De tijd

Van Wikipedia, de gratis encyclopedie
Spring naar navigatie Spring naar zoeken
De tijd
Het tijdlogo
Beschrijving Wekelijkse krant
taal Duitse
uitgever Zeitverlag Gerd Bucerius GmbH & Co. KG ( Duitsland )
hoofdkantoor Hamburg
Eerste editie 21 februari 1946
Frequentie van publicatie wekelijks (donderdag)
Verkochte editie 587.582 exemplaren
( IVW 2/2021)
Bereik 1,72 miljoen lezers
( MA 2020 I )
Hoofdredacteur Giovanni di Lorenzo [1]
editor Jutta Allmendinger
Zanny Minton Beddoes
Florian Illies
Josef Joffe
Nicola Leibinger-Kammüller [1]
Directeur Rainer Esser [1]
web link zeit.de
Artikelarchief 1946 ff.
ISSN (afdrukken)
CODEN GETIMED

Die Zeit (in de spelling van de uitgever: DIE ZEIT ) is een nationaal Duits weekblad dat voor het eerst verscheen op 21 februari 1946. Het is verreweg het grootste weekblad van Duitsland, zowel qua oplage als qua dekking.

Zeitverlag, en daarmee Die Zeit , werd in 1996 overgenomen door uitgeverij Georg von Holtzbrinck en is sinds 2009 voor 50 procent eigendom van DvH Medien en voor 50 procent van uitgeverij Georg von Holtzbrinck. [2] Het verschijnt elke donderdag; Op feestdagen wordt de publicatiedatum meestal vervroegd.

De plaats van publicatie is altijd Hamburg geweest . Die Zeit heeft redactiekantoren in Beiroet , Berlijn , Brussel , Frankfurt am Main , Leipzig , Moskou , New York , Parijs , Peking , Washington , Wenen en Zürich . Een correspondent uit die tijd werkt in Londen . [1]

profiel

Het politieke standpunt van de krant wordt als liberaal [3] [4] of links-liberaal beschouwd . [5] [6] Ze cultiveert het debat. Bij controversiële onderwerpen worden soms verschillende standpunten naast elkaar geplaatst, zodat de lezer zich een onafhankelijk oordeel kan vormen. Het wordt door journalisten geclassificeerd als een van de toonaangevende Duitstalige media .

Editie

Begin jaren negentig bedroeg de verkochte oplage van het weekblad ruim 500.000 exemplaren, maar zakte na de start van het links-liberale weekblad Die Woche naar 460.000 exemplaren in 1997. [7] De verkochte oplage is in de afgelopen 10 jaar met gemiddeld 0,8% per jaar gestegen. Vorig jaar was de stijging 8,6%. [8] Het gaat momenteel om 587.582 exemplaren. [9] Het aandeel abonnementen in de verkochte oplage is 76,5 procent.

Ontwikkeling van de verkochte oplage [10]
Ontwikkeling van het aantal abonnees [11]

verhaal

De eerste editie van de krant verscheen op 21 februari 1946 in een oplage van 25.000 exemplaren als blad van de zogenaamde licentiepers . Het was acht pagina's lang en kostte 40 pfennig. Het werd door de Britten "uitgebracht onder licentie nr. 6 van de militaire regering".

Het logo op het Helmut Schmidt-huis in Hamburg
Marion Dönhoff, Bernhard zur Lippe-Biesterfeld en Fred Luchsinger ter gelegenheid van de uitreiking van de Erasmusprijs aan Die Zeit en de Neue Zürcher Zeitung , 1979

De eerste redacteuren van die tijd waren Gerd Bucerius , Lovis H. Lorenz , Richard Tüngel en Ewald Schmidt di Simoni . Tijdens de laatste fase van de Tweede Wereldoorlog had u al plannen om een ​​burgerlijke krant uit te geven. De beginjaren van de periode , vooral vanaf 1949, werden gekenmerkt door geschillen tussen Bucerius en de andere redacteuren. In die tijd moest tijdverlies door de inkomsten van het tijdschrift Stern worden gecompenseerd, het 'was sinds 1951 ook in Bucerius bezit.

De eerste hoofdredacteur van de krant was Ernst Samhaber . Omdat hij eerder had gewerkt bij het Reichsministerium für Openbare Verlichting en Propaganda en voor sommige media van het naziregime, mocht hij in augustus 1946 twee jaar niet werken als onderdeel van de denazificatie en moest hij worden vervangen door mederedacteur Richard Tüngel in het oprichtingsjaar. Tüngel stuurde de krant in een conservatieve richting. In die tijd was in tal van artikelen de tijd "baanbrekende herbewapening ". [12] Aanvankelijk steunde de krant ook de eisen voor het "thuisland van de oostelijke gebieden ". [13]

In 1955 was er een redactionele crisis van die tijd : Tüngel had een tekst gepubliceerd van constitutioneel advocaat Carl Schmitt , die vaak wordt beschouwd als de "kroonadvocaat van het Derde Rijk". Uit protest verliet Marion Dönhoff, die op 1 maart 1946 bij de Tijd was gekomen, na tien jaar de redacteur. Kort daarna probeerde Tüngel de chef uit de dienst, Josef Müller-Marein , te ontslaan nadat hij in een artikel scherpe kritiek had geuit op de Amerikaanse politicus Joseph McCarthy vanwege zijn vervolging van communisten. Na deze gebeurtenissen werd Tüngel ontslagen, waardoor gravin Dönhoff kon terugkeren. Tegelijkertijd betekende dit een beslissing in de politieke lijn van de krant, waarvan de uitgever vanaf 1956 alleen Bucerius was. Tüngel werd als hoofdredacteur gevolgd door Josef Müller-Marein (1957-1968) en tenslotte Marion Gräfin Dönhoff (1968-1972), die van 1972 tot haar dood in 2002 redacteur van de krant was.

De redactie heeft de Ostpolitik van Willy Brandt voortvarend ondersteund. [14]

In die tijd schreef onder meer Walter Jens onder het pseudoniem Momos, Uwe Nettelbeck [15] en Ben Witter .

Eind jaren zestig werd destijds een artikel van de toenmalige feuilletonbaas Rudolf Walter Leonhardt gepubliceerd over deze oproep om pedofilie vrij te laten. [16] In 1976 publiceerde Die Zeit een artikel van de Hamburgse pedagoog Karlheinz Lutzmann, waarin hij pedofilie, althans gedeeltelijk, relativeerde. [17] Decennia later verontschuldigde de toenmalige adjunct-hoofdredacteur Theo Sommer zich omdat hij destijds niet gevoeliger was geweest. [18]

In 1979, terwijl ze de redacteur was, ontving Zeit de Nederlandse Erasmusprijs samen met de Neue Zürcher Zeitung . Van 1985 tot 1996 was Hilde von Lang uitgever en van 1985 tot 1999 algemeen directeur. [19] In mei 2012 werd de Jakob Fugger-medaille van de Vereniging van Tijdschriftuitgevers in Beieren , een van de beroemdste Duitse prijzen voor tijdschriften die voor het eerst niet aan een persoon maar aan de redacteuren, uitgevers, directeuren, hoofdredacteuren en medewerkers werd toegekend tijd. [20]

Hoofdredacteur is sinds 2004 Giovanni di Lorenzo met zijn plaatsvervangers Moritz Müller-Wirth , Sabine Rückert , Holger Stark en Bernd Ulrich . [1]

Voormalig hoofdredacteuren:

Op 1 mei 2017 is een vijfkoppige redactieraad aangesteld bestaande uit Jutta Allmendinger , Zanny Minton Beddoes , Florian Illies , René Obermann en Josef Joffe . Het is de bedoeling dat het twee keer per jaar bijeenkomt om uitgevers, hoofdredacteuren en management te adviseren. [21] In mei 2020 vervangt hij Nicola Leibinger-Kammüller René Obermann. [22] Andere redacteuren waren Gerd Bucerius , Marion Countess Dönhoff , Helmut Schmidt , Theo Sommer en Michael Naumann .

Op 17 februari 2021, ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan ​​van Zeit, publiceerde ARD het rapport "Die Zeit" - een weekblad dat 75 jaar wordt over haar geschiedenis en werkwijze in NDR . [23]

Gedrukte editie

Secties en supplementen

De redactie met ruim 100 vaste medewerkers is verdeeld in tien afdelingen (met een leider): [1]

De afdeling Geloof en Twijfel is in maart 2010 geïntroduceerd [24] en de afdeling Z - tijd om te ontdekken in november 2015. [25] In september 2019 werden de afdeling politiek en het Hoofdstedelijk Bureau evenals de afdeling kennis en de afdeling kansen samengevoegd en de afdeling Geschil geïntroduceerd. [26]

Sinds december 2010 gaat een deeleditie van de krant vergezeld van het supplement Christ und Welt . Het is een voortzetting van het weekblad Rheinischer Merkur , dat eerder werd stopgezet. [27] Sinds 2015 verschijnen de bijlagen Zeit Doctor en Zeit Geld vier keer per jaar en de bijlage Zeit Golfen drie keer per jaar. [28]

Uiterlijk en print

Het wapen van Hamburg in de afbeelding voor het Zeit- logo (nr. 1-12, 1946)
Wapen van Hamburg met een open poort in de tweede keer logo (Nr. 13-18, 1946)
Headline van de tijd met het wapen van Hamburg (Nr. 13-18, 1946)
Kop uit die tijd met het wapen van Bremen (vanaf nr. 19, 1946)

De belettering in de kop van het weekblad Die Zeit met de elegante belettering "mit Seele" (witte binnenlijn) is in 1946 ontworpen door de Jugendstil- kunstenaar Carl Otto Czeschka uit Wenen . [29] [30] Czeschka baseerde het ontwerp van de kop op het Britse dagblad The Times , [31] dat het Britse nationale wapen met leeuw en eenhoorn tussen de twee titelwoorden draagt. Dit was niet alleen van grafisch belang, maar toonde ook het zelfbeeld van de oprichter van de krant Gerd Bucerius - te lezen in zijn hoofdartikel "Onze Taak" van 21 februari 1946:

“We hopen dat “Die Zeit” zijn naamgenoot in Engeland waardig zal zijn. […] We zijn niet zo aanmatigend om met onze bescheiden middelen te streven naar de vooraanstaande positie die de Londense 'Times' over de hele wereld innemen, maar we hebben de betekenis van deze vergelijking als een waarschuwing begrepen. Met dit voornemen starten we onze weekkrant."

- Gerd Bucerius [32]

Van de eerste editie (21 februari 1946) tot de 12e editie (9 mei 1946) [33] werd de eerste versie gebruikt, ontworpen door Czeschka, die het wapen van Hamburg toont met schildhoudende leeuwen tussen de twee woorden. [34] In tegenstelling tot het officiële staatswapen had dit wapen de bijzonderheid dat de pauwenveren van de kuif waren versierd met kleine hartjes. De beenpositie van de leeuwen kwam overeen met de oudere versie van het grote nationale wapen; pas tussen 1952 en 1955 werd deze beenhouding gewijzigd (om onbekende redenen). [35] Ondanks dit kleine verschil beschouwde de Hamburgse Senaat het als het Grote Wapen van Hamburg en dus als een "nationaal embleem". Daarop werd het wapen veranderd: een open poort zou het kosmopolitisme van de Hanzestad moeten tonen. [36] Maar deze tweede, gewijzigde versie van het wapen van Hamburg, dat van uitgave nr. 13 tot nr. 18 werd gebruikt, werd door de Senaat verworpen. Nogmaals, dit is het "misbruik van een nationaal embleem" voor commerciële doeleinden, en dit verbod geldt tot op de dag van vandaag. [37]

Sinds de 19e editie op 27 juni 1946, toont de titelregel van het blad de sleutel van Bremen en de gouden kroon van het stadswapen van Bremen, met toestemming van de burgemeester van Bremen, Wilhelm Kaisen . Dit werd gedaan door de bemiddeling van Josef Müller-Marein , die later hoofdredacteur van die tijd (1957-1968) werd. De afbeelding met de Bremen-sleutel in de kop is ook ontworpen door Carl Otto Czeschka . [38] Tegenwoordig wordt het gebruikt als het logo van de hele uitgeversgroep. [39]

Afdelingskoppen 1946

De Hamburgse kunstenaar Alfred Mahlau had de gehele eerste editie ontworpen volgens de instructies van Ernst Samhaber , met vijfkoloms make-up "in klassieke strengheid en objectiviteit". [40] Het drukken vond plaats in de Hamburgse drukker Broschek. Daarnaast had CO Czeschka in het begin ook de krantenkoppen gehaald voor de verschillende afdelingen. De artikelen van toen en vooral de hoofdartikelen op de eerste pagina zijn traditioneel langer en gedetailleerder dan in dagbladen. Om deze reden werd de titelpagina zelfs bespot als een "grafplaat". Sinds enkele jaren zijn veel artikelen echter veel korter en meer geïllustreerd. Sinds het herontwerp door Mario Garcia [41] in januari 1998 [42] staan de koppen in de Tiemann antiqua. De lopende teksten zijn in Garamond , een typisch boeklettertype dat kranten zelden gebruiken.

Die Zeit nam niet deel aan de discussie over de terugkeer naar de traditionele Duitse spelling , die werd geleid door Der Spiegel , Süddeutsche Zeitung en Bild . Sinds 1999 is met behulp van zijn eigen huis spelling , die afwijkt van de traditionele als de verschillende versies van de Gereformeerde spelling, die het lange tijd redacteur Dieter E. Zimmer had uitgewerkt. Die Zeit heeft sinds 2007 afgezien van deze huisorthografie en schrijft, net als veel andere kranten, volgens de aanbevelingen van Duden .

Het Scandinavische formaat , een handelsmerk van die tijd, is altijd een thema geweest in literatuur en cabaret - meestal in een satirische vorm. Volgens de schrijver Hanns Dieter Hüsch is tijd z. B. "zo groot, als je hem opent, moet de buurman naar de tandarts". Het formaat is echter niet groter dan dat van een tiental andere Duitse dagbladen. In 2018 is er gesproken over een overstap naar het tabloidformaat , maar deze is nog niet doorgevoerd. [43]

De tijd wordt gedrukt door de Frankfurt Societäts-Druckerei in Mörfelden-Walldorf . Tot 31 december 2020 werd een deel van de editie gedrukt door Axel Springer SE in Ahrensburg . [44] De distributie wordt verzorgd door Deutsche Pressevertrieb . [28]

In mei 2020 is de nieuwe claim The time is different geïntroduceerd. Voorheen werd de claim Enjoy the time gebruikt voor 20 jaar. [45]

Tijd tijdschrift

In 1970 de gekleurde krant supplement Zeitmagazin verscheen. Nadat het supplement in 1999 was stopgezet, werd onder leiding van Andreas Lebert de tijdafdeling voor het leven opgericht . Sinds de Zeit- editie van 24 mei 2007 is de afdeling opnieuw uitbesteed aan een krantenbijlage met de titel Zeitmagazin . In dit supplement voerde Giovanni di Lorenzo tot eind januari 2009 een kort wekelijks interview met Helmut Schmidt onder de titel Auf ein Cigarette met Helmut Schmidt . Ook bekend zijn de wekelijkse columns van Harald Martenstein , die veelal op sarcastische maar humoristische wijze filosofeert over “God en de wereld”, de rubriek “Kaart van Duitsland” over wisselende onderwerpen en de kookpagina van Wolfram Siebeck . De “cryptische” kruiswoordpuzzel Om de Hoek wordt sinds 1971 gedrukt in Zeitmagazin . Wiskundig vermaak vind je in de tijdsectie Logelei .

Op 14 oktober 2010 verscheen voor de 40e verjaardag van Zeitmagazin een jubileumeditie met honderd extra pagina's. Het bevat onder meer veertig verschillende omslagfoto's, één voor elk levensjaar. Voor het nummer van 21 juni 2012 zijn mogelijke onderwerpen vooraf online verzameld en geëvalueerd door de netwerkgemeenschap met behulp van de Adhocracy Liquid Democracy-software . [46]

regionale edities

De Oostenrijkse editie van Die Zeit begon in 2005. Sindsdien is de oplage met ongeveer een derde toegenomen tot ruim 15.000 exemplaren. De Oostenrijkse pagina's zijn opgericht door Joachim Riedl . Florian Gasser leidt het team in Wenen sinds maart 2020. [47] Sinds 12 mei 2010 verschijnt Die Zeit in Oostenrijk met drie (in plaats van twee zoals voorheen) regionale pagina's. Daarnaast heeft de editie van Oostenrijk vaak landspecifieke voorpagina's. [48]

Vanaf november 2009 verscheen Die Zeit op twee pagina's in een lokale Saksische editie getiteld Zeit für Sachsen , die werd geproduceerd in een speciaal opgericht correspondentiekantoor in Dresden . [49] In 2013 werd het deel omgedoopt tot Zeit im Osten , drie pagina's toegevoegd en uitgebreid naar andere deelstaten. [50] In 2017 verhuisde de redactie naar Leipzig [51] en stond tot 2021 onder leiding van Martin Machowecz en sindsdien door Anne Hähnig . [52]

Sinds 4 december 2008 is er een extra editie met twee extra Zwitserland-gerelateerde pagina's gemaakt voor het lezerspubliek in Zwitserland: sinds 12 mei 2010 is het aantal pagina's uitgebreid tot drie. [48] Matthias Daum is verantwoordelijk voor de pagina's van Zwitserland. [53] De oplage bedroeg in 2017 19.500 exemplaren; 74% van de lezers is Zwitsers, 30% heeft de Duitse nationaliteit, de meesten hebben een hoog opleidingsniveau. [54] De Zwitserse editie wordt sinds april 2020 op de markt gebracht door Goldbach Publishing . [55]

Voor het 75-jarig bestaan ​​van ZEIT op 21 februari 2021 toont nummer 9/2021 de titelpagina van het "nulgetal" van 15 september 1945. De archivaris van de Stichting ZEIT Axel Schuster beschrijft in zijn tekst "We begonnen vanaf nul" Verandering van de belettering DIE ZEIT in een presentatie van het nulnummer, die erg leek op de nationaal-socialistische vlaggenschipkrant " Das Reich ", maar zonder in detail te treden, daarom moest de graficus Carl Otto Czeschka de Hamburgse jas vervangen van wapens in 1946 met de Bremer stadswapen Sleutel onder de "Bremer Markgrafenkrone".

Logo Hamburg Aanvulling op de periode vanaf 3 april 2014: "Hamburg icoon" met "Bremer Krone"
Uit de kop van het Hamburgse supplement van 3 april 2014

Sinds 3 april 2014 is er ook een regionale bijlage voor Hamburg als apart krantenboek Zeit Hamburg . In het hoofdartikel van Giovanni di Lorenzo voor de eerste editie van het Hamburgse supplement staat:

“ZEIT leeft al sinds de eerste dagen met een schijnvertoning in de kop. Omdat de toenmalige stadsvaders het wapen van Hamburg voor ZEIT-uitgever Gerd Bucerius weigerden te gebruiken, is het stadsembleem van Bremen daar al bijna 70 jaar te zien. Voor het Hamburgse deel kan Hamburg ook op Hamburg lijken. Olaf Scholz heeft het mogelijk gemaakt. Als dat niet het begin is!" [56]

In dit hoofdartikel wordt de indruk gewekt dat de burgemeester van Hamburg, Olaf Scholz, de titel van het Hamburgse supplement als een hybride van het wapen van Bremen en het kleine staatswapen van Hamburg heeft goedgekeurd. Dit is echter niet het geval. Het Zeit Hamburg- logo gebruikt het vrij te gebruiken "Hamburg-symbool" in plaats van de Bremen-sleutel, maar blijft bij het gebruikelijke ontwerp bij "Bremer Krone".

Sinds januari 2019 verschijnt Zeit Hamburg maandelijks in plaats van wekelijks. [57]

Digitale toegang

Naast het redactionele online aanbod Zeit Online wordt het printaanbod in verschillende vormen online gezet in het daarvoor gecreëerde gebied. Voor toegang moet een abonnement worden afgesloten; Abonnees op de gedrukte editie krijgen toegang met korting.

Met de digitale toegang is er de editie van de weekkrant en het tijdmagazine

  • in digitale vorm met originele lay-out als PDF ,
  • ePUB- bestanden aangepast in tekstversies voor elektronische leesapparaten en sinds 2011 Mobipocket- bestanden, die sinds eind 2012 zijn aangevuld met geselecteerde afbeeldingen, evenals
  • als e-paper app voor Android [58] en iOS [59] (alle apparaten vanaf Android 4.0.3 en iOS 8.0 of hoger)

De webapp voor tablets, die vanaf medio augustus 2012 werd aangeboden, is vervangen door de e-paper app. [60]

Geselecteerde artikelen uit de gedrukte Zeit- editie worden ook aangeboden om te downloaden als gelezen audiobestanden in MP3- formaat. Die Zeit biedt ook de zogenaamde audiofonservice voor het luisteren via een vast nummer.

Alle gebruikte bestandsformaten zijn sinds medio 2010 DRM-vrij [61] .

Tijd online

Logo van het online aanbod Zeit Online
Screenshot van de internetaanwezigheid van Zeit Online van 23 december 2012 met een tekst van John H. Weitzmann , die onder een Creative Commons- licentie valt
Screenshot van hetzelfde artikel op 18 september 2017

Zeit Online wordt beheerd door Zeit Online GmbH, een volledige dochteronderneming van Zeitverlag . De onafhankelijke redactie bestaat uit zo'n 70 redacteuren, grafici en technici. [62]

Op 1 februari 2009 werden Zeit Online , Tagesspiegel Online en zoomer.de samengevoegd tot Zeit Digital en kregen ze een gezamenlijke redactie in Berlijn. [63] Slechts een paar verbindingsredacteuren, evenals technologie en marketing bleven in Hamburg. [64] zoomer.de is eind februari 2009 opgeheven [65] en sinds september 2009 maakt de redactie van Tagesspiegel Online weer deel uit van de Tagesspiegel . [66]

Die Zeit is een van de 100 meest bezochte websites in Duitsland. [67]

afdelingen

Inhoudelijk, techniek en grafisch legt het gratis aanbod duidelijk andere accenten dan het gedrukte blad: De website bevat onderwerpen voor een jongere doelgroep. Verslagen, analyses en achtergrondstukken worden exclusief voor de website geschreven, gesproken of gefilmd. De bijdragen zijn niet alleen geschreven door de online redactie, maar ook door tijdredacteuren en freelance auteurs. Artikelen uit de gedrukte editie worden ook online gepubliceerd. Geregistreerde gebruikers kunnen reageren op artikelen. De redactie kan naar eigen inzicht het account van de commentator bewerken, verwijderen of blokkeren als bijdragen buiten de netiquette vallen of te polemisch zijn in de ogen van de redactie.

Het aanbod is onderverdeeld in verschillende afdelingen, waarbij verschillende groepen zijn gegroepeerd:

  • Politiek, economie en samenleving
  • Cultuur & ontdekking
  • Kennis & digitaal
  • Sport

Daarnaast biedt Zeit Online sinds 3 april 2014 een lokaal gedeelte voor Hamburg aan. [68]

In een onderzoek onder Duitstalige literaire blogs werd de literatuursectie van Zeit Online beoordeeld als de beste portal. Het zegevierde onder meer tegen de literaire secties van de online edities van Spiegel , Süddeutsche Zeitung en Frankfurter Allgemeine Zeitung . [69]

Sinds 23 november 2012 is voor geïnteresseerden een vrij toegankelijke API beschikbaar voor het archief uit die tijd sinds 1946. [70]

Bereik

Het aantal websitebezoeken nam tot 2017 sterk toe. In maart 2017 is het betaalmodel Z+ ingevoerd, wat inhoudt dat sommige content alleen tegen betaling toegankelijk is. [71] In januari 2019 werd de website 75,1 miljoen keer bezocht , met een gemiddelde van 2,34 pagina's .

ontwikkeling

Hoofdredacteur was tot eind februari 2008 de voormalige Time- Redakteur Gero von Randow . Op 1 maart 2008 werd de journalist Wolfgang Blau zijn opvolger. In april 2013 stapte hij over naar het Britse dagblad The Guardian . [72] Zijn opvolger is Jochen Wegner sinds 15 maart 2013; van 2006 tot 2010 was hij hoofdredacteur van Focus Online .

Sinds september 2006 is er een samenwerking met de Berliner Tagesspiegel . Dit behoort ook tot de uitgeversgroep Holtzbrinck. Als onderdeel van de samenwerking wisselen beide online aanbiedingen teksten uit. Er zijn vergelijkbare overeenkomsten met het Handelsblatt en het IT-portaal Golem.de .

In juni 2008 startte Zeit Online een samenwerking met ZDF en zendt hun nieuwsformaat 100 seconden uit . [73]

Het merk eins online presence is sinds 2018 gekoppeld aan Zeit Online en wordt gezamenlijk op de markt gebracht. [74]

ontsteker

Met de Zuender exploiteerde Zeit Online van 2005 tot 2009 een internetportaal voor tieners en jongvolwassenen tussen de 16 en 25 jaar. [75] [76]

Tijd Campus Online

In 2006 werd Zeit Campus Online gelanceerd als internetdienst voor het printmagazine Zeit Campus . [77]

Storingsindicator

In 2007 startte Zeit Online samen met het muziekblad Intro , de vereniging Show Face! en het bureau WE DO samen met de moderatoren Markus Kavka , Ole Tillmann en Klaas Heufer-Umlauf [78] het project Störmelder tegen rechts-extremisme . [79]

Netwerk tegen nazi's

Op 5 mei 2008 startte Zeit Online het internetportaal Netz gegen Nazis met partners als de Duitse voetbalbond , de Duitse brandweerbond , de VZ-netwerken , de ZDF en de Duitse Olympische Sportbond . [80] Naast deze ondersteuning kreeg het portaal ook kritiek van journalistieke kant, omdat het oppervlakkig betoogt en weinig nieuws biedt. [81] Op 1 januari 2009 trok de tijd grotendeels uit het project en verliet de sponsoring van de Amadeu Antonio Foundation . Een ongedefinieerde samenwerking moet blijven bestaan. [82]

ze.tt

Op 27 juli 2015 lanceerde Zeitverlag ze.tt, een online magazine gericht op een doelgroep tussen de 16 en 35 jaar. [83] Op 15 december 2020 werd ze.tt een divisie van Zeit Online . [84]

Podcasts

Zeit Online biedt sinds september 2017 ook podcasts aan . [85] De aangeboden podcasts bevatten alles wat gezegd is? , De tijdcriminaliteit en het zogenaamde heden .

Controverse

Rapportage over Dieter Wedel

De toenmalige Zeit-Online-auteur Thomas Fischer bekritiseerde de berichtgeving over de misbruikbeschuldigingen tegen Dieter Wedel en beschreef deze als tendentieus en bevooroordeeld. [86] [87] [88] Daarop scheidde de Zeitverlag zich van Fischer. [89] [90]

De advocaten van die tijd verzekerden de vrouwen dat de zaken verjaard waren en dat er geen rechtszaken zouden volgen. Ze zagen echter over het hoofd dat door een wetswijziging vanaf 2015 de verjaringstermijn voor verkrachting pas ingaat op 30-jarige leeftijd en dat de aantijgingen van Jany Tempel daarom pas in 2019 verjaard zijn. De officier van justitie van München stelde daarop een onderzoek in tegen Dieter Wedel. Volgens Tempel was de verjaringstermijn een voorwaarde voor haar getuigenis. [91] [92] Volgens Tempel had de tijd haar beloofd haar juridische kosten te betalen. Haar advocaat spande daarom een ​​rechtszaak aan tegen de tijd . Volgens Die Zeit werden alleen juridische kosten beloofd in civiele procedures en niet in strafrechtelijke procedures. [93] [94] In maart 2020 oordeelde de regionale rechtbank van Hamburg in het voordeel van Zeit . De advocaat van Temple kondigde aan in beroep te gaan . [95]

Rapportage over particuliere redding op zee

In het politieke gedeelte van het nummer van 12 juli 2018 publiceerde Zeit onder de titel Of moet men het laten? einen von Caterina Lobenstein und Mariam Lau verfassten Artikel über das Pro und Contra von privater Seenotrettung im Mittelmeer. Im Contra-Teil kritisierte Lau, dass private Seenotretter längst Teil des Geschäftsmodells der Schlepper seien und politisch denjenigen nutzen würden, die gar kein Asylrecht mehr wollen. [96] Der Artikel wurde insbesondere von Journalisten und Politikern heftig kritisiert. Der Zeit wurde vorgeworfen, Seenotrettung generell in Frage zu stellen. [97] Eine Woche später entschuldigte sich die Chefredaktion auf der Titelseite dafür, dass insbesondere durch den Titel Oder soll man es lassen? der Eindruck entstanden sei, man würde Seenotrettung generell in Frage stellen. Lau wurde vorgeworfen, den Seenotrettern nicht genügend Respekt entgegengebracht zu haben. [98] Der Chefredaktion wurde daraufhin vorgeworfen, die eigene Redakteurin an den Pranger gestellt zu haben. [99] [100] Der Spiegel berichtete in seiner Ausgabe vom 27. Juli 2018, dass die Kontroverse Teil eines Führungsstreits innerhalb der Chefredaktion sei. Der Contra-Teil sei auf Wunsch von Chefredakteur Giovanni di Lorenzo entstanden und der stellvertretende Chefredakteur und Leiter des Politikressorts Bernd Ulrich soll dies und den Inhalt des Textes als Kritik an seinem Kurs aufgefasst haben. [101] [102] Im April 2019 stand der Artikel auf der Shortlist für den Theodor-Wolff-Preis . Er wurde jedoch nicht in die Endauswahl übernommen, weil Lobenstein nicht mit diesem Artikel für den Preis nominiert werden wollte. [103]

Big Brother Award

Im Juni 2019 erhielt Zeit Online – zum Teil stellvertretend für die gesamte Verlagsbranche – den Negativpreis Big Brother Award in der Kategorie Verbraucherschutz. Die Begründung in Kurzform:

„dafür, dass sie 1.) auf ihren Websites zeit.de und mycountrytalks.org zum Teil in großem Stil Werbetracker , wie auch das Facebook - Pixel einsetzen, 2.) dafür, dass sie 2017 bei ihrem Projekt Deutschland spricht alle personenbeziehbaren Daten inklusiv der politischen Meinung auf den Rechnern von Google abgespeichert und verarbeitet haben und 3.) dass sie sich für das Nachfolgeprojekt My Country Talks nicht nur von dem nimmersatten Werbeunternehmen mit Weltmachtsanspruch Google bei ihrem Projekt sponsern lassen, sondern dass sie zusätzlich Trackingtools eingebunden haben, mit denen Informationen an Dritte weiter gegeben werden können.“

padeluun : Laudatio bei den Big Brother Awards 2019 [104]

Tochtergesellschaften und Beteiligungen des Zeit-Verlags

Gemeinsam mit der Zeitschrift Forschung & Lehre betreibt die Zeit-Verlagsgruppe academics , [105] ein Karriereportal für Wissenschaft und Forschung. Seit 2013 ist die e-fellows.net GmbH & Co. KG [106] aus München eine 66-%-Tochter des Zeit-Verlags: Das Karrierenetzwerk bringt seit 2000 Nachwuchskräfte mit Arbeitgebern zusammen. Den Mitgliedern bietet es ein Online-Stipendium mit Praktikums- und Jobangeboten, Zeitungs-Abos, Karriere-Events, Mentoren und einer Online-Community. Mit TEMPUS CORPORATE betreibt der Zeit-Verlag seit 2010 eine Agentur für Corporate Publishing , während der ZEIT Kunstverlag die Zeitschrift WELTKUNST , die Zeitung KUNST UND AUKTIONEN sowie Kataloge für Kunstmessen veröffentlicht. Über die Convent Kongresse GmbH veranstaltet der Zeit-Verlag seit 1998 Kongresse und Tagungen für den deutschen Mittelstand .

Zeit-Stiftung

Die Zeit-Stiftung Ebelin und Gerd Bucerius fördert Wissenschaft und Forschung, Kunst und Kultur sowie Bildung und Erziehung.

Verwandte Themen

Weitere deutsche Zeitungen

Literatur

  • Die Zeit. Wochenzeitung für Politik, Wirtschaft, Wissen und Kultur . Zeitverlag Bucerius, Hamburg 1946 ff. (erscheint wöchentlich).
  • Ralf Dahrendorf : Liberal und unabhängig. Gerd Bucerius und seine Zeit. CH Beck, München 2000, ISBN 3-406-46474-2 .
  • Mathias von der Heide, Christian Wagner: „Weiter rechts als die CDU“. Das erste Jahrzehnt der „Zeit“. In: Lutz Hachmeister , Friedemann Sierung (Hrsg.): Die Herren Journalisten. Die Elite der deutschen Presse nach 1945. CH Beck, München 2002, ISBN 3-406-47597-3 , S. 165–184.
  • Karl-Heinz Janßen , Haug von Kuenheim , Theo Sommer (Hrsg.): Die Zeit: Geschichte einer Wochenzeitung – 1946 bis heute. Siedler, München 2006, ISBN 978-3-88680-847-2 .
  • Frank Bajohr : Der Mann, der bei der Zeit Ernst Krüger war. „Sechs Jahre lang, von 1950 bis 1956, schrieb er für unsere Zeitung unter falschem Namen. Erst jetzt wurde seine wahre Identität entdeckt: hinter „Ernst Krüger“ verbarg sich der Diplomat und SS-General Erwin Ettel .“ In: DIE ZEIT vom 23. Februar 2006, Nr. 9, S. 94.
  • Christian Haase, Axel Schildt (Hrsg.): Die Zeit und die Bonner Republik. Eine meinungsbildende Wochenzeitung zwischen Wiederbewaffnung und Wiedervereinigung . Wallstein, Göttingen 2008, ISBN 978-3-8353-0243-3 .
  • Die besten Reportagen aus 65 Jahren ZEIT-Geschehen (Reportagensammlung). Wissenmedia, Gütersloh 2011, ISBN 978-3-577-14655-5 .
  • Heinz Spielmann : Carl Otto Czeschka. Ein Wiener Künstler in Hamburg . HWS-Reihe Bd. 1: Künstler in Hamburg (Hg. von Ekkehard Nümann, Hamburgische Wissenschaftliche Stiftung), Wallstein-Verlag 2019, ISBN 978-3-8353-3434-2
  • Smetek für DIE ZEIT , Titelbilder, Skizzen und Ideen vom Illustrator Wieslaw Smetek . Propaganda Verlag, 2014, ISBN 978-3-9816557-0-4 .

Weblinks

Commons : Die Zeit – Sammlung von Bildern, Videos und Audiodateien

Einzelnachweise

  1. a b c d e f Administratives: Impressum DIE ZEIT . In: Die Zeit . 1. August 2019, ISSN 0044-2070 ( zeit.de [abgerufen am 7. August 2019]).
  2. Dieter von Holtzbrinck beteiligt sich am Zeit-Verlag zeit.de, 26. März 2009
  3. Michael Kohler: „Die Zeit“ – Erfolg mit Qualität. In: Goethe-Institut . Mai 2012, abgerufen am 13. September 2015 .
  4. Katja Hanke: Deutsche Wochenpublikationen - Hintergründe anstatt Tagesaktualität. Goethe Institut, Dezember 2011, abgerufen am 26. Januar 2019 : „Dabei lässt das Blatt, das als bürgerlich-liberal bezeichnet werden kann, auch unterschiedliche Meinungen zu.“
  5. Autor: Hans-Ulrich Wehler Deutsche Gesellschaftsgeschichte Bd. 5: Bundesrepublik und DDR 1949–1990. CHBeck, München 2008, ISBN 978-3-406-52171-3 , S. 401 f.
  6. Autoren: Marcus Maurer & Carsten Reinemann Medieninhalte - Eine Einführung. VS Verlag für Sozialwissenschaften/Springer-VS, Wiesbaden 2006, ISBN 978-3-531-90179-4 , S. 130.
  7. Die Zeit im 70-Jahre-Auflagenvergleich: Durchbruch in den 60ern, auf dem Gipfel Anfang der 90er und heute . meedia.de, 16. Februar 2016
  8. laut IVW ( online )
  9. laut IVW , zweites Quartal 2021, wöchentlich ( Details und Quartalsvergleich auf ivw.eu )
  10. laut IVW , jeweils viertes Quartal ( Details auf ivw.eu )
  11. laut IVW , jeweils viertes Quartal ( Details auf ivw.eu )
  12. Christian Haase, Axel Schildt (Hrsg.): Die Zeit und die Bonner Republik. Eine meinungsbildende Wochenzeitung zwischen Wiederbewaffnung und Wiedervereinigung. Göttingen 2008, S. 245–263, 1. Zitat S. 245, 2. Zitat S. 261 f.
  13. Die Zeit bleibt, wir vergehen sueddeutsche.de , 10. Juni 2020.
  14. Die Zeit bleibt, wir vergehen sueddeutsche.de , 10. Juni 2020.
  15. Karl Heinz Bohrer : 1968: Die Phantasie an die Macht? Studentenbewegung – Walter Benjamin – Surrealismus. In: Merkur 51,12 (Dezember 1997), S. 1069–1080, hier S. 1077 f. über die Bedeutung „[d]es quasi surrealistischen Kritikers Uwe Nettelbeck“ für Die Zeit (Zitat: S. 1078).
  16. Rudolf Walter Leonhardt: Unfug mit Unschuld und Unzucht (II): Kurzes Kichern, kein Erröten. In: Zeit Online. 25. April 1969, abgerufen am 17. Mai 2016 (Nr. 17.).
  17. Sexualdelikte: Der unbekannte Sittenstrolch. In: Zeit Online. 3. September 1976, abgerufen am 17. Mai 2016 (Nr. 37.).
  18. Theo Sommer: Pädophilie: Irrungen und Wirrungen der Zeit. In: Zeit Online. 3. Oktober 2013, abgerufen am 17. Mai 2016 (Nr. 41.).
  19. Hilde von Lang gestorben. In: Spiegel Online , 5. April 2011.
  20. „Die Zeit“ erhält Jakob Fugger Medaille 2012. ( Memento vom 7. Juli 2014 im Internet Archive ) In: Antenne Bayern , 23. April 2012.
  21. Mit Zanny Minton Beddoes und René Obermann: Zeit bekommt fünfköpfiges Herausgebergremium meedia.de, 28. April 2017
  22. Die Zeit holt Nicola Leibinger-Kammüller in den Herausgeberrat dnv-online.net, 25. Mai 2020
  23. "Die Zeit" - Eine Wochenzeitung wird 75. In: ARD Mediathek. ARD, abgerufen am 18. Februar 2021 .
  24. Neues ZEIT-Ressort: Glauben und Zweifeln zeit-verlagsgruppe.de, 31. März 2010
  25. DIE ZEIT führt ein neues Ressort ein: Z – Zeit zum Entdecken zeit-verlagsgruppe.de, 7. Oktober 2015
  26. DIE ZEIT führt neues Streit-Ressort ein blog.zeit.de, 4. September 2019
  27. Der „Rheinische Merkur“ erscheit erstmals als Beilage in der „Zeit“ horizont.net, 1. Dezember 2010
  28. a b Redaktion und Verlag im Profil (PDF) zeit-verlagsgruppe.de
  29. Artikel zum 75. Geburtstag von CO Czeschka in: Die Zeit , Nr. 43, 1953.
  30. * Heinz Spielmann : Carl Otto Czeschka. Ein Wiener Künstler in Hamburg. HWS-Reihe Bd. 1: Künstler in Hamburg (Hg. von Ekkehard Nümann) - S. 70f und S. 440
  31. Titelblatt der Times vom 4. Dezember 1788.
  32. Gerd Bucerius: zeit.de Unsere Aufgabe. In: Die Zeit , 21. Februar 1946.
  33. Für kleine Scans der Titelseiten vgl. DIE ZEIT: Jahrgang 1946. (Nicht mehr online verfügbar.) In: Zeit Online. Archiviert vom Original am 3. März 2016 ; abgerufen am 3. März 2016 .
  34. Zur Kopfzeile mit Bremer Wappen : Unser Wappen. In: Die Zeit , 27. Juni 1946.
  35. Prof. Hans-Dieter Loose, Leiter des Staatsarchivs: Warum Hamburgs Raubtiere auf dem falschen Bein stehen. In: Hamburger Abendblatt , 28. Juli 1988, S. 5, abgerufen am 5. Juni 2019.
  36. Karl-Heinz Janßen, Haug von Kuehnheim, Theo Sommer: Die Zeit. Geschichte einer Wochenzeitung. 1946 bis heute. Siedler, München 2006, S. 29.
  37. Hamburg-Logo, Flaggen und Wappen , unter hamburg.de , abgerufen am 5. Juni 2019.
  38. Manfred Sack in der Zeit Nr. 40, 29. September 1978: Komplettansicht .
  39. Website des Zeitverlags , abgerufen am 5. Juni 2019.
  40. Janßen, v. Kuehnheim, Sommer: Die Zeit. Geschichte einer Wochenzeitung. 1946 bis heute. München 2006.
  41. Mario R. Garcia: How we did it: Pure Design case study of Die Zeit (mit Bildbeispielen vorher und nachher), auf garciamedia.com , 22. Juli 2009, abgerufen am 5. Juni 2019.
  42. Roger de Weck : Im Stil der Zeit. In: Die Zeit , Nr. 6, 29. Januar 1998.
  43. Statt Formatänderung in Print: So wollen Giovanni di Lorenzo und Jochen Wegner die Zeit digitaler machen. In: horizont.net. 6. Dezember 2018, abgerufen am 6. Dezember 2018 .
  44. Springer verliert den Druckvertrag für die Zeit horizont.net, 17. Dezember 2019
  45. Neuer Claim: Die Zeit ist jetzt anders wuv.de, 12. Mai 2020
  46. Zeitmagazin Adhocracy. In: zeitmagazin.adhocracy.de. 16. März 2012, abgerufen am 10. November 2012 .
  47. Neues Team für Wiener ZEIT Büro / PULS 24-Infochefin Corinna Milborn wird ZEIT-Autorin. In: Zeit Verlagsgruppe. Abgerufen am 20. April 2020 .
  48. a b „Die Zeit“ stockt Österreich-Seiten auf. 11. Mai 2007, abgerufen am 3. September 2013 .
  49. Artikel beim Presseclub Dresden. Abgerufen am 8. Januar 2011 .
  50. DWDL de GmbH: "Zeit" weitet Berichterstattung über den Osten aus. Abgerufen am 9. August 2021 (englisch).
  51. mdr.de: „ZEIT im Osten“ schreibt über ostdeutschen Alltag | MDR.DE. Abgerufen am 9. August 2021 .
  52. Parnack, Pletter, Machowecz, Hähnig: Die Zeit besetzt Führung der Ressorts Wirtschaft, Streit und Zeit im Osten neu. Abgerufen am 10. August 2021 (deutsch).
  53. Matthias Daum wird Schweiz-Chef
  54. Mediadaten ZEIT (PDF).
  55. Beat Hürlimann: Medienvermarktung: DIE ZEIT Schweiz ab sofort im Portfolio von Goldbach . In: horizont.net , 27. April 2020, abgerufen am 27. April 2020.
  56. zeit.de
  57. DIE ZEIT erscheint mit neuer Hamburg-Ausgabe zeit-verlagsgruppe.de, 31. Januar 2019
  58. ZEIT ONLINE: DIE ZEIT E-Paper App. ZEIT ONLINE, 23. November 2017, abgerufen am 13. März 2018 .
  59. DIE ZEIT E-Paper im App Store. Abgerufen am 13. März 2018 .
  60. Verweis auf neue Android Apps. (Nicht mehr online verfügbar.) Die Zeit, archiviert vom Original am 27. Mai 2016 ; abgerufen am 13. März 2018 .
  61. „DIE ZEIT“ im Online-Abo auch als ePub – MobileRead Forums. In: mobileread.com. Abgerufen am 5. Februar 2013 .
  62. Impressum Zeit Online . Bei: zeit.de
  63. Holtzbrinck bündelt Online-Portale . Bei: tagesspiegel.de , 17. Dezember 2008
  64. Zeit-Online-Chefs zum Umzug: „Wir wollen die beste Nachrichtensite werden“ Bei: horizont.net , 2. April 2009
  65. Zoomer.de wird eingestellt . Bei: tagesspiegel.de , 10. Februar 2009
  66. „tagesspiegel.de“ dockt an Print-Redaktion an . Bei: dwdl.de , 2. September 2009
  67. zeit.de Competitive Analysis, Marketing Mix and Traffic – Alexa Rank
  68. Ebba Schröder: ZEIT ONLINE startet Hamburg-Site . Bei: zeit-verlagsgruppe.de , 3. April 2014, abgerufen am 8. Januar 2015
  69. ZEIT ONLINE und Perlentaucher: Die besten Literaturportale im Netz. In: 100 beste Bestseller Bücher. Abgerufen am 5. Mai 2018 .
  70. ZEIT ONLINE Developer. In: developer.zeit.de. 23. November 2012, abgerufen am 23. November 2012 .
  71. Die Zeit wächst mit Paid Content wuv abgerufen am 7. August 2019
  72. Chefredakteur Blau geht zum „Guardian“. In: Süddeutsche Zeitung . 16. Oktober 2012, abgerufen am 16. Oktober 2012 .
  73. „Die Zeit“ sendet ZDF-Nachrichten . Bei: spiegel.de , 23. Juni 2008
  74. Warum wir ab sofort auf Beiträge von „brand eins“ hinweisen. 27. März 2018, abgerufen am 16. September 2019 .
  75. ZEIT online startet Jugendportal „Zuender“ . Bei: zeit-verlagsgruppe.de , 2. September 2005
  76. In eigener Sache: Die ZEIT ZUENDER . Bei: blog.zeit.de , 27. Februar 2009
  77. ZEIT Campus startet am 18. August im Internet . Bei: zeit-verlagsgruppe.de , 17. August 2006
  78. Was wir machen und wer bei uns schreibt
  79. Störungsmelder-Blog. Bei: Zeit Online .
  80. Christoph Seils : Netz gegen Nazis: Bohren, wo es wehtut. In: Zeit Online. 9. Mai 2008, abgerufen am 17. Mai 2016 .
  81. Thomas Lindemann: Ein Anti-Nazi-Netz, das wenig zu bieten hat. In: Die Welt , 20. Mai 2008.
  82. Robert Scholz: Amadeu-Antonio-Stiftung übernimmt „Netz gegen Nazis“. In: Endstation Rechts . 25. Dezember 2008.
  83. Es ist ein ze.tt! blog.zeit.de, 27. Juli 2015
  84. Es bleibt ein ze.tt! blog.zeit.de, 15. Dezember 2020
  85. Sie hören von uns: ZEIT ONLINE startet Podcasts blog.zeit.de, 12. September 2017
  86. Das Sternchen-System: Thomas Fischers Zeit-kritische Anmerkungen zum Medien-“Tribunal” gegen Dieter Wedel meedia.de, 29. Januar 2018
  87. Dieter Wedel, Die Zeit und der „Kameltester“: Thomas Fischer über die “Selbstgerechtigkeit” eines Leitmediums meedia.de, 8. März 2018
  88. Die „Zeit“ verläuft sich auf der Suche nach dem „System Wedel“ uebermedien.de, 28. März 2018
  89. Unrecht für Fischer taz.de, 27. März 2018
  90. „Du bist unser Autor. Du hast uns nicht in den Rücken zu fallen.“ uebermedien.de, 28. März 2018
  91. Die Geschichte hinter der „Zeit“-Story zum Fall Wedel welt.de, 19. Dezember 2018
  92. Preisgekrönte Frauenfreunde: Thomas Fischers Rückschau auf ein Medienjahr der Skandale von “Wedel” bis “Relotius” meedia.de, 27. Dezember 2018
  93. Betroffene im Streit mit der „Zeit“ taz.de, 6. Juni 2019
  94. Fall Wedel: Jany Tempel fühlt sich von der „Zeit“ im Stich gelassen uebermedien.de, 30. Mai 2019
  95. Klage gegen „Zeit-Magazin“ abgewiesen faz.net, 12. März 2020
  96. Oder soll man es lassen? zeit.de, 11. Juli 2018
  97. „Soll man es lassen?“: Zeit-Politikaufmacher über Flüchtlingsrettung stößt auf massive Kritik von Politikern und Journalisten meedia.de, 12. Juli 2018
  98. Gut gemeint, aber nicht gut genug zeit.de, 18. Juli 2018
  99. Wie die „Zeit“-Chefredaktion der Meinungsfreiheit einen Bärendienst erweist welt.de, 19. Juli 2018
  100. Gegen das Gebrüll auf Twitter faz.net, 21. Juli 2018
  101. Gute "Zeit", böse Zeiten spiegel.de, 27. Juli 2018
  102. „Gute Zeit, böse Zeiten“: Spiegel zündelt in der Debatte um die Wochenzeitung und attestiert der Zeit eine Führungskrise meedia.de, 30. Juli 2018
  103. „Oder soll man es lassen?“ Warum der Zeit-Beitrag zur Flüchtlingsrettung nicht mehr für den Wolff-Preis nominiert ist meedia.de, 9. April 2019
  104. padeluun : Laudatio Verbraucherschutz: Zeit Online. In: bigbrotherawards.de. 8. Juni 2019, abgerufen am 21. Juni 2019 .
  105. „Tochtergesellschaften und Beteiligungen“ auf der Website des Zeit-Verlags
  106. Online-Karriere-Netzwerk e-fellows.net

Koordinaten: 53° 32′ 58,9″ N , 9° 59′ 54,6″ O