The New York Times

Van Wikipedia, de gratis encyclopedie
Spring naar navigatie Spring naar zoeken
The New York Times
logo
Beschrijving Nationaal dagblad
uitgever The New York Times Company
hoofdkantoor New York City
Eerste editie 18 september 1851
oprichter Henry J. Raymond &
George Jones
Frequentie van publicatie maandag tot zondag
Verkochte editie ma – vr: 483.701 (2019)
zo.: 1.085.700 (2016) exemplaren
( december 2016
Top 10 Amerikaanse dagbladen )
Hoofdredacteur Dean Baquet
editor AG Sulzberger
web link nytimes.com
www.nytimes3xbfgragh.onion - Onion Service , alleen toegankelijk via het Tor-netwerk .
Artikelarchief 1851-1922; 1981 ev.
ISSN (afdrukken)
ISSN (online)
CODEN NYTIA

The New York Times ( NYT ) is een invloedrijk Amerikaans nationaal dagblad dat in New York City wordt gepubliceerd door de New York Times Company.

The New York Times Company staat genoteerd op de S&P 500- aandelenindex. Het publiceert in totaal meer dan 30 gedrukte media. Eind 2016 had de New York Times een oplage van 571.500 op weekdagen en 1.085.700 in het weekend. In 2019 was de wekelijkse oplage gedaald tot 483.701 exemplaren. Met momenteel 1.250 redacties heeft het bedrijf de grootste krantenredactie in de VS. [1] De uitgever is Arthur Gregg "AG" Sulzberger sinds 1 januari 2018; [2] Hoofdredacteur sinds mei 2014 Dean Baquet . [3] De NYT is de krant met de meeste Pulitzerprijzen (117) en de krant met de meeste online lezers (meer dan 30 miljoen websitebezoeken per maand in 2010) [4] in de VS.

Bedrijfsontwikkeling

Uittreksel uit een advertentie in de New York Times uit 1895
NYT 29 juli 1914 editie
NYT 29 juni 1914 editie

Het begin van de New York Times

The New York Times werd in 1851 opgericht als "The New-York Daily Times" door Henry J. Raymond en George Jones ; de eerste editie verscheen op 18 september 1851. Daarvoor was Raymond jarenlang een naaste medewerker van Horace Greeley , die redacteur was van de New York Tribune . De bedoeling van de oprichters was om nog een serieus alternatief te bieden voor de lugubere kranten die destijds New York domineerden. De New York Times werd tussen 1860 en 1870 beroemd door de toenmalige hoofdredacteur, John Swinton . [5] Adolph Ochs (1858-1935) nam de krant in 1896 over. Onder hem verwierf de krant internationaal bereik en erkenning. De huidige eigenaar van de New York Times, de New York Times Company, wordt tot op de dag van vandaag (2016) gedomineerd door meerdere nakomelingen van Ochs.

Ochs veranderde de titel van de krant in "New York Times" en creëerde de slogan "All the news that's fit to print". Dit gaat hand in hand met het zelfbeeld van de NYT als een 'Newspaper of record' - als een krant met gedegen en uitgebreide berichtgeving. Over het algemeen is de NYT een vertrouwde nieuwsbron. Uw redactionele oriëntatie bij het interpreteren van gebeurtenissen wordt als liberaal beschouwd; de New York Times heeft echter commentatoren in dienst uit alle belangrijke politieke richtingen in de Verenigde Staten.

The New York Times Magazine is sinds september 1896 als bijlage bij de zondagskrant verschenen. In oktober 1896 begon de New York Times ook met het publiceren van een wekelijks supplement dat boekbesprekingen publiceerde en heet nu The New York Times Book Review .

Modernisering vanaf 1969

Tijdens het redactionele werk onder AM Rosenthal van 1969 tot 1988 werd de New York Times (NYT) redactioneel fundamenteel gemoderniseerd. Rosenthal breidde de NY Times uit met nieuwe dagelijkse rubrieken, de 'rubrieken', namelijk de 'SportsMonday', 'Science Times' op dinsdag, de 'Living-rubriek' op woensdag, de 'Home-rubriek' op donderdag en 'Weekend' op vrijdag. Verder genoot het lezerspubliek in het weekend van vele zondagse bijlagen over zaken, reizen, amusementsspellen, vrijetijdsbesteding, onderwijs, mode, gezondheid en andere. Gedurende deze tijd bloeide de reclame-business; de totale NYT-omzet steeg nominaal met een factor zeven in de zeventien jaar van 1969 (238 miljoen dollar) tot 1986 (1,6 miljard dollar). [6] Rosenthal besteedde meestal aandacht aan een scheiding van commentaar en rapportage, waarbij NYT "straight" zou moeten zijn. Actuele diversificatie werd het model voor Amerikaanse en buitenlandse dagbladen. In 1997 vond een herontwerp plaats waarbij NYTimes, vaak aangeduid als de Grijze Dame , voor het eerst kleurenfoto's op de voorpagina kreeg, lang na de meeste andere kranten. [7]

In juni 1971 publiceerde de New York Times een eerste deel van de Pentagon-kranten die Daniel Ellsberg naar de krant had gelekt . De federale regering verkreeg een voorlopige beschikking van een rechtbank die verdere publicatie verbood. Het proces ging naar het Amerikaanse Hooggerechtshof , dat een baanbrekende beslissing nam over de persvrijheid in de context van het eerste amendement op de grondwet van de Verenigde Staten . De rechtbank oordeelde dat de persvrijheid de regering verbiedt om een voorafgaand publicatieverbod op grond van de Spionagewet uit te vaardigen, tenzij de regering aantoont dat de publicatie "ernstige en onherstelbare" schade aan de belangen van het publiek zou betekenen. [8e]

De publicatie veroorzaakte een wereldwijde sensatie en droeg bij aan de toegenomen afwijzing van de oorlog in Vietnam bij het Amerikaanse publiek. [9]

Ontwikkelingen na 2000

Samen met de Washington Post publiceerde de NYT de International Herald Tribune , die wereldwijd wordt gepubliceerd. Op 30 december 2002 nam de NYT de aandelen in de Washington Post over en is sindsdien de enige redacteur van de "Tribune".

Het imago van de NYT als betrouwbare nieuwsbron werd in maart 2003 geschud toen bekend werd dat haar verslaggever Jayson Blair niet veel artikelen ter plaatse had onderzocht en er gewoon een paar had verzonnen. Hoofdredacteur Howell Raines en hoofdredacteur Gerald Boyd hebben ontslag genomen. De NYT kondigde aan dat het zijn publicatiepraktijken zou herzien. Raine's opvolger als hoofdredacteur was Bill Keller, de oude NYT-redacteur en manager.

Machtsstrijd met Morgan Stanley (2006-2008)

New York Times Tower , hoofdkwartier van de New York Times

In april 2006 kondigde Hassan Elmasry, de portefeuillebeheerder van de zakenbank Morgan Stanley, aan dat hij de invloed van de familie Sulzberger zou doorbreken. Daartoe verbond hij zich met media-investeerder Bruce Sherman, wiens 'Fund Private Capital Management' destijds met 15 procent het grootste aandeel in de Times Company had. 7,15 procent aandelen van Morgan Stanley werden toegevoegd. Deze oorlogsverklaring werd voorafgegaan door boze kritiek van het Witte Huis en de Amerikaanse Republikeinen [10] op de voorzichtige intrekking van de New Yorkse steun voor de steeds controversiëler wordende oorlog in Irak . [11] [12] Elmasry bekritiseerde de NYT voor het hebben van twee klassen aandelen, namelijk Klasse B-aandelen met volledige stemrechten voor de acht trustees van de familie en minder stemgerechtigde Klasse A-aandelen voor institutionele beleggers. Volgens fondsmanager Elmasry zou bij de NYT een wisseling van de raad van commissarissen nodig zijn, aangezien de NYT geen economische reden heeft. Deze claim werd opgevangen door drastische besparingen op het gebied van printen en grotere inhoudelijke uitgaven. Bovendien hebben de uitgeversfamilies Wall Street Journal en Washington Post hetzelfde proces gebruikt om de controle over hun startups te behouden, en het is de hele krantenindustrie die al jaren worstelt met dalende oplages en dalende advertentie-inkomsten. [13] In februari 2007 nam de familie Sulzberger hun geld op bij Morgan Stanley.

De druk van de belangrijkste aandeelhouders deed zijn werk: de New York Times Company verhoogde dividenden, verkocht onrendabele lokale tv-zenders en verlaagde de salarissen van het management. In mei 2007 verkocht de NYT Co. zijn televisiestations voor $ 575 miljoen om zijn schuld af te betalen. Bovendien zouden tegen april 2008 250 posities moeten worden geschrapt en moet het papierformaat van de NYT worden verminderd; dit resulteerde op zijn beurt in een vermindering van vijf procent in alle berichten. [14]

Op 17 oktober 2007 werd bekend dat Morgan Stanley zijn volledige belang in de New York Times Company had verkocht aan voorheen onbekende investeerders. [15] Hiermee kwam een ​​einde aan de machtsstrijd om de samenleving ten gunste van de familie Sulzberger. Een investeringsadviseur van Mediatech Capital Partners LLC bevestigde dat Elmasry ook handelde namens andere invloedrijke geïnteresseerde partijen. [16] In het derde kwartaal van 2007 kon het bedrijf voor het eerst in lange tijd een lichte winststijging melden. De advertentiebusiness groeide met elf procent en de oplage van de NYT met vier procent, de online afdeling boekte 26 procent meer omzet. [17] [18]

Na de verkoop van de Morgan Stanley-aandelen herhaalde zich het dreigingsscenario voor de uitgeverijfamilie Ochs Sulzberger. De hedgefondsmanager Scott Galloway, [19] meerderheidsaandeelhouder van het fonds "Firebrand Partners", kocht NYT-aandelen samen met het Philip Falcones-fonds "Harbinger Capital". Medio februari 2008 verhoogden zij hun belang tot 14,3 miljoen aandelen of 9,96 procent [20] en verdubbelden hun belang eind maart 2008 tot 19,8 procent. [21] Aanvankelijk drongen de twee aandeelhouders niet langer aan op een formele ontkrachting van de familie Ochs Sulzberger, hoewel het mogelijk zou moeten zijn dat ze inhoudelijk door vier bestuurders worden overstemd. Op 18 maart 2008 kwamen beide partijen overeen om Scott Galloway (* 1965) en James Kohlberg, de zoon van Jerome Kohlberg, Jr. , mede-oprichter van de investeringsmaatschappij Kohlberg Kravis Roberts , als extra bestuursleden te kiezen. [22] In principe kan een meerderheid van de aandeelhouders niet-familieleden is onmogelijk en uitgever Arthur Ochs Sulzberger Jr. maakte duidelijk dat de kwaliteit van de journalistiek niet wil op korte termijn op te offeren winst belangen. [23]

Gevolgen van de economische crisis van 2009

De bankencrisis van 2007 en de recessie van 2009 troffen ook de New York Times als gevolg van lagere advertentie-inkomsten. Op 19 januari 2009 maakte de New York Times Company bekend dat de Mexicaanse miljardair Carlos Slim een extra $ 250 miljoen investeert in de New York Times. Slim ontvangt jaarlijks een rente van iets meer dan 14 procent. In september 2008 had hij al een belang van 6,9 procent in de krantenuitgever gekocht. De NYT heeft 15,9 miljoen aandelen uitgegeven, die vervallen in 2015 en vervolgens kunnen worden omgezet in uitgeversaandelen, wat overeenkomt met ongeveer nog eens elf procent. In ruil daarvoor verwacht Slim geen berichtgeving over zijn controversiële zakelijke praktijken, zoals de media vermoedden. [24] Een redactionele invloed Slims is, volgens Janet L. Robinson , niet verbonden, de CEO van NYT Co.. De NYT bleef zelfs kritisch rapporteren over Carlos Slim. [25] [26]

Het bedrijf had liquiditeitsproblemen als gevolg van dalende advertentie-inkomsten en het aflopen van een kredietlijn van $ 400 miljoen in mei 2009 en opnieuw in 2011 en een schuld van in totaal $ 1,1 miljard. [24] Om de schuld terug te dringen werd er gesproken over verdere verkopen, zoals het belang in het honkbalteam Boston Red Sox of een verkoop van het in 2007 nieuw in gebruik genomen New York Times Building , wat zo'n 225 miljoen dollar zou kunnen opleveren. In 2009 verlaagde de uitgeverij de jaarlijkse dividenduitkering van $ 34,5 miljoen (29,3 miljoen euro), wat tot dan toe de belangrijkste inkomstenbron was voor de uitgeversfamilie Ochs Sulzberger. [28] Ook het zakenvliegtuig werd verkocht. [29]

In een memo van 26 maart 2009 kondigde de New York Times Co. (Arthur Ochs Sulzberger Jr. en Janet L. Robinson) vanaf april 2009 een loonsverlaging van vijf procent aan voor haar werknemers. [30] Ze kregen dat jaar ook tien dagen onbetaald verlof. Op dezelfde dag kondigde de hoofdredacteur het ontslag aan van 100 redacteuren van de economische afdeling. [31]

Op 4 april 2009 publiceerde de voorpagina van de Boston Globe een verzoek van haar uitgeverij, NYT Co., om tegen het einde van de maand $ 20 miljoen te besparen. Als dit niet gebeurt, zou dat leiden tot een verlies van $ 85 miljoen tegen eind 2009 en zou de krant met de dood worden bedreigd. [32] De Boston Globe is een van de meest gerespecteerde dagbladen in de Verenigde Staten. [33]

De redactie werd in 2008 met 80 medewerkers (van 1330 naar 1250) en in 2009 met 100 medewerkers teruggebracht. Daarna was het nog steeds de grootste krantenredacteur in de VS; de volgende kleinere concurrenten hadden op dat moment ongeveer 750 redacties. [1]

In de zomer van 2011 nam hoofdredacteur Bill Keller ontslag en werd vervangen door hoofdredacteur Jill Abramson , die de eerste vrouw werd die de redactie van de NYT leidde. Naast de bezuinigingsmaatregelen stond Kellers ambtstermijn vooral in het teken van het zoeken naar een online strategie. Begin december 2011 ontsloeg Sulzberger Janet Robinson, die sinds 2003 de NYT Company als CEO had geleid. Tijdens haar ambtstermijn had het bedrijf ongeveer 80 procent van zijn marktwaarde verloren. Tegen het einde van haar baan had Robinson tegen de wil van het hoofd van de online editie opnieuw een betaalmuur voor de website opgehangen. Het ontslag van Robinsons ging gepaard met een ontslagvergoeding van ruim 24 miljoen dollar (20 miljoen euro), wat overeenkwam met de helft van de jaarwinst van 2011. Hiervan zijn circa 20 miljoen contractueel overeengekomen. De overige 4,5 miljoen, die bedoeld waren als adviesovereenkomst voor de tijd na hun vertrek, leidden tot een verhit debat tussen aandeelhouders en de journalistenvakbond. [34]

Eind december 2011 kondigde de New York Times de verkoop aan van 16 kleine regionale kranten in het zuiden van de Verenigde Staten. De kranten waren met 430.000 exemplaren per dag goed voor 11 procent van de totale omzet van 2,4 miljard dollar in 2010. Ze werden voor 143 miljoen dollar verkocht aan het Amerikaanse bedrijf Halifax Media Holdings. Dit helpt de New York Times "om de transformatie naar een digitaal en multimediagericht bedrijf voort te zetten" , aldus Arthur Ochs Sulzberger Jr. [35] [36]

Het bedrijf wordt sindsdien geleid door Sulzberger als voorzitter van de raad van commissarissen van de NYT Company en tegelijkertijd uitgever van de New York Times, naast hem zijn neef Michael Golden, die de enige overgebleven krant van het bedrijf runt, de Boston Globe. . De structuur van het corporate management is niet vereenvoudigd sinds de aandelen en lokale kranten werden ontmanteld, zodat het als te groot wordt beschouwd voor de resterende bedrijven. In 2012 keerde de krant terug naar winstgevendheid. [37]

In augustus 2013 verkocht de Times de Boston Globe samen met de bijbehorende lokale kranten, de website en het marketingbedrijf Globe Direct aan de Boston-ondernemer John W. Henry . De verkoopprijs bedroeg $ 70 miljoen, een fractie van de $ 1,1 miljard die de Times in 1993 voor de Globe betaalde. [38] Aangezien de New York Times Company de pensioenbetalingen van Boston Globe in het contract behield, die geschat worden op ongeveer $ 110 miljoen, betaalt de NYT uiteindelijk $ 40 miljoen om de Globe te verkopen. [39]

In mei 2014 werd hoofdredacteur Jill Abramson ontslagen. In de drie jaar dat ze de redactie leidde, slaagde ze erin om de krant zonder grote omwentelingen te runnen en ook om de online business te stabiliseren. Als reden voor het ontslag na de relatief korte termijn van drie jaar noemde uitgever Arthur Sulzberger Jr. haar persoonlijke houding en de manier waarop ze met de redactie omging. [40] Het ontslag leidde tot een debat over de vraag of het gedrag van vrouwen anders werd beoordeeld dan dat van mannen. [41] Onder haar leiding ontving de NYT acht Pulitzer Awards, verhoogde de inkomsten in tegenstelling tot de trends in de sector en verhoogde de marktwaarde ruim boven het gemiddelde van de S&P 500- index. [42] Als opvolger van de eerste vrouwelijke hoofdredacteur werd de eerste zwarte hoofdredacteur aangesteld door de toenmalige hoofdredacteur Dean Baquet .

Begin 2015 oefende Carlos Slim zijn optie op de lening van 2009 uit en verwierf hij ongeveer 11 procent van de New York Times voor $ 101,1 miljoen, ongeveer de helft van de marktwaarde. Slim heeft daarmee 16,8 procent van het bedrijf in handen en is de grootste externe aandeelhouder. De onderneming is voornemens de inkomsten uit de onderneming te gebruiken om eigen aandelen in te kopen . [43]

Meer aandacht voor digitale inhoud en onderzoek

In februari 2015 stemde hoofdredacteur Dean Baquet de redactionele processen vooral af op de digitale editie. In plaats van de dagelijkse redactievergadering, die al tientallen jaren Page One Meeting heet omdat daar de onderwerpen voor pagina één van de volgende dag werden bepaald, bepaalt de centrale redactievergadering inmiddels twee keer per dag welke onderwerpen digitaal de voorkeur hebben. Drie tot vier zelf gemaakte producties, geen nieuws, worden uitgelicht via social media en voorkeursplaatsing in de NYT Now app en op de website. De middagconferentie bepaalt ook de indeling van pagina één voor de volgende dag; maar dit staat niet meer op de voorgrond. [44]

Michael Golden beëindigt eind 2016 zijn langdurige functie als 'vice-voorzitter' van de NYT. [45] Arthur Gregg Sulzberger (* 1980), zoon van Arthur Ochs Sulzberger Jr., werd in oktober 2016 benoemd tot 'adjunct-uitgever'. [46] [47]

De in 2016 gekozen Amerikaanse president Donald Trump heeft tijdens de verkiezingscampagne herhaaldelijk kritiek geuit op de NYT en binnen drie jaar een faillissement voorspeld. "Onze oplage stijgt. Elke keer als hij raast, stijgt onze oplage. Goed voor de zaken. Eigenlijk helpt hij ons onvrijwillig", zei columnist Jim Rutenberg in 2017 over de aanslagen van Trump. Als reactie daarop zette de krant een onderzoekspool van $ 5 miljoen in Washington op. Een vergelijkbare ontwikkeling was waar te nemen in de concurrerende krant Washington Post . [48]

Organisatorisch reageerde The Times op de mediacrisis met een radicale concentratie op de core business van de journalistiek. De houdstermaatschappij en de uitgeverij hebben sinds rond 2010 praktisch alle externe investeringen verkocht en daarentegen kleine projecten verworven die een bijzonder journalistiek aanbod konden doen. In tegenstelling tot de trend in de sector, steeg het aantal journalisten in de Times eind 2019 tot 1.700. Dit is verreweg het grootste team van alle media wereldwijd en, met een geschat aantal full- en parttime journalisten in de VS. van 20.000 tot 38.000, een enorm deel van het totale filiaal. Bovendien kan de Times het zich veroorloven om redelijke salarissen te betalen. Verslaggevers krijgen begin 2020 een startsalaris van $ 104.600. Deze concentratie en de daaruit voortvloeiende toename van abonnees en lezers kwam ook de aandelenmarkt ten goede. Eind 2019 was de waarde van de uitgever drie keer zo laag als in 2014. Dit betekent dat er in 2020 geld beschikbaar komt om Serial, een in podcasts gespecialiseerde concurrent , te kopen om het aanbod aan audioformaten uit te breiden. Door de sterke positie van de Times spreken andere media begin 2020 al over het gevaar van een journalistiek monopolie in de VS. [49]

Actuele economische cijfers

De NYT kondigt in het tweede kwartaal van 2021 herstel aan in de advertentiebusiness. Door de terughoudende verkopen van 2020 is de kwartaalwinst verdubbeld ten opzichte van het voorgaande jaar - tot 73,3 miljoen US dollar. Alleen al aan het digitale aanbod werden 142.000 abonnees toegevoegd, waarvan 77.000 voor nieuwsproducten en 65.000 voor kook- en spelproducten. In totaal steeg het aantal abonnees op alle kanalen met 22 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In totaal had de NYT eind juni 7,9 miljoen betalende abonnees, waarvan 7,1 miljoen van digitale producten. Het totale aantal betalende klanten via alle digitale en printkanalen zal tegen eind 2021 naar verwachting stijgen tot 8,5 miljoen. [50]

Afstemming en controverse

Het eerste grote onderzoek naar de objectiviteit van berichtgeving in de media, de studie A Test of the News uit 1920, was gewijd aan de New York Times en het bijbehorende Russia News van 1917 tot 1920. De inhoudsanalyse van Walter Lippmann kwam tot de conclusie dat de voorstellingen grof waren eenzijdig en waren partijdig. Oorzaak is het niet voldoen aan journalistieke normen, bijvoorbeeld doordat The Times vertrouwt op 'officiële leveranciers' van informatie. Het is nog misleidender om te vertrouwen op semi-officiële, anonieme verklaringen in plaats van op officiële communicatie. Journalisten moeten niet te nauwe banden hebben met de politiek (zie p. 41). Bovendien zou zelfs een krant als de Times niet in de behoefte aan geschikte correspondenten kunnen voorzien. (zie p. 42) In kritieke tijden valt de scheiding van hoofdartikelen en nieuws weg. Het standpunt van de redactie over het Ruslandbeleid heeft het nieuws diepgaand en in flagrante vorm beïnvloed. De tekstvormgeving van het nieuws qua accentuering en koppen wordt duidelijk bepaald door andere dan professionele maatstaven. Dit feit is zo duidelijk, zo opvallend is de invloed van de vooringenomenheid van de redactie, dat "ernstige hervorming nodig is voordat de code die is geschonden kan worden hersteld". (zie p. 42) [51]

The New York Times wordt in de grote media grotendeels geclassificeerd als een links-liberale krant. [52] Aan de conservatieve kant wordt de NYT ervan beschuldigd te veel naar de Democraten te neigen. Volgens het conservatieve opiniepeilingsbureau [53] Rasmussen Reports, bleek uit hun opiniepeiling van 2007 dat 40 procent van de ondervraagden gelooft dat de krant de voorkeur geeft aan liberalen; 11 procent ziet de conservatieven als favoriet en 20 procent plaatst de Times als neutraal tussen de twee partijen. [54] Volgens een analyse door de econoom Riccardo Puglisi van talrijke artikelen die tijdens de verkiezingscampagnes tussen 1946 en 1997 zijn gepubliceerd, gaat de New York Times sterker in op onderwerpen waarin de Democratische Partij als competenter wordt beschouwd ( burgerrechten , gezondheidssysteem , werk , sociale zekerheid) als de president een republikein is . In de veronderstelling, ondersteund door opiniepeilingen, dat de politieke voorkeuren van de lezers niet gerelateerd zijn aan de huidige president, is deze partijdigheid niet vraaggestuurd. [55]

Van onder meer de liberale tot de links-liberale kant wordt kritisch gekeken naar de positionering van het buitenlands beleid. In 1988 beschuldigde de liberale persvereniging Fairness & Accuracy in Reporting de Times er bijvoorbeeld van de PR-strategie van de Reagan- regeringen over te nemen. De reden was dat volgens de beschuldiging de NYT de mensenrechtenschendingen van de dictaturen in Guatemala ( Guatemalteekse burgeroorlog ) en El Salvador , dat wil zeggen door regeringen ondersteund door de Amerikaanse regering, bagatelliseerde. [56]

Ook de rol van de New York Times tijdens de Tweede Wereldoorlog is tot op de dag van vandaag controversieel. In 2001 bekritiseerde de voormalige hoofdredacteur, Max Frankel , het feit dat de Times een van de kranten was die pas laat uitgebreid verslag uitbracht over de Holocaust . Volgens de beschuldiging van Frankel heeft de Times zich daarmee aangesloten bij de strategie van de Britse en Amerikaanse regeringen, die een immigratiegolf vreesden en verwierpen bij het redden van degenen die door de Holocaust worden bedreigd. Bovendien vreesden de redacteuren, volgens de veronderstelling van Frankel, dat het onderwerp, vanwege het heersende antisemitisme in die tijd, op ongenoegen van de lezers zou hebben kunnen stuiten. [57] Het imago van de New York Times werd verder beschadigd door het feit dat een van de bekendste journalisten, William L. Laurence , financiering ontving van het Amerikaanse Ministerie van Oorlog voor zijn berichtgeving. [58]

Na de Tweede Wereldoorlog was de New York Times een van de Amerikaanse media die het meest samenwerkte met de CIA . De redacteur van de New York Times, Arthur Hays Sulzberger, vaardigde een algemene regel uit om de CIA waar mogelijk bij te staan. De New York Times deed bijvoorbeeld verslag van CIA-agenten bij verschillende operaties. [59]

In 2004 bood de New York Times, op instigatie van zijn "Public Editor" (een soort ombudsman voor de lezers) Daniel Okrent, in twee artikelen zijn verontschuldigingen aan voor de berichtgeving vóór de aanval op Irak in 2003. [60] [61]

In 2018 publiceerde de Times de meerdelige podcastserie Caliphate , waarin de vermeende terrorist Shehroze Chaudhry's kijk op zijn deelname aan de misdaden van de Islamitische Staat (IS) werd beschreven. De podcast genereerde veel positieve aandacht, ontving de prestigieuze mediaprijs Peabody Award en werd onder meer genomineerd voor de Pulitzer Prize (alle prijzen werden ingetrokken nadat de affaire bekend werd). In december 2020 bleek echter uit onderzoek door de Canadese politie dat Chaudhry een valse identiteit had gebruikt, nooit aan IS had toebehoord en dat de meeste inhoud van de podcast was verzonnen. De krant verontschuldigde zich, maar de verantwoordelijke journalist, Rukmini Callimachi, bleef bij de Times. [62] [63] [64] [65] [66]

In juni 2020 stond op de opiniepagina van de NYT een gastpost van de Republikeinse senator Tom Cotton getiteld "Send In The Troops", waarin Cotton het leger gebruikte om de onrust na de dood van George Floyd te bestrijden. [67] Ongeveer achthonderd NYT-medewerkers ondertekenden vervolgens een protestbrief tegen de publicatie van het commentaar. Het hoofd van de opinieafdeling James Bennet rechtvaardigde aanvankelijk de publicatie van het commentaar door te zeggen dat het in lijn was met het beleid van de krant om pluralisme van opinie te bieden. Als reactie op de protesten kondigde hij uiteindelijk zijn ontslag aan. [68] Even later nam ook de redacteur die was ingehuurd door Bennet, Bari Weiss, ontslag. [69] [70] Weiss bekritiseerde vervolgens ideologisch gemotiveerd pesten, een onliberale werksfeer en zelfcensuur in een open brief . [71] [72] [73]

De New York Times werd beschuldigd van het annuleren van cultuur in 2021 toen hoofdredacteur Dean Baquet journalist Donald McNeil Jr. aanspoorde om te stoppen omdat hij het woord ' nigger ' als citaat (om racistische taal te bekritiseren) in een discussie over racisme gebruikte. [74] Tegelijkertijd werd de krant te snel ontslagen van journalist Lauren Wolfe vanwege een Tweet over Joe Biden die beschuldigd werd. [75] [76] Uit een intern onderzoek van de krant in februari 2021 bleek dat bijna de helft van de medewerkers intern niet meer hun mening zou uiten, of de indruk zou hebben dat andere perspectieven in de krant niet meer gewenst zijn - een forse verslechtering van de Vergeleken met eerdere onderzoeken. [77]

Redactiegebouw en uitrusting

Hoofdingang van de oude uitgeverij (tot 2007)
New York Times-gebouw

Op 17 april 2007 begon de redactie te verhuizen van het uitgeversgebouw (229 West 43rd Street), dat in 1913 werd geopend, naar de New York Times Tower , eveneens op Times Square in Manhattan . Het nieuwe gebouw is 319 meter hoog en is daarmee een van de hoogste gebouwen in New York City . Es wurde vom Architekturbüro Renzo Piano konzipiert, von Fox & Fowle Architects erbaut und mit einem Atrium mit Birken und Moosgarten ausgestattet, um in der Mitte eine kontemplative Atmosphäre zu schaffen. Der äußeren Glasfassade ist ein Stahlgerüst mit tausenden horizontal montierten weißen Keramikröhren vorgesetzt, die die Sonneneinstrahlung reduzieren und eine schleierartige ästhetische Wirkung schaffen. Das Licht wird zudem über mechanisierte Fensterblenden und interne dimmbare Fluoreszenzleuchten gesteuert, um mit einem möglichst geringen Energieaufwand optimale Lichtverhältnisse herzustellen. Die Redaktion belegt nur die unteren 27 Etagen der insgesamt 52 Stockwerke, der Rest wird vermietet. Die Kosten des Gebäudes und des Umzugs beziffert man mit 850 Millionen Dollar.

Jeder Arbeitsplatz der Redakteure verfügt über Gigabit-Ethernet , ein IP-Telefon und ein integriertes Voice-E-Mail-Chat-System. Die Redaktionszentrale befindet sich in einem separaten Gebäude nebenan, erstreckt sich über drei Stockwerke und ist als High-Tech-Newsroom „für alle Plattformen“ konzipiert. Darum herum gruppieren sich weitere Online-Projekte wie der „City Room“, eine technisch anspruchsvolle Website für die New Yorker Kommunalpolitik, Nahverkehr, Justiz und Schulen, die Blogs, Fotos und Videos als Medien anbietet. Für den US-Präsidentschaftswahlkampf 2008 nahm man die Vorteile eines internen Politik- Wikis in Anspruch, was den Redakteuren als zentrales Informationsarchiv dienen sollte. Für diese Wahlen gaben die Herausgeber im Januar 2008 die Wahlempfehlung („endorsement“), Hillary Clinton [78] bei den Demokraten und John McCain bei den Republikanern zu wählen. [79] Vernichtend kritisiert wurde dagegen der frühere New Yorker Bürgermeister Rudy Giuliani unter anderem wegen seiner Versuche, aus der Tragödie des 11. September 2001 Kapital zu schlagen. [80]

Online-Ausgabe

Seit dem 2. April 2006 präsentiert sich die Website der „New York Times“ in einem behutsam angepassten Design . [81] [82] Video und Multimedia seien nun „fundamentale Bestandteile“ des Webauftritts. Im September 2005 wurden Teile der Site, die damals mit Ausnahme der Titelseite eine einmalige Anmeldung erforderte, unter dem Label Times Select vorübergehend kostenpflichtig, darunter auch die Beiträge führender Op-Ed -Autoren wie Thomas L. Friedman , Paul Krugman oder Maureen Dowd.

Im März 2005 zählte die Website der Times 555 Millionen Seitenabrufe . Anfang 2007 verzeichnete der Online-Auftritt der NYT 1,5 Millionen Besucher täglich (was durchschnittlich 10 bis 14 Seitenaufrufen je Besucher entspricht), das Blatt selbst hatte aber nur 1,1 Millionen Abonnenten. Verantwortliche stellten den Fortbestand der Druckausgabe in Frage. [83]

Am 17. September 2007 wurde angekündigt, alle Inhalte mit Ausnahme des Archivs aus der Zeit zwischen 1923 und 1986 wieder kostenfrei online zur Verfügung zu stellen. Man hoffe, dass dadurch die Werbeeinnahmen mehr als bei zahlenden Kunden ansteigen. Die Aussicht auf noch mehr Suchmaschinen-Treffer gab den Ausschlag für eine weitgehende Reduzierung der bezahlpflichtigen Inhalte. [84] [85] Times Select , der bezahlpflichtige Teil der Webpräsenz, wurde eingestellt.

Im Mai 2008 äußerten der NYT- CTO Marc Frons und Aron Pilhofer, Leiter der neuen Interactive Newsroom Technologies -Gruppe, dass sich das Internetangebot der Zeitung neuen Zugangsweisen öffnen werde. [86] Seit Oktober 2008 stellt die Zeitung den Online-Nutzern neue Programmierschnittstellen (API) zur Verfügung. Mit den APIs kann man zielgruppenspezifische Suchanfragen an das Artikelarchiv richten, das nun bis 1981 kostenfrei ist. Die API-Suchmasken können in die Internetseiten von anderen Nutzern eingebunden werden wie dies schon etwa mit Google und Google Maps möglich ist, diese Kombination wird auch mit dem neuen AnglizismusMashup “ bezeichnet. [87] Bisher wurden veröffentlicht: Best Sellers , ein API für Buchhändler oder Autoren, Congress , ein API über das Abstimmungsverhalten der Abgeordneten des amerikanischen Kongresses seit 1989, Filmkritiken (Movies Review), Wahlkampagnen und TimesPeople , ein API für Leser, die sich mit ihrer E-Mail-Adresse registrieren und freien Zugang zu Eilmeldungen, Rezensionen, Kleinanzeigen und Anderem erhalten. Die Neuerungen werden unter der Sonderseite Open bekanntgemacht und erklärt. [88] Für die Nutzer von Mobiltelefonen, Netbooks und anderen mobilen Geräten wird ein radikal vereinfachtes Seitendesign angeboten: mit dem „Skimmer“ (Querleser, Überflieger) kann man zwischen 15 Ressort-Seiten, der Homepage und der Empfehlungsliste mit einer einfachen Tastenkombination (shortcut) hin- und herwechseln und die Einleitungen verteilen sich auf maximal 19 kleinen Quadraten je Seite. [89] Mit dieser leichteren Zugänglichkeit zur Zeitung sollen eine neuartige Leserbindung aufgebaut und neue Leserkreise gewonnen werden.

2011 wurde bekanntgegeben, die Online-Ausgabe der Zeitung werde ab Ende März nur noch eingeschränkt frei lesbar. Nicht-Abonnenten hätten ab diesem Zeitpunkt nur noch Zugriff auf 20 Artikel je Monat. Danach würden sie dazu aufgefordert, ein Abonnement abzuschließen. Über Smartphones blieben die Top News -Meldungen weiterhin frei abrufbar. Auch für Artikel, die über soziale Netzwerke oder über Suchmaschinen zu finden seien, werde es keine Beschränkungen geben. [90] Die Zahl der freien Zugriffe wurde im April 2012 auf zehn pro Monat reduziert.

2013/14 erstellte ein Team unter der Führung von Arthur Gregg Sulzberger , dem Sohn des Herausgebers und sein designierter Nachfolger, einen 90-seitigen Bericht über den Zustand der Online-Ausgabe. Der Bericht leakte im Mai 2014 [91] und wurde zum Gegenstand ausführlicher Berichterstattung. Das Nieman Journalism Lab der Harvard University nannte den Text schonungslos offen und lobte die NYT; sie habe die Situation des Online-Mediums gründlich durchdacht. [92] Zu den Schlüsselergebnissen zählte die Bedeutung sozialer Medien als Zugang der Leser zu Artikeln der Times und der Anteil mobiler Abrufe. Weitere Aspekte sind die Zusammenarbeit zwischen Redaktion und Marketing, insbesondere für Marketing besonderer Artikel in sozialen Medien, die Nutzung der Archivbestände des NYT seit 1851, aber auch die Ausrichtung von Personalentscheidungen an den Bedürfnissen der Online-Redaktion. Das Nieman Lab kam zum Schluss:

„So viel der digitalen Arbeit in der New York Times ist so gut, trotz all der Hindernisse, die hier beschrieben werden. Denk dir diese Barrieren weg und stell dir vor, was sie erreichen könnten. [92]

Die Umsetzung der Empfehlungen zeigt sich in der Entwicklung und Förderungen der Mobile App NYT Now und der zunehmenden Ausrichtung der Redaktionsprozesse an der digitalen Publikation.

Seit Oktober 2017 ist die Website auch im Darknet als sogenannter Hidden Service mithilfe des Anonymisierungs-Netzwerks Tor abrufbar. [93]

Im Juni 2020 führte Alexa die Website nytimes.com auf Platz 25 der beliebtesten Websites in den Vereinigten Staaten. [94]

Internationale Kooperationen

Anfang des 21. Jahrhunderts begann die New York Times mit anderen internationalen Zeitungen zu kooperieren und eigene Inhalte als deren Beilage zu verbreiten. Zwischen 2004 und 2017 wurde in der Süddeutschen Zeitung zunächst jeden Montag, später jeden Freitag die Beilage The New York Times International Weekly beigelegt. Das englischsprachige Supplement wurde in einer exklusiven Kooperation der SZ mit der New York Times für den deutschsprachigen Raum zusammengestellt. Die verbreitete Auflage lag beim Start bei fast 430.000 Exemplare. [95]

Die New York Times International Weekly erscheint auch in der La Repubblica , dem spanischen El Pais , dem französischen Le Monde und im britischen Daily Telegraph . Die Beilage ist Teil eines europäischen Anzeigennetzwerkes. Neben den genannten Partnerzeitungen und der New York Times gehört zu ihm auch die NYT-Tochter International Herald Tribune .

Deutschland

In Deutschland ist im stationären Zeitschriftenhandel die International Edition der NYT erhältlich. Gedruckt werden die Exemplare von VRM in Rüsselsheim am Main. [96] Die internationalen Ausgaben haben einen Umfang von 16 Seiten und erscheinen an sechs Tagen in der Woche. [97] Die Ressorts lauten: Page Two, World, Business, Opinion, Science, Sports, Culture und Living.

Die NYT war 2020 in Deutschland die meistzitierte ausländische Zeitung und nach dem Magazin Der Spiegel das Medium, welches am zweithäufigsten von anderen deutschen Publikationen zitiert wurde. [98]

Parodie

Am 23. Oktober 1978 und am 12. November 2008 erschienen Parodien der NYT .

Die New York Times selbst enthüllte im Jahr 2020, wie sie 1978 während eines Streiks einmal stilgerecht parodiert wurde – hieran beteiligt waren auch Mitarbeiter des eigenen Hauses. Dabei wurden der Name und das Motto der Zeitung um das Wort „Not“ erweitert, sie hieß Not The New York Times , und das Motto lautete: All the News Not Fit to Print (Alle Nachrichten, die nicht zum Druck geeignet sind). [99]

2008 betrug die Auflage der Parodie 1,2 Millionen Exemplare und umfasste 14 Seiten. [100] Das NYT-Motto wurde in All the news we hope to print umgeändert und als Ausgabedatum der kommende Nationalfeiertag , 4. Juli 2009, angegeben. Positive, doch fiktive Meldungen wie etwa über das Ende des Irakkrieges wurden flankiert mit Großanzeigen von Öl-Konzernen, die dieses Kriegsende als vernünftig begrüßten. [101] Weiterhin wurde die Schließung des umstrittenen US-Gefangenenlagers Guantánamo Bay auf Kuba bekannt gegeben und eine Anklage des scheidenden US-Präsidenten George W. Bush wegen Hochverrats . [102] Als Herausgeber bekannte sich eine Arbeitsgruppe von rund 30 Kriegsgegnern, Menschenrechtsaktivisten und Umweltschützern wie der NGO United for Peace and Justice , der Anti-Advertising Agency und der globalisierungskritischen Aktionskünstler -Gruppe The Yes Men . [101] Zur Begründung dieser Aktion gab man an, die Wahlversprechen des gerade gewählten Präsidenten Barack Obama sichern zu wollen. [103] Die Ausführung beanspruchte etwa ein halbes Jahr Vorbereitung, darunter sollen auch Redakteure der NY Times beteiligt gewesen sein, die Aktion wurde durch Spenden in Höhe von 100.000 US-Dollar finanziert. [104] Die Unternehmenssprecherin kündigte an, auf rechtliche Schritte zu verzichten, erstattete jedoch zehn Tage später Anzeige gegen die Initiatoren.

Persönlichkeiten

Herausgeber

Chefredakteure

Dokumentarfilme

Literatur

  • Gay Talese : The Kingdom and the Power. World Publishing Company, New York Clevel 1969. ISBN 0-8446-6284-4 .
  • Harrison E. Salisbury: Without fear or favor: The New York times and its times . Times Books, New York City 1980, ISBN 0-8129-0885-6 .
  • Stefan W. Elfenbein: The New York Times. Macht und Mythos eines Mediums . Fischer Taschenbuch, Frankfurt am Main 1996, ISBN 3-596-13219-3 .
  • Alex S. Jones , Susan E. Tifft: The Trust – The Private and Powerful Family Behind The New York Times. Little Brown, Boston 1999; Back Bay Books, Boston 2000, ISBN 0-316-83631-1 .
  • John Hess : My Times: A Memoir of Dissent. Seven Stories Press, 2003. ISBN 1-58322-604-4 , ISBN 1-58322-622-2 .
  • Seth Mnookin : Hard News. The Scandals at The New York Times and Their Meaning for American Media. Random House, New York 2004, ISBN 1-4000-6244-6 .
  • Matthew Pressman: On Press: The Liberal Values That Shaped the News. Harvard University Press, Cambridge 2018, ISBN 978-0-674-97665-8 .
  • Jill Abramson : Merchants of Truth: The Business of News and the Fight for Facts. Simon & Schuster, New York 2019, ISBN 978-1-5011-2320-7 , S. 62–81, 182–224, 370–402 (= Kapitel 3 , 7 und 12 ).

Weblinks

Commons : The New York Times – Sammlung von Bildern, Videos und Audiodateien

Einzelnachweise

  1. a b ‚New York Times' streicht 100 Newsjobs – von 1250 . In: Der Standard , 21. Oktober 2009, S. 32.
  2. a b Frank Herrmann: Arthur Gregg Sulzberger wird Herausgeber der New York Times. In: Badische Zeitung . 16. Dezember 2017, abgerufen am 17. Dezember 2017 .
  3. Pressemitteilung der New York Times vom 14. Mai 2014 .
  4. Russell Adams: New York Times Prepares Plan to Charge for Online Reading. In: The Wall Street Journal . 24. Januar 2011, abgerufen am 6. Januar 2012 (englisch).
  5. John Swinton (1829–1901). Nachruf: The New York Times, 16. Dezember 1901 .
  6. Robert D. McFadden: AM Rosenthal, Editor of The Times, Dies at 84 . In: New York Times , 11. Mai 2006.
  7. AdAge: GRAY LADY OF NEWSPAPERS READY FOR INFUSION OF COLOR: 'NY TIMES' ADDS 2 SECTIONS AS IT SHEDS ITS B&W TRADITION , 8. September 1997.
  8. justitia.com:403 US 713 , 30. Juni 1971.
  9. : Mitchell K. Hall: Vietnam War: Antiwar Movement. In derselbe (Hrsg.): Opposition to War: An Encyclopedia of US Peace and Antiwar Movements. ABC-Clio, Santa Barbara 2018, ISBN 978-1-4408-4518-5 , S. 674–682; hier: S. 681.
  10. Florian Güßgen: Die Regierung will Reporter einschüchtern ( Memento vom 15. Januar 2010 im Internet Archive ). In: stern , 13. Januar 2007.
  11. From The Editors. The Times and Iraq . In: New York Times , 26. Mai 2004.
  12. Daniel Okrent: The Public Editor; Weapons of Mass Destruction? Or Mass Distraction? In: New York Times , 30. Mai 2004 ( Cookies aktivieren).
  13. „New York Times“-Eigner bestrafen Morgan Stanley . ( Memento vom 1. April 2007 im Internet Archive ) In: Financial Times Deutschland , 6. Februar 2007.
  14. Marc Pitzke : New York Times: Umzug in eine ungewisse Zukunft . In: Spiegel Online – Kultur , 15. April 2007.
  15. Andrew Ross Sorkin: Morgan Stanley Sells New York Times Stake . In: New York Times , 17. Oktober 2007.
  16. Leon Lazaroff, Jeff Kearns: Morgan Stanley Sells Entire New York Times Stake (Update3) ( Memento vom 7. Januar 2014 im Internet Archive ). In: Bloomberg LP , 17. Oktober 2007.
  17. „New York Times“ steigert Gewinn. Höhere Werbeeinnahmen – Reinerlös im abgelaufenen Quartal bei 13,4 Mio. Dollar . In: Der Standard , 23. Oktober 2007.
  18. New York Times kann im vierten Quartal Gewinn ausweisen . In: FinanzNachrichten.de , 31. Januar 2008.
  19. Frank Hornig: Barbaren vorm Bollwerk . In: Der Spiegel . Nr.   10 , 2008, S.   128–130 (online ).
  20. Marc Pitzke: Finanzinvestoren stürzen sich auf US-Blätter . In: Spiegel Online – Wirtschaft , 13. Februar 2008.
  21. Harbinger boosts stake in New York Times – filing . In: Reuters , 28. März 2008.
  22. Personalien des Tages . ( Memento vom 19. März 2008 im Internet Archive ) In: Financial Times Deutschland , 18. März 2008.
  23. Stephen Foley: Hedge funds seek to shake up board of the New York Times . In: The Independent , 29. Januar 2008.
  24. a b Carsten Knop, Michael Psotta: Herr Slim und die New York Times . In: FAZ , 20. Januar 2009.
  25. Marc Lacey: Carlos Slim Helú: The Reticent Media Baron . In: New York Times , 15. Februar 2009
  26. Wortkarger Baron. Wie die „New York Times“ über ihren Geldgeber berichtet. In: sueddeutsche.de. Süddeutsche Zeitung, 17. Februar 2009, archiviert vom Original am 13. September 2012 ; abgerufen am 15. August 2017 .
  27. „Mexikanische Hilfe für die ‚New York Times'“ , Deutsche Welle , 20. Januar 2009.
  28. Qualitätsjournalismus. „New York Times“ kippt Dividende . ( Memento vom 4. August 2012 im Webarchiv archive.today ) In: Financial Times Deutschland , 20. Februar 2009.
  29. Henry Blodget: „New York Times Forced To Sell Its Jet (NYT)“ , Silicon Alley Insider, 12. März 2009.
  30. „New York Times Pay Cut Memo (NYT)“ , Silicon Alley Insider, 26. März 2009.
  31. „Layoffs At New York Times (NYT)“ , Silicon Alley Insider, 26. März 2009.
  32. Robert Gavin and Robert Weisman: Times Co. threatens to shut Globe; seeks $20m in cuts from unions . In: The Boston Globe , 4. April 2009.
  33. Thorsten Dörting: Hilferuf auf Seite eins , Spiegel Online, 5. April 2009.
  34. Joe Hagan: A New York Times Whodunit , NY Magazin, 26. Mai 2012.
  35. Kupilas, Bernd: «New York Times» verkauft 16 Regionalzeitungen bei tagesanzeiger.ch, 28. Dezember 2011 (abgerufen am 28. Dezember 2011).
  36. Kupilas, Bernd: Neuausrichtung: New York Times verkauft Regionalzeitungen bei handelsblatt.com, 28. Dezember 2011 (abgerufen am 28. Dezember 2011).
  37. Meldung auf FAZ.NET vom 7. Februar 2013 , abgerufen am 8. Februar 2013.
  38. Traditionsblatt verramscht: „New York Times“ verkauft „Boston Globe“ , Spiegel Online, 3. August 2013.
  39. When You Account For Pensions, The Boston Globe Sold For Negative $40 Million . In: Slate , 3. August 2013.
  40. Spiegel online: Personalwechsel bei der „New York Times“: Redaktionsschluss für Chefredakteurin Abramson , 15. Mai 2014.
  41. The Atlantic : Jill Abramson and the 'Narrow Band' of Acceptable Female Behavior , 14. Mai 2014.
  42. vox.com: The Jill Abramson-era New York Times was a business success , 14. Mai 2014.
  43. Spiegel online: US-Traditionszeitung: Milliardär Slim wird größter Aktionär der „New York Times“ , 15. Januar 2015.
  44. Benjamin Mullin: Dean Baquet: NYT will retire 'system of pitching stories for the print Page 1′ ( Memento vom 20. Februar 2015 im Internet Archive ). In: Poynter, 19. Februar 2015.
  45. nytimes.com 31. Oktober 2016: Michael Golden, Vice Chairman of Times Co., to Retire .
  46. 19. Oktober 2016: New York Times Names AG Sulzberger Deputy Publisher .
  47. nytimes / James Barron: AG Sulzberger: Leading Change at The New York Times as Journalism Evolves .
  48. USA – Medien stemmen sich gegen Trumps Propaganda-Maschine . In: Deutschlandfunk . ( deutschlandfunk.de [abgerufen am 12. Februar 2017]).
  49. ben Smith: Why the Success of The New York Times May Be Bad News for Journalism . New York Times, 1. März 2020. Im print: Ben Smith: Why the Success of The Times May Be Bad News for Journalism , New York Times vom 2. März 2020, Sektion B, S. 1 der New York City Ausgabe.
  50. Edmund Lee: The New York Times Reaches 8 Million Subscriptions . In: The New York Times . 4. August 2021, ISSN 0362-4331 ( nytimes.com [abgerufen am 11. August 2021]).
  51. A Test of the News - by Charles Merz and Walter Lippmann . 8. August 1920 ( archive.org [abgerufen am 25. Dezember 2019]).
  52. Beispiel: Findings on 9/11 split US press , BBC , 17. Juni 2004.
  53. Bryan Walsh: Has 'Climategate' Been Overblown? . In: Time , 7. Dezember 2009. Abgerufen am 6. Januar 2012.  
  54. New York Times, Washington Post, and Local Newspapers Seen as Having Liberal Bias . Rasmussen Reports. 15. Juli 2007. Archiviert vom Original am 7. März 2008. Abgerufen am 16. September 2008.
  55. Riccardo Puglisi (2011): Being The New York Times: the Political Behaviour of a Newspaper , The BE Journal of Economic Analysis & Policy, Bd. 11, Nr. 1, Artikel 20 ( Memento vom 29. April 2011 im Internet Archive ).
  56. Questionnaire for The New York Times on Its Central America Coverage . Fairness and Accuracy in Reporting. Januar/Februar 1988. Abgerufen am 6. Januar 2012.
  57. Max Frankel : Turning Away From the Holocaust . In: The New York Times , 14. November 2001. Abgerufen am 6. Januar 2012.  
  58. Amy Goodman und David Goodman: The Hiroshima Cover-Up ( Memento vom 26. März 2014 im Internet Archive ). In: The Baltimore Sun , 5. August 2005.
  59. Carl Bernstein: The CIA and the Media , Rolling Stone Magazine, 20. Oktober 1977 .
  60. From the Editors: The Times and Iraq . 26. Mai 2004. Abgerufen am 1. November 2014.
  61. Daniel Okrent: Weapons of Mass Destruction? Or Mass Distraction? . 30. Mai 2004. Abgerufen am 1. November 2014.
  62. Dean Baquet: An examination of Caliphate. In: New York Times. 18. Dezember 2020, abgerufen am 4. März 2021 (englisch).
  63. Marc Tracy, Katie Robertson, Tiffany Hsu: New York Times Says 'Caliphate' Podcast Fell Short of Standards. In: New York Times. 18. Dezember 2020, abgerufen am 4. März 2021 (englisch).
  64. Mark Mazzetti, Ian Austen, Graham Bowley, Malachy Browne: A Riveting ISIS Story, Told in a Times Podcast, Falls Apart. In: New York Times. 18. Dezember 2020, abgerufen am 4. März 2021 (englisch).
  65. Hätte es diesen Podcast nie geben dürfen? In: Deutschlandfunk Kultur . 16. Januar 2021, abgerufen am 4. März 2021 .
  66. Hochstapler in »Caliphate«-Podcast - »New York Times« büßt auch Pulitzer-Nominierung ein. In: Der Spiegel . 23. Dezember 2020, abgerufen am 4. März 2021 .
  67. Tom Cotton: Tom Cotton: Send In the Troops. New York Times, 3. Juni 2020, abgerufen am 19. Juli 2020 (englisch).
  68. Meinungschef kündigt nach Gastbeitrag. FAZ, 8. Juni 2020, abgerufen am 19. Juli 2020 .
  69. Axel Weidemann: Ein Forum für alle? FAZ, 15. Juli 2020, abgerufen am 19. Juli 2020 .
  70. Willi Winkler: Flucht einer selbsternannten "Zentristin". Süddeutsche Zeitung, 15. Juli 2020, abgerufen am 19. Juli 2020 .
  71. Bari Weiss: Resignation letter , abgerufen am 19. Juli 2020
  72. Bari Weiss: „New York Times“-Kollegen nannten mich Nazi und Rassistin. Die Welt, 15. Juli 2020, abgerufen am 19. Juli 2020 .
  73. Kolumnistin kündigt wegen „antiliberaler Stimmung“. Deutschlandfunk Kultur, 16. Juli 2020, abgerufen am 19. Juli 2020 .
  74. René Pfister: Wie die »New York Times« zu einem Haus der Angst wurde. In: DER SPIEGEL. Abgerufen am 21. Februar 2021 .
  75. Adam Gabbatt: New York Times fires editor targeted by rightwing critics over Biden tweet. In: The Guardian . 25. Januar 2021, abgerufen am 23. Februar 2021 .
  76. Anya van Wagtendonk: Did the New York Times fire an editor over a tweet? The Lauren Wolfe controversy, explained. In: Vox . 26. Januar 2021, abgerufen am 23. Februar 2021 .
  77. New York Times Staff Survey Shows Nearly Half Don't Think 'Free Exchange Of Views' Welcome. In: Forbes . 13. Februar 2021, abgerufen am 23. Februar 2021 .
  78. „Editorial. Primary Choices: Hillary Clinton“ , New York Times, 25. Januar 2008, ( Cookie -Annahme erforderlich).
  79. „Editorial. Primary Choices: John McCain“ , New York Times, 25. Januar 2008, (Cookie-Annahme erforderlich).
  80. New York Times: Großes Lob für die Kandidatin Hillary Clinton . In: Die Welt , 25. Januar 2008.
  81. Leonard M. Apcar: A Letter to Our Readers , Statement der NYT zum modernisierten Webauftritt, 2. April 2006.
  82. Guided Tour des neuen Webauftritts.
  83. Eytan Avriel: Arthur Sulzberger, on life in the Internet age ( Memento vom 1. Oktober 2007 im Internet Archive ). In: Haaretz . 6. Februar 2007.
  84. Richard Pérez-Peña: Times to Stop Charging for Parts of Its Web Site . In: The New York Times Online . 18. September 2007.
  85. Konrad Lischka: Strategiewechsel. „New York Times“ macht Web-Archiv kostenlos. In: Spiegel Online . 18. September 2007.
  86. John Musser: The New York Times API: All the News That's Fit to Mix , ProgrammableWeb.com, 10. Juni 2008.
  87. Holger Schmidt: New York Times und die Revolution im Internet . In: FAZ.NET . 18. Februar 2009.
  88. Open , NYT.
  89. Article Skimmer ( Memento des Originals vom 25. Februar 2009 im Internet Archive ) Info: Der Archivlink wurde automatisch eingesetzt und noch nicht geprüft. Bitte prüfe Original- und Archivlink gemäß Anleitung und entferne dann diesen Hinweis. @1 @2 Vorlage:Webachiv/IABot/prototype.nytimes.com , NYT.
  90. Arthur Ochs Sulzberger Jr.: A Letter to Our Readers About Digital Subscriptions. In: nytimes.com . 17. März 2011, abgerufen am 17. März 2011.
  91. Scribd: NYT Innovation Report 2014 .
  92. a b niemanlab: The leaked New York Times innovation report is one of the key documents of this media age. 15. Mai 2014.
  93. Runa Sandvik: The New York Times is Now Available as a Tor Onion Service . In: Times Open . 27. Oktober 2017 ( nytimes.com [abgerufen am 10. Dezember 2017]).
  94. nytimes.com Competitive Analysis, Marketing Mix and Traffic - Alexa . In: alexa.com . Abgerufen am 2. Juni 2020.
  95. Süddeutsche Zeitung kooperiert mit New York Times. Abgerufen am 20. September 2016 .
  96. The New York Times International Edition. 13. Januar 2021, S. 1.
  97. The New York Times International Edition. 13. Januar 2021, S. 10.
  98. Marc Bartl: Exklusiv: Die meistzitierten Medien des Jahres 2020. In: Kress.de. 7. Januar 2021, abgerufen am 14. Januar 2021.
  99. https://www.sueddeutsche.de/medien/new-york-times-die-stadtneurotiker-1.4869937
  100. Falsche ‚New York Times' verkündet Ende der Kriege in Irak und Afghanistan , Spiegel Online, 13. November 2008 (mit Video).
  101. a b „Polit-Parodie: Fake-‚New York Times' besiegelt Irakkrieg“ ( Memento vom 16. Januar 2013 im Internet Archive ) , netzeitung , 13. November 2008.
  102. Online- und Printausgabe der fiktiven New York Times-Ausgabe.
  103. „Prank NY Times: ‚All the news we hope to print'“ , Associated Press / USA Today , 12. November 2008.
  104. Gerti Schoen: „Die gefälschte New York Times. Aktion der Politkunstgruppe ‚Yes Men' zum Ende der Ära Bush“ , Deutschlandfunk , 13. November 2008.
  105. Page One - Inside The New York Times. Go Inside the Newsroom. In: takepart.com. Abgerufen am 20. April 2021 (englisch, Offizielle Website zum Film).
  106. Stephanie Rebonati:Grosses Medienkino . In: medienwoche.ch vom 22. Dezember 2011.