De wereld

Van Wikipedia, de gratis encyclopedie
Spring naar navigatie Spring naar zoeken
De wereld
Logo van Die Welt
Beschrijving dagelijkse krant
taal Duitse
uitgever Axel Springer SE ( Duitsland )
hoofdkantoor Berlijn
Eerste editie 2 april 1946
Frequentie van publicatie maandag tot zaterdag
Verkochte editie 71.999 exemplaren
( IVW 2/2021, ma-vr)
Bereik 0,70 miljoen lezers
( MA 2020 I )
Hoofdredacteur Dagmar Rosenfeld
editor Stefan Aust
web link welt.de
Artikelarchief Mei 1995 ev.
ISSN (afdrukken)
CODEN WLTTA

Die Welt is een landelijk Duits dagblad van Axel Springer SE . [1] In de Britse bezettingszone in Hamburg gevestigd, verscheen ze voor het eerst op 2 april 1946 en in 1953 door de uitgeverij Axel Springer verworven.

Het blad wordt toegewezen aan het burgerlijk - conservatief spectrum. [2] [3] In termen van economisch beleid wordt het beschouwd als "duidelijk marktliberaal ". [2] De redactie van Welt und Welt am Sonntag is in Berlijn .

De wereld wordt verkocht in 130 landen en verschijnt in Scandinavisch formaat . Uw belangrijkste concurrenten zijn de Frankfurter Allgemeine Zeitung en de Süddeutsche Zeitung . In 2020 was de betaalde oplage 71.999 exemplaren, een daling van 67 procent sinds 1998. [4] In juli 2021 was de betaalde oplage 42.000 exemplaren, een verdere daling met bijna 20 procent. [5]

Die Welt is een van de oprichters van de Leading European Newspaper Alliance (LENA), waarin het momenteel samenwerkt met de buitenlandse dagbladen El País (Spanje), La Repubblica (Italië), Le Figaro (Frankrijk), Le Soir (België) evenals de Tages-Anzeiger en de Tribune de Genève (beide Zwitserland) werken redactioneel samen aan internationale berichtgeving. [6]

verhaal

De wereld werd gesticht door de Britse militaire regering en verscheen voor het eerst op 2 april 1946 voor de prijs van 20 pfennig. Het concept van de krant was om feiten van commentaar te scheiden, en in de hoofdartikelen kwamen tegengestelde standpunten naar voren. Onder Rudolf Küstermeier , hoofdredacteur die sinds het voorjaar van 1946 in functie was, SPD-lid en voormalig gevangene van het concentratiekamp Bergen-Belsen , kwam de krant verschillende keren in botsing met de Britse bezettingsautoriteiten die de wereld als PR wilden gebruiken orgaan. De oplage steeg tot een miljoen exemplaren, zodat er bij de verkoop in 1952 geen gebrek aan geïnteresseerden was. Axel Springer kreeg het contract voor twee miljoen DM toegewezen.

Onder de eerste hoofdredacteur van Springer, de rechts-conservatieve Hans Zehrer (die in 1946 korte tijd de krant had geleid , maar vanwege zijn verleden door de Britten was afgezet), de eens zo liberale krant omgevormd tot de “grote landelijke krant” zoals die officieel werd aangekondigd in 1965 heette. Auteurs als Ilse Elsner , Sebastian Haffner en Erich Kuby beëindigden geleidelijk hun samenwerking. For the World- journalisten werkten als Winfried Martini , Friedrich Zimmermann en de voormalige persvoorlichter op het nazi-ministerie van Buitenlandse Zaken Paul Karl Schmidt aka Paul Carell , die van 1958 tot 1979 voor de wereld schreef . [7] Ondertussen vormden voormalige werknemers Hans Georg von Studnitz en conservatieve schrijvers als Matthias Walden en William S. modder al snel het karakter van de krant.

Het Axel Springerhuis met de wereldbelettering , 2008

Tijdens de Springer-campagne tijdens de studentenprotesten tegen Axel Springer in de jaren zestig was Die Welt ook het mikpunt van kritiek. Volgens Hans-Peter Schwarz onderhandelde Axel Springer halverwege de jaren zeventig met de Frankfurter Allgemeine Zeitung over de verkoop van de verliesgevende wereld , waarin de wereld zou opgaan in de Frankfurter Allgemeine Zeitung . Springer zou echter kort voor de ondertekening van het contract tegen de verkoop hebben beslist. [8e]

De Zentralredaktion der Welt verhuisde in 1975 van Hamburg naar Bonn en in 1993 naar Berlijn, gevolgd door Welt am Sonntag in 2001 van Hamburg naar Berlijn. In 2002 werden de redacties van Welt en Berliner Morgenpost samengevoegd. In 2006 is deze redactie samengevoegd met de redactie van Welt am Sonntag en de online redacties van de drie kranten. [11]

Vanaf 24 mei 2004 verscheen naast de conventionele wereld ook Die Welt Kompakt , waarin de inhoud van de grote uitgave op 32 pagina's in kleiner formaat werd gebundeld. [12] In 2007 stond de wereld voor het eerst in het zwart. [13]

Logo van 2010 tot 29 november 2015

Op 15 februari 2010 heeft de vorige editor-in-chief Thomas Schmid nam de positie van de uitgever en Jan-Eric Peters werd editor-in-chief van alle World publicaties. [14] In oktober 2012 kondigde Axel Springer AG aan dat de redactie van de wereld met die van voor het einde van Hamburger Abendblatt zal worden samengevoegd. De nieuwe centrale redactie was gevestigd in Berlijn. In Hamburg bleef alleen een plaatselijke redactie van een avondkrant over. [15]

Met deze nieuwe strategie lijkt het verdere bestaan ​​van de wereld als gedrukte versie voor het grijpen te liggen. Bij nieuwe inbraken wilde de uitgever "geen levensreddende maatregelen meer nemen" voor de gedrukte uitgave. [16] Alleen de online redactie en de Welt am Sonntag zijn belangrijk . Daarom was de hele redactie gericht op de online editie. Alle content wordt eerst online gepubliceerd, daarom moet de redactie van 's morgens vroeg tot 's avonds laat volledig bemand zijn. De mediapagina van het dagblad vatte de verandering als volgt samen:

“Er wordt kort voor het einde van de werkdag een krant gedrukt, maar dat is toch meer een bijproduct van wat er voor welt.de is geschreven. Een hardcopy voor al die trouwe abonnees die nog niet overleden zijn. Bijna zonder vervelende displays."

- Jürn Kruse : het dagblad [16]

In december 2012 introduceerde Welt Online een betaalmodel: er waren slechts 20 online artikelen per maand gratis beschikbaar, voor eventuele extra toegang moest een abonnement worden afgesloten. [17] Op 9 december 2013 kondigde Axel Springer SE de aankoop aan van het televisiestation N24 . De vorige N24- aandeelhouder Stefan Aust werd op 1 januari 2014 uitgever van Die Welt . [18] Na goedkeuring door de Federale Karteldienst in februari 2014 werden de redacties van Welt en N24 samengevoegd om multimediaal nieuws te kunnen produceren. [19] Per 1 januari 2015 zijn de gezamenlijke activiteiten gebundeld in WeltN24 GmbH. [20]

Bewerking van “Die Welt” in de Axel Springer hoogbouw , 2012

In het tweede kwartaal van 2014 ging 41,5 procent van de gerapporteerde oplage niet naar abonnees of naar straatverkopen, maar werd verkocht als exemplaren aan boord of via speciale verkopen. De uitgever ontvangt hiervoor geen of aanzienlijk lagere opbrengst. [21] Jan Bayer, bestuurslid van de krant Axel Springer, deed in april 2015 een duidelijke toezegging aan de toekomst van de gedrukte wereld : het moet het 'leidende intellectuele medium' worden en er moet 'zeer consequent in kwaliteit' worden geïnvesteerd. [22] De Berlin Local Issues vond plaats op 1 september 2015. [23] Op 29 november 2015 is de Wereld op zondag en vanaf 30 november 2015 is DIE Wereld overgegaan op een nieuw logo in een ontwerp van Erik Spiekermann, inclusief de branding. [24]

Op 1 januari 2016 nam Stefan Aust de functie van hoofdredacteur over van Jan-Eric Peters. [25] In februari 2016 werd een nieuw redactioneel concept gepresenteerd, volgens welke er acht afdelingen zouden moeten zijn in plaats van veertien. Ook het betalingsmodel veranderde van het metermodel naar een freemium- model . Actuele en snel gemaakte artikelen zijn dan nog vrij beschikbaar, achtergrondrapportages en gedetailleerde rapportages of analyses zijn tegen betaling. [26] Voor het 70-jarig jubileum verscheen op 2 april 2016 een speciale editie geïllustreerd door Udo Lindenberg . [27] Op 6 september 2016 werd Ulf Poschardt de nieuwe hoofdredacteur. [28]

In september 2019 kondigde Axel Springer SE aan dat op 31 december 2019 Die Welt Kompakt en de lokale editie van Hamburg zouden worden stopgezet en de sportredactie zou worden opgeheven. De rapportage op dit gebied wordt verzorgd door het Axel Springer SE Sports Competence Center. [29] [30] In het nieuwe Axel Springer-gebouw in Berlijn, dat op 6 oktober 2020 werd geopend, hebben de gebieden print, digitaal en televisie voor het eerst een gedeeld pand. [31] [32]

In 2021 werd de gedrukte editie van de wereld ingekort tot 16 pagina's van maandag tot en met vrijdag, maar de wereld op zondag verschijnt in twee edities, waarvan er zaterdag al één beschikbaar is. Het project “5+2” staat bekend als het “dagblad voor de essentie” en wordt gezien als een aanpassing aan de veranderende eisen van lezers en adverteerders. [33]

Editie

De editie van de wereld was samen met de wereld compact te zien van 2005 tot 2019. De krant heeft de afgelopen jaren veel van zijn oplage verloren. Het waren net geen 42.000 exemplaren in juli 2021. [34] Het aantal verkochte exemplaren is de afgelopen 10 jaar met gemiddeld 11,9% per jaar gedaald. Vorig jaar daalde het met 34,2%. [35] Het aandeel abonnementen in de verkochte oplage is 50,8 procent.

Ontwikkeling aantal verkochte exemplaren [36]
Ontwikkeling van de verkochte oplage [37]

Online editie

Het internetnieuwsportaal van de wereldgroep werd ontwikkeld onder de naam Welt Online . [38] De website van de krant werd gelanceerd in 1995 en biedt een elektronisch krantenarchief van alle artikelen sinds de digitalisering vanaf mei 1995. Een paginagroot PDF -archief maakt ook individuele pagina's, geselecteerde secties (bijv. titel , Duitsland , buitenland ) of een volledige uitgave van de sinds 9 januari 2001 gepubliceerde nummers.

Op 10 september 2012 werd de website omgedoopt tot Die Welt en werd de kern van de publicaties. Het doel is om te komen tot een uniforme naamsvermelding voor alle media in de wereldgroep; de uitzondering is de krant Welt am Sonntag . [39]

Op 12 december 2012 introduceerde Die Welt als eerste landelijke dagblad in Duitsland een betalingssysteem voor haar website. [40] Gebruikers hebben sindsdien gratis toegang tot 20 artikelen per kalendermaand, daarna is een abonnement vereist voor toegang tot een ander artikel. [41] Dit kost (per september 2013) minimaal 4,49 euro voor een maand.

Na de eerste zes maanden met een betaalmuur , maakte de algemeen directeur van Digital Welt- Produkte (Welt Digital) een eerste balans op een conferentie van de Federale Vereniging van Duitse Krantenuitgevers. Hij gaf niet het specifieke aantal betalers; hij beschreef het als "bemoedigend". [42] Volgens het bedrijf bedroeg het aantal digitale abonnees in de wereld op 30 juni 2013 meer dan 47.000. [43] Wel wordt er gesproken over de betekenis van de cijfers met betrekking tot de betalingsbereidheid voor content op internet, aangezien het abonnement onder meer werd geadverteerd en verkocht in combinatie met een iPad mini . [44] In juni 2016 had Die Welt meer dan 75.000 digitale abonnees. [45] Sinds 2020 is reageren op artikelen alleen mogelijk met een abonnement. Op 15 september 2015 is de digitale krant Welt Edition gelanceerd. Het is de doorontwikkelde versie van de vorige iPad-app Welt HD en het eerste aanbod dat onder de nieuwe merkparaplu Welt verschijnt . [46]

Met de fusie van Die Welt en N24 onder de paraplu van WeltN24 is welt.de getransformeerd tot een gemeenschappelijk nieuwsportaal. [47] De wereld is een van de 50 meest bezochte websites in Duitsland. [48]

Wereld Literatuurprijs

Die Welt reikt sinds 1999 de internationale WELT Literatuurprijs uit , waarmee het de publicist Willy Haas wil herdenken. De prijs is sinds 2018 begiftigd met 12.000 euro (voorheen 10.000 euro) en wordt jaarlijks uitgereikt. De vorige winnaars zijn:

Artiestenedities

Sinds 2010 laat de afdeling cultuur een keer per jaar zogenaamde kunstenaarsedities van de krant naar hun idee ontwerpen door bekende beeldend kunstenaars. Deze kunstacties dragen altijd de titel Die Welt der [naam kunstenaar] . Tot nu toe was het

Hoofdredacteuren

Samenwerkingen

In samenwerking met de lobbyorganisatie Initiative Neue Soziale Marktwirtschaft (Nieuwe Sociale Markteconomie) organiseert de wereld discussiebijeenkomsten over verschillende federale verkiezingen. [62] [63]

kritiek

In een vergelijkend artikel over de redactionele behandeling en matiging van lezerscommentaar, heeft de journalist Stefan Niggemeier in maart 2008 in de Frankfurter Allgemeine Zeitung de lezerscommentaargebieden van verschillende op internet beschikbare media behandeld. Over BBC News schreef hij: ". De commentaargebieden op World Online zijn een onherbergzame plek - en zijn deels een speelplaats voor rechts-extremisten, spinners en agitatoren van alle soorten" [64] bekritiseerde Niggemeier in 2019 de nauwe samenwerking van de wereld met Volkswagen om vanaf 7 mei 2019 uit te geven, wat onder meer VW-CEO Herbert Diess tot “Co-Editor-in-Chief” maakte. [65] Naar aanleiding van drie klachten over deze kwestie (een van hen met Niggemeiers [66] ), de Duitse Raad voor de Journalistiek uitgedrukt afkeuring voor het overtreden van de pers code . [67]

Zie ook

web links

Commons : De wereld - Verzameling van afbeeldingen

Individueel bewijs

  1. Afdruk , welt.de
  2. ^ Een b Nicola Pointner: In de klauwen van de economie? Een kritische blik op de berichtgeving over mediabedrijven in de Duitse dagbladen . VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden 2010, ISBN 978-3-531-17198-2 , p. 153 (ook. Dissertatie, Ludwig-Maximilians-Universität, München 2009; genoemde bronnen: Pürer, 1996, p. 168 f .; Hachmeister & Rager, 2000, blz. 284.)
  3. ^ De dagbladen in Duitsland ( Memento van 9 februari 2016 in het Internet Archive )
  4. volgens IVW , tweede kwartaal 2021, ma-vr ( details en kwartaalvergelijking op ivw.eu )
  5. DWDL de GmbH: Springer: bezuinigingen in "Welt", "WamS" ook op zaterdag. Geraadpleegd op 4 augustus 2021 .
  6. "Die Welt" is mede-oprichter van de krantenalliantie LENA . DWDL.de
  7. ^ Christian Plöger: Van Ribbentrop tot Springer. Over het leven en werk van Paul Karl Schmidt alias Paul Carell. Marburg 2009 (zie Diss. Münster 2009), blz. 466 f.
  8. Hoe Axel Springer bijna zijn "wereld" verloor , FAZ.net , 28 februari 2008
  9. ^ "Welt am Sonntag" verhuist van Hamburg naar Berlijn , welt.de, 20 januari 2001
  10. Welt en Berliner Morgenpost fuseren , welt.de, 6 december 2001
  11. Die Welt begint online offensief , welt.de, 25 april 2006
  12. Springer's kleine "wereld" spiegel.de, 21 april 2004
  13. ^ "World" groep zorgt voor de eerste keer voor winst spiegel.de, 12 maart 2008
  14. Welt-Gruppe krijgt nieuwe hoofdredacteur , welt.de, 17 december 2009
  15. ^ Redactiegroep in Berlijn en Hamburg , welt.de, 26 oktober 2012
  16. a b Jürn Kruse: Lezen in de 21e eeuw . In: Die Tageszeitung , 20 november 2012, geraadpleegd op 20 oktober 2015.
  17. Springer maakt Welt Online betalend - deels tagesspiegel.de, 11 december 2012
  18. Springer koopt nieuwszender N24 spiegel.de, 9 december 2013
  19. Kartelbureau keurt overname N24 door Springer spiegel.de goed, 7 februari 2014
  20. ^ Over mij en op mijn voorwaarden taz.de, 6 mei 2014
  21. ^ Andreas Bull : primitief management . In: Die Tageszeitung , 17 april 2014, geraadpleegd op 5 augustus 2017; IVW 2e kwartaal 2014 ( online ).
  22. Jürgen Scharrer: "We bevinden ons in de aanvalsmodus" - Axel Springer: Bestuurslid Jan Bayer over zijn plannen voor "Bild", Welt/N24 en de marketeer Asmi . In: horizon . Nee.   17/2015 , 23 april 2015, p.   14-15 ( horizon.net ).
  23. ^ "World" zonder Berlijns deel taz.de, 13 juli 2015
  24. "Welt" en "WamS" met nieuw logo eind november , dwdl.de, 24 november 2015
  25. Axel Springer: Würtenberger en Peters worden bazen van Upday, Aust neemt Die Welt over meedia.de, 3 september 2015
  26. Stefan Aust's hervormingspakket voor WeltN24: nieuwe afdelingen, onderzoeksoffensief - maar tot 50 banen zullen verloren gaan meedia.de, 24 februari 2016
  27. De "wereld" wordt 70, likeur van Udo Lindenberg , welt.de, 1 april 2016
  28. Ulf Poschardt nieuwe hoofdredacteur van WeltN24 , welt.de, 6 september 2016
  29. Axel-Springer-Verlag kondigt drastisch besparingsprogramma aan. In: sueddeutsche.de. 30 september 2019, geraadpleegd op 30 september 2019 .
  30. Sportafdeling strak, tekstcorrectie geautomatiseerd: hoe Springer de 'wereld'-groep verder opbouwt. In: media.de. 28 november 2019, geraadpleegd op 28 november 2019 .
  31. Wereld introduceert nieuwe redactiekamer. In: horizont.at. 4 september 2020, geraadpleegd op 6 oktober 2020 .
  32. Axel Springer opent nieuw gebouw in Berlijn - waarom je in het digitale tijdperk nog steeds kantoorruimte nodig hebt. In: Kress.de. 6 oktober 2020, geraadpleegd op 6 oktober 2020 .
  33. Timo Niemeier: Springer: snijdt in "Welt", "WamS" ook op zaterdag . Op: DWDL.de , 13 juli 2021
  34. DWDL de GmbH: Springer: bezuinigingen in "Welt", "WamS" ook op zaterdag. Geraadpleegd op 4 augustus 2021 .
  35. volgens IVW ( online )
  36. volgens IVW , vierde kwartaal ( details op ivw.eu )
  37. volgens IVW , vierde kwartaal ( details op ivw.eu )
  38. Wereld online . ( Memento van 12 december 2010 in het internetarchief ) axelspringer-mediapilot.de.
  39. Verklaring van de hernoeming. welt.de, geraadpleegd op 10 september 2012.
  40. Internetmedia: “Welt Online” laat de betalingsdrempel zakken. In: ZeitOnline . 11 december 2012, geraadpleegd op 11 maart 2013 .
  41. Voor onszelf : De nieuwe abonnementsmodellen van de “Welt”. In: Welt Online. Ontvangen 11 maart 2013 .
  42. Cai Tore Philippsen: "Het aantal abonnees is bemoedigend" . In: Frankfurter Allgemeine Zeitung , 19 juni 2013, geraadpleegd op 8 februari 2017.
  43. DIE WELT behaalt positieve tussentijdse resultaten voor zijn betalingsmodel . Axel Springer SE, persbericht van 7 augustus 2013, geraadpleegd op 9 augustus 2013.
  44. Stefan Niggemeier : Wat het aantal van 47.000 digitale "wereld" -abonnees echt zegt . Stefan Niggemeier's blog, 8 augustus 2013, geraadpleegd op 8 februari 2017.
  45. IVW meldprocedure voor betaalde content . Cijfers van juni 2016.
  46. DIE WELT Editie - De nieuwe digitale krant . Persbericht van 15 september 2015, geraadpleegd op 8 juli 2016.
  47. Nieuwe officiële website. Ontvangen 29 december 2016 .
  48. Topsites in Duitsland - Alexa Rank
  49. Zeruya Shalev belichaamt het seculiere Israël. De “Wereld” Literatuurprijs 2012 gaat naar de schrijver Zeruya Shalev . In: Die Welt online, 5 oktober 2012, geraadpleegd op 6 september 2012.
  50. Jonathan Franzen ontvangt de literatuurprijs 'Wereld'. Die Welt, geraadpleegd op 4 oktober 2013
  51. ^ BuchMarkt Verlag K. Werner GmbH: WELT Literatuurprijs voor Salman Rushdie. In: BuchMarkt. 14 oktober 2019, geraadpleegd op 14 oktober 2019 .
  52. Kunstactie: Baselitz heeft de "wereld" uitgewist. Spiegel Online , geraadpleegd op 31 maart 2015
  53. 252.334 originelen door Ellsworth Kelly ( Memento van 2 april 2015 in het internetarchief ) art-magazin.de, geraadpleegd op 31 maart 2010
  54. ^ Artist editie : Gerhard Richter ontwerpt "Die Welt" . Abendblatt.de, geraadpleegd op 31 maart 2015
  55. ↑ De Leipzigse schilder Neo Rauch verovert “Die Welt” . bild.de, geraadpleegd op 31 maart 2015
  56. Ze wil storen. Cindy Sherman in de "Wereld" . welt.de, geraadpleegd op 31 maart 2010
  57. Dit is de "wereld" van Julian Schnabel . welt.de, geraadpleegd op 14 januari 2016
  58. Swantje Karich: Kunstenaarseditie : Isa Genzken ontwerpt de “wereld” . In: DE WERELD . 23 november 2016 ( welt.de [geraadpleegd op 26 september 2017]).
  59. Tim von Arnim: En dan bouw ik het grootste krantenhuis van Europa: Der Unternehmer Axel Springer, Campus Verlag, 2012, blz. 101 [1]
  60. Christina Prüver: Willy Haas en het hoofdartikel van het dagblad "Die Welt", Königshausen & Neumann, 2007, blz. 50 [2]
  61. Heinz-Dietrich Fischer: De grote kranten, Deutscher Taschenbuch-Verlag, 1966, blz. 203 [3]
  62. ^ Initiatief Nieuwe Sociale Markteconomie , Beleidscontrole in het WELT-verkiezingsdebat , 10 juni 2021
  63. Christian Stöcker : Lobbyen voor de federale verkiezingen. Kom op, laten we een kanselier kopen . In: Spiegel Online , 13 juni 2021. Ontvangen op 13 juni 2021.
  64. Stefan Niggemeier : Hoe vertel ik het mijn relschoppers? In: Frankfurter Allgemeine Zeitung , 17 maart 2008, geraadpleegd op 11 december 2013.
  65. Poschardts "Welt" maakt van Volkswagen de truckstop. In: bermedien. 8 mei 2019, geraadpleegd op 11 mei 2019 .
  66. Stefan Niggemeier : Presserat: Volkswagen-„Welt“ gefährdet Ansehen der Presse. In: Übermedien . 27. September 2019, abgerufen am 30. September 2019 .
  67. Deutscher Presserat : Entscheidung des Beschwerdeausschusses 3 in der Beschwerdesache 0426119/3-BA . 11. September 2019 ( uebermedien.de [PDF]).