.   5 (online ).
  17. Bedingt abwehrbereit . In: Der Spiegel . Nr.   41 , 1962, S.   32 (online ).
  18. Spiegel Hausmitteilung; Betr.: Franz-Josef Strauss . In: Der Spiegel . Nr.   28 , 1964, S.   3 (online ).
  19. Die Kosten trägt die Bundeskasse . In: Der Spiegel . Nr.   22 , 1965, S.   83 (online ).
  20. Pressefreiheit: Gift und Galle auf einestages vom 8. Januar 2008
  21. Barschel, Pfeiffer, Engholm und „Der Spiegel“ , FAZ.NET vom 7. September 2007.
  22. Statistik: Wer liest/hört/sieht was warum? . In: Die Zeit , Nr. 5/2006, S. 64.
  23. Spiegel-Verlag und Axel Springer AG kehren zur klassischen Rechtschreibung zurück . Spiegel Online, 6. August 2004.
  24. Das Ende des Stefan Aust beim "Spiegel" welt.de, 16. November 2007
  25. Stefan Aust beim „Spiegel“ freigestellt faz.net, 5. Februar 2008
  26. Finden statt suchen mit Spiegel Wissen . ( Memento vom 2. Juli 2011 im Internet Archive ) Spiegel Online, 13. Februar 2008. Zumindest die Titelgeschichte und das Titelblatt der Ausgabe 22/1977 („Die verkauften Lolitas“) fehlen jedoch. Das Titelbild wurde 1977 nach Protest von Emma , Courage , Unsere kleine Zeitung und dem Kinderschutzbund vom Deutschen Presserat gerügt. Vgl. Rückspiegel . In: Der Spiegel . Nr.   32 , 1977 (online ). Betr.: Presserat . In: Der Spiegel . Nr.   50 , 1981 (online ).
  27. Nachwuchs für den Spiegel: „Dein Spiegel“ erscheint monatlich spiegelgruppe.de, 19. Oktober 2009
  28. Einsam an der Spitze faz.net, 21. Februar 2011
  29. Medien als Arbeitgeber: "Spiegel" führt Ranking deutscher Zeitschriften und Zeitungen an horizont.net, 26. März 2012
  30. Kurzer Prozess mit der „Spiegel“-Spitze sueddeutsche.de, 9. April 2013
  31. Michael Hanfeld: Wolfgang Büchner wird Chefredakteur beim „Spiegel“ . In: Frankfurter Allgemeine Zeitung , 29. April 2013.
  32. Michael Hanfeld: „Spiegel“ am Samstag . In: Frankfurter Allgemeine Zeitung , 2. Dezember 2013.
  33. Kai-Hinrich Renner: Machtkampf beim „Spiegel“ hat gerade erst begonnen. In: Die Welt , 25. August 2013.
  34. Kai-Hinrich Renner: „Spiegel“-Ressortleiter lehnen Blome ab. In: Die Welt , 26. August 2013.
  35. Kai-Hinrich Renner: Büchner gewinnt Machtkampf beim „Spiegel“. In: Die Welt , 28. August 2013.
  36. Thomas Schuler: Zukunft des Journalismus: Labor für multimediales Erzählen . In: Berliner Zeitung , 19. Mai 2014
  37. Michael Hanfeld: 225 Redakteure proben den Aufstand . In: Frankfurter Allgemeine Zeitung , 21. August 2014.
  38. Michael Hanfeld: Gesellschafter befürworten Büchners „Spiegel 3.0“ . In: Frankfurter Allgemeine Zeitung , 22. August 2014.
  39. Der Machtkampf ist vorbei sueddeutsche.de, 4. Dezember 2014
  40. Brinkbäumer neuer "Spiegel"-Chefredakteur sueddeutsche.de, 13. Januar 2015
  41. Keine Zukunft – warum Blome beim „Spiegel“ geht welt.de, 20. Mai 2015
  42. Überwachung: Spiegel im Visier von US-Geheimdiensten. In: Spiegel Online. Der Spiegel, 3. Juli 2015, abgerufen am 3. Juli 2015 .
  43. "Spiegel" streicht 149 Stellen. In: sueddeutsche.de. 1. Dezember 2015, abgerufen am 16. Juni 2017 .
  44. "Spiegel": NRW-Teil ist schon wieder Geschichte. In: dwdl.de. 2. Mai 2016, abgerufen am 16. Juni 2017 .
  45. Spiegel-Verlag startet Bezahlangebote auf "Spiegel Online" sueddeutsche.de, 27. Juni 2016
  46. "Spiegel" startet neues Bezahlangebot "Daily" sueddeutsche.de, 15. Mai 2017
  47. Zusammenrücken auf dem Dickschiff sueddeutsche.de, 28. Mai 2018
  48. "Spiegel"-Chef Brinkbäumer abgesetzt - Steffen Klusmann kommt tagesspiegel.de, 22. August 2018
  49. Von einer Ära Brinkbäumer kann keine Rede sein: Warum der aktuelle Spiegel-Chefredakteur gescheitert ist meedia.de, 22. August 2018
  50. Zu nett: «Spiegel»-Chefredaktor Klaus Brinkbäumer muss gehen nzz.ch, 22. August 2018
  51. Klaus Brinkbäumer verlässt den "Spiegel" sueddeutsche.de, 15. Oktober 2018
  52. a b Teile der designierten "Spiegel"-Führung lassen Verträge ruhen sueddeutsche.de, 28. Dezember 2018
  53. a b Hat der Spiegel ein Compliance-Problem? / Debatte um Verantwortung für Relotius-GAU horizont.net, 27. Dezember 2018
  54. a b Stolpert Print-Chef Ullrich Fichtner über die Relotius-Affäre? Der Spiegel und die offenen Fragen im Betrugsskandal meedia.de, 27. Dezember 2018
  55. a b Konsequenz aus Relotius-Affäre: designierter Spiegel-Chefredakteur Ullrich Fichtner bekommt Posten nicht meedia.de, 20. März 2019
  56. Fichtner-Nachfolge geregelt: Clemens Höges wird erneut Mitglied der Spiegel-Chefredaktion meedia.de, 16. April 2019
  57. Chefredakteurin verlässt "Spiegel" sueddeutsche.de, 27. April 2021
  58. Melanie Amann und Thorsten Dörting werden Mitglieder der Chefredaktion sueddeutsche.de, 5. Mai 2021
  59. Hans Magnus Enzensberger: Die Sprache des Spiegel . In: Der Spiegel . Nr.   10 , 1957, S.   48–51 (online ).
  60. Wolf Schneider : Deutsch für Profis . 2. Aufl., Gruner & Jahr, Hamburg 1985.
  61. Wolf Schneider: Deutsch für Kenner. Die neue Stilkunde . 2. Aufl., Gruner & Jahr, Hamburg 1997.
  62. Herbert Bock: Eine sprachpsychologische Untersuchung zur Berichterstattung über die Krankheit AIDS in Print-Medien . Roderer, Regensburg 1992, ISBN 3-89073-603-3 , S. 92.
  63. Herbert Bock: Zur sprachlichen Darstellung von AIDS in Print-Medien . In: Bernd Ulrich Biere, Wolf-Andreas Liebert (Hrsg.): Metaphern, Medien, Wissenschaft. Zur Vermittlung der AIDS-Forschung in Presse und Rundfunk. Westdeutscher Verlag, Opladen 1997, ISBN 3-531-12902-3 , S. 81–101.
  64. Volkmar Sigusch: Aids als Risiko: Über den gesellschaftlichen Umgang mit einer Krankheit . Konkret-Literatur-Verlag, Hamburg 1987, ISBN 3-922144-67-5 , S. 8.
  65. a b c Hans-Jürgen Schmidt: Mediale Deutungsmuster von AIDS. Über die Konsequenzen medialer Darstellung für Prävention und praktische AIDS-Arbeit . Mülheim an der Ruhr 2005, S. 66 ( PDF ).
  66. a b Susanne Köneke: AIDS in der Presse: Der schreibende Umgang mit dem Ungewissen . Univ., Freiburg im Breisgau 1990, S. 24.
  67. Frank Rühmann: AIDS: Eine Krankheit und ihre Folgen . Edition Qumran im Campus-Verlag, Frankfurt am Main / New York 1985, ISBN 3-88655-208-X , S. 75.
  68. Ulrich Clement: Höhenrausch . In: Aids als Risiko: Über den gesellschaftlichen Umgang mit einer Krankheit . Konkret-Literatur-Verlag, Hamburg 1987, ISBN 3-922144-67-5 , S. 212.
  69. Gunter Schmidt: Moral und Volksgesundheit . In: Aids als Risiko: Über den gesellschaftlichen Umgang mit einer Krankheit . Konkret-Literatur-Verlag, Hamburg 1987, ISBN 3-922144-67-5 , S. 26.
  70. Lutz Hachmeister: Ein deutsches Nachrichtenmagazin. Der frühe „Spiegel“ und sein NS-Personal . In: Lutz Hachmeister, Friedemann Siering (Hrsg.): Die Herren Journalisten. Die Elite der deutschen Presse nach 1945 . CH Beck, München 2002, ISBN 3-406-47597-3 , S. 87–120.
  71. Willi Winkler: Ich hatt' einen Kameraden. Ein Prozess, das Blatt mit dem Bayerischen Rundfunk führt, wirft unvermittelt Licht auf die Vergangenheit des Nachrichtenmagazins . In: Süddeutsche Zeitung , 14./15. Juni 2006, S. 15. Und: Verharmlosung im Rückblick. Kritiker vermissen bis heute offenen Umgang des Spiegel mit seiner braunen Vergangenheit . In: M – Menschen – Machen – Medien , Heft 9/2006, S. 16.
  72. Lutz Hachmeister: Heideggers Testament. Der Philosoph, der Spiegel und die SS . Propyläen, Berlin 2014, ISBN 978-3-549-07447-3 , S. 113f.
  73. NZZ attackiert Rudolf Augstein ( Memento vom 12. März 2007 im Internet Archive ) auf netzeitung.de vom 8. Dezember 2000.
  74. Andreas Förster: Braune Vergangenheit . Ein Buch beleuchtet, wie eng das Magazin Der Spiegel in seinen Anfangsjahren mit NS-Tätern kooperierte . In: Berliner Zeitung , 14. April 2011. Peter-Ferdinand Koch: Enttarnt. Doppelagenten: Namen, Fakten, Beweise . Ecowin-Verlag, Salzburg 2011, ISBN 978-3-7110-0008-8 , S. 218.
  75. Aufklärungskommission untersucht Enthüllung von 1993 tagesspiegel.de, 18. Dezember 2019
  76. „Spiegel“ rollt 26 Jahre alte Recherche neu auf welt.de, 22. Dezember 2019
  77. Eine Mordsgeschichte focus.de, 16. Januar 2020
  78. Wie die Lüge von der Hinrichtung des RAF-Manns Grams in die Medien kam focus.de, 15. Februar 2020
  79. Der Todesschuss spiegel.de, 29. Oktober 2020
  80. „Spiegel“ gesteht „journalistische Fehler“ bei Titelgeschichte zu Bad Kleinen ein welt.de, 29. Oktober 2020
  81. Matthias Schulz: Das Testament des Pharao . In: Der Spiegel . Nr.   52 , 2006, S.   112 (online ).
  82. Jan Assmann im Gespräch. Ist eine „Spiegel“-Titelgeschichte massiv antisemitisch? in Die Welt vom 13. Januar 2007
  83. Monotheismus: Alles nur geklaut? in Jüdische Allgemeine vom 4. Januar 2007
  84. Marlis Prinzing : Bleibt der Revolver im Spaghetti-Teller? ejo-online.eu, 25. Mai 2008
  85. Italienisch-deutscher Kolumnenstreit eskaliert bazonline.ch, 30. Januar 2012
  86. Marc Bartl: Presserat missbilligt Abbildung von MH17-Opfern: "Spiegel" wird für "Stoppt Putin jetzt!"-Titel gemaßregelt. In: kress.de. 10. September 2015, abgerufen am 25. November 2015 .
  87. Stefan Niggemeier : Was der Presserat empfiehlt, ist dem „Spiegel“ egal. In: stefan-niggemeier.de. 29. September 2015, abgerufen am 25. November 2015 .
  88. Lutz M. Hagen, Anne Flämig, AnneMarie In der Au: tu-dresden.de Synchronisation von Nachricht und Werbung. In: Publizistik ISSN 0033-4006 , Volume 59 Number 4 Springer-Verlag 1914.
  89. Wilson Raj Perumal has 'no evidence' for claims Cameroon fixed World Cup matches telegraph.co.uk, 1. Juli 2014
  90. FIFA's Match-Fixing Problem wsj.com, 21. August 2014
  91. „Spiegel“ hält an unhaltbarer Geschichte fest – und befördert ihren Autor uebermedien.de, 24. Juli 2019
  92. Weshalb die Beförderung eines „Spiegel“-Redakteurs stockt morgenpost.de, 2. August 2019
  93. Kein Beleg, keine Beförderung sueddeutsche.de, 25. September 2019
  94. Nach 5 Jahren Mauern: „Spiegel“ räumt ein, keinen Beweis für Enthüllung zu haben uebermedien.de, 25. September 2019
  95. Rechtsstreit um „Schmähartikel“: Der „Spiegel“ löscht Text zu Jürgen Todenhöfer ksta.de, 30. August 2016
  96. „Arrogant und unjournalistisch“ – Jürgen Todenhöfer gewinnt Rechtsstreit mit dem Spiegel, sein Sohn rechnet ab meedia.de, 30. August 2016
  97. Will er Präsident werden oder will er nicht? wiwo.de, 9. September 2016
  98. Ein Magazin für „Spiegel“-Leser ohne lästigen „Spiegel“-Journalismus uebermedien.de, 2. Dezember 2018
  99. “Literatur Spiegel” eingestellt: Spiegel-Chef Hass baut das Geschäft mit den Printablegern um meedia.de, 28. Mai 2019
  100. Ullrich Fichtner : Spiegel legt Betrugsfall im eigenen Haus offen. In: Spiegel Online . 19. Dezember 2018, abgerufen am 24. Dezember 2018 .
  101. Steffen Klusmann , Dirk Kurbjuweit : Der Fall Relotius: Wir haben sehr viele Fragen an uns selbst. In: Spiegel Online. 20. Dezember 2018, abgerufen am 24. Dezember 2018 .
  102. Der Fall Relotius: Die Antworten auf die wichtigsten Fragen. In: Spiegel Online. 19. Dezember 2018, abgerufen am 24. Dezember 2018 .
  103. Der Fall Relotius: Wie das Spiegel-Sicherungssystem an Grenzen stieß. In: Spiegel Online. 19. Dezember 2018, abgerufen am 24. Dezember 2018 .
  104. Der Fall Relotius: Kommission aus erfahrenen Journalisten soll Routinen beim Spiegel hinterfragen. In: Spiegel Online. 19. Dezember 2018, abgerufen am 24. Dezember 2018 .
  105. Spiegel-Skandal: Wie Relotius die todkranke Schwester erfand morgenpost.de, 17. September 2019
  106. Der Fall Relotius spiegel.de, 25. Mai 2019
  107. „Die Reaktionen waren langsam und mangelhaft“ welt.de, 24. Mai 2019
  108. Warum der Relotius-Bericht für den „Spiegel“ so verheerend ist uebermedien.de, 24. Mai 2019
  109. Relotius-Vorgesetzter soll nicht mehr beim „Spiegel“ arbeiten welt.de, 26. August 2019
  110. Wie die Relotius-Kommission einen Buhmann fand uebermedien.de, 26. August 2019
  111. Der "Spiegel" benennt sein Gesellschaftsressort um zeit.de, 2. Oktober 2019
  112. Matthias Gebauer, Ann-Katrin Müller, Sven Röbel, Raniah Salloum, Christoph Schult, Christoph Sydow : Wie zwei Vereine die deutsche Nahostpolitik beeinflussen wollen. In: Der Spiegel. 12. Juli 2019, abgerufen am 18. Juli 2019 .
  113. Thomas Thiel : Wegbereiter des Judenhasses. In: Frankfurter Allgemeine Zeitung . 17. Juli 2019, abgerufen am 18. Juli 2019 .
  114. Michael Wolffsohn : „Der Spiegel“ und das gefährliche Spiel mit den Israel-Freunden. In: Die Welt . 14. Juli 2019, abgerufen am 18. Juli 2019 .
  115. Hansjörg Friedrich Müller: Wo Fakten nicht reichen, behilft man sich mit Andeutungen: Wie der «Spiegel» antiisraelische Verschwörungstheorien nährt. In: Neue Zürcher Zeitung . 16. Juli 2019, abgerufen am 18. Juli 2019 .
  116. Das Gerücht von der jüdischen Lobby. In: Jüdische Allgemeine . 13. Juli 2019, abgerufen am 18. Juli 2019 .
  117. Benjamin Weinthal: German Magazine under Fire for promoting Anti-Jewish Conspiracy. In: The Jerusalem Post . 15. Juli 2019, abgerufen am 18. Juli 2019 .
  118. Noa Landau, Ofer Aderet: Pro-Israel Groups Promoted anti-BDS Resolution in German Parliament, Der Spiegel Reports. In: Haaretz . 15. Juli 2019, abgerufen am 18. Juli 2019 .
  119. Steffen Klusmann , Barbara Hans , Clemens Höges: Anmerkungen zu unserer Recherche für den Artikel "Gezielte Kampagne". In: Der Spiegel. 15. Juli 2019, abgerufen am 18. Juli 2019 .
  120. Severin Weiland: Presserat weist Antisemitismus-Vorwürfe gegen Spiegel-Bericht zurück. In: Der Spiegel. 20. Dezember 2019, abgerufen am 20. Dezember 2019 .
  121. Rüge des Presserats spiegel.de, 6. Januar 2021
  122. Hochmut kommt vor der Rüge: „Spiegel“ blamiert sich beim Presserat uebermedien.de, 11. Januar 2021
  123. LucasFonts - About . In: www.lucasfonts.com . Abgerufen am 19. November 2018.