De Wall Street Journal

Van Wikipedia, de gratis encyclopedie
Spring naar navigatie Spring naar zoeken
De Wall Street Journal
Belettering
Beschrijving dagelijkse krant
taal Engels
uitgever Dow Jones & Company ( Verenigde Staten )
hoofdkantoor New York City
Eerste editie 8 juli 1889
Frequentie van publicatie elke dag behalve zondag
Verkochte editie 2.277.000 (2017) exemplaren
Hoofdredacteur Matt Murray
editor William Lewis
web link wsj.com
ISSN (afdrukken)
CODEN WSJOA

The Wall Street Journal (korte vorm: The Journal , ook wel WSJ ) is een internationaal dagblad dat in New York City wordt uitgegeven door Dow Jones & Company Publishing. De krant verschijnt in het Engels, Japans en Chinees. Vanaf januari 2019 is de Wall Street Journal qua oplage de op één na grootste krant in de Verenigde Staten. [1]

verhaal

Eerste editie van de "Wall Street Journal"

The Wall Street Journal werd op 8 juli 1889 opgericht door Charles Dow , Edward Davis Jones en Charles Bergstresser en is sindsdien blijven verschijnen. De krant bericht vooral over internationale economische en financiële onderwerpen, met de nadruk op de Verenigde Staten . De naam verwijst naar Wall Street , een straat in het financiële district van New York City en de zetel van de New York Stock Exchange . De krant had in 2013 in totaal 35 keer een Pulitzer Prize gewonnen.

Op 28 juni 2007 kwamen ongeveer 200 van de 700 journalisten van de Wall Street Journal niet opdagen om te protesteren tegen het overnamebod van media-ondernemer Rupert Murdoch van 2 mei 2007. [2] Vanaf 2 mei 2007 leidde Murdoch onderhandelingen met de eigenaren van de uitgeverij Dow Jones. Hoewel het buitengewoon genereuze overnamebod van $ 60 per aandeel aanvankelijk sceptisch was, stemden de leden van de familie Bancroft uiteindelijk in met de verkoop van hun meerderheidsbelang. Tot nu toe bezit de familie Bancroft 60 procent van de WSJ-aandelen. Met de overeenkomst met media-ondernemer Rupert Murdoch op 1 augustus 2007 werd de krantenuitgever eigendom van Murdoch's mediagroep News Corporation voor een overnameprijs van ongeveer $ 5 miljard. Volgens redacteur L. Gordon Crovitz zou Murdoch hebben beloofd de uitgebreide redactionele vrijheden van de krant niet aan het wankelen te willen brengen. Commentatoren [3] hebben sindsdien twijfels geuit over de onafhankelijkheid van de krant van Murdochs bedrijf.

Sinds 10 januari 2012 verschijnt de Wall Street Journal ook in een Duitstalige editie; maar uitsluitend online. Het nieuws is geschreven door de journalisten van de Duitse spin-off Dow Jones en geredigeerd door een kleine WSJ-redactie in Frankfurt am Main. Het volledige nummer was alleen beschikbaar als betaald abonnement. [4]

In het najaar van 2014 werd bekend dat aan het eind van het jaar zowel de Duitse als de Turkse online editie wordt stopgezet. Daarnaast worden de WSJ-radio- en zondagbijlagen stopgezet in partnerkranten in de VS. In totaal gingen 50 tot 60 banen verloren. [5]

Editie en lezerspubliek

Russische president Vladimir Poetin met Karen Elliott House , correspondent van de Wall Street Journal , in het Kremlin op 11 februari 2002

De gemiddelde oplage bedroeg in 2019 iets meer dan twee miljoen exemplaren inclusief online abonnementen. [6] De krant met de hoogste oplage in de VS gedurende vele jaren verloor nu zijn leidende positie op de krantenmarkt aan USA Today , maar kon vanaf het najaar van 2009 de in omloop zijnde concurrent weer inhalen voordat hij de plaats weer moest inleveren anno 2019. [1]

Volgens berichten van de Britse krant The Guardian heeft de Wall Street Journal de oplagecijfers kunstmatig verhoogd met behulp van onreine methoden. [7]

De WSJ is de enige krant in de VS die haar inhoud bijna uitsluitend tegen betaling op internet verspreidt. De krant heeft momenteel ongeveer een miljoen online abonnees die $ 75 per jaar betalen om toegang te krijgen. De nieuwe meerderheidsaandeelhouder Rupert Murdoch had aanvankelijk aangegeven dat de online versie in de toekomst vrij toegankelijk zou worden gemaakt en gefinancierd via advertenties, maar wilde later bepaalde categorieën tegen betaling blijven aanbieden.

The Wall Street Journal is de verplichte publicatie van de Amerikaanse beurzen.

Het online portaal van The Wall Street Journal heeft 42,4 miljoen lezers en 169 miljoen pageviews (vanaf 2017). Het gezinsinkomen van de gemiddelde lezer is $ 242.000 en de nettowaarde is ongeveer $ 1.490.000. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers is 43 jaar. 35 procent van de bezoekers is werkzaam in topmanagementfuncties. [8e]

Profiel en politieke oriëntatie

De politieke oriëntatie van The Wall Street Journal wordt als conservatief en Republikeins beschouwd. [9] In economische kwesties vertegenwoordigt de krant economisch liberale standpunten. [10]

De krant wordt beschouwd als een invloedrijk forum voor de georganiseerde klimaatontkenningsbeweging , die vaak mensen laat spreken die door de mens veroorzaakte klimaatverandering ontkennen. [11] [12] [13] Volgens een in 2015 gepubliceerde studie was de WSJ de toonaangevende Amerikaanse krant die het minst berichtte over de negatieve effecten van de opwarming van de aarde . Tegelijkertijd rapporteerde ze het meest negatief over klimaatbeleid en klimaatbeschermingsmaatregelen . [14] Een in 2016 gepubliceerde studie kwam tot de conclusie dat slechts 14% van de 279 gastbijdragen die sinds 1995 over het onderwerp klimaatverandering verschenen, de consensus in klimaatonderzoek weerspiegelde. Bovendien erkende geen enkele van de 201 hoofdartikelen het feit dat de opwarming van de aarde te wijten is aan de verbranding van fossiele brandstoffen . [15] [16]

lay-out

Als specialiteit onder de grote kranten gebruikt de Wall Street Journal een tekentechniek genaamd hedcut in plaats van foto's . Dit zijn artistieke tekeningen die zijn samengesteld uit stippen om een ​​afbeelding te maken ( vgl. de houtgravuretechniek die tot de jaren 1890 werd gebruikt).

Inhoud gerelateerde onderdelen

The Wall Street Journal telt gemiddeld 30-40 pagina's (de weekendeditie ca. 50 pagina's) en is opgedeeld in verschillende inhoudelijke delen:

De krant verschijnt in Azië als The Asian Wall Street Journal en in Europa als The Wall Street Journal Europe en werkt onder meer samen met het Duitse Handelsblatt .

literatuur

  • Joachim Keller: De informatieve inhoud van de berichtgeving in de kolom Valutamarkten van de Wall Street Journal. Een empirisch onderzoek naar de kwaliteit van het rapport. Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main et al. 2003, ISBN 3-631-50791-7 (plus proefschrift van de Universiteit van Saarbrücken 2002).
  • Martin Dunn: Hoe overleef je Rupert Murdoch. In: British Journalism Review. 18. Vol., No. 4, 2007, blz. 5-10, ISSN 0956-4748 (online) .
  • Sarah Ellison: War at the Wall Street Journal: Inside the Struggle to Control an American Business Empire. Houghton Mifflin Harcourt, Boston 2010, ISBN 978-0-547-15243-1 . [17]

web links

Commons : The Wall Street Journal - verzameling foto's, video's en audiobestanden

Individueel bewijs

  1. a b Top 10 Amerikaanse dagbladen . in: Cision , 4 januari 2019 (Engels).
  2. ^ Staking op de Wall Street Journal . ( Memento van 1 juli 2007 in het internetarchief ) In: Tages-Anzeiger . 29 juni 2007.
  3. Marc Pitzke: "Wall Street Journal" portretteert de uitgeverij als slachtoffer . In: SpiegelOnline . 18 juli 2011.
  4. ^ Wall Street Journal nu met een Duitse online editie In: NZZ Online. 10 januari 2012.
  5. Axel Postinett: uit voor "Wall Street Journal Duitsland" . In: Wirtschaftswoche . 13 november 2014, geraadpleegd op 11 september 2015.
  6. ^ The Wall Street Journal sluit zich aan bij The New York Times in de club met 2 miljoen digitale abonnees. In: Niemanlab. Ontvangen 24 september 2020 .
  7. ^ Rainer Sommer: Ontslag wegens frauduleuze verspreiding in Wall Street Journal van Murdochs . ( Memento van 3 augustus 2012 in het webarchief archive.today ) Telepolis Blog, 14 oktober 2011. Nick Davies: Wall Street Journal oplichterij beweert senior Murdoch executive . In: The Guardian . 12 oktober 2011.
  8. WSJ.Com-publieksprofiel. (PDF) Dow Jones Inc., 2017, geraadpleegd op 20 september 2020 .
  9. Sydney Ember: Wall Street Journal Editorial harde hand berispt Trump. In: The New York Times . 22 maart 2017, ISSN 0362-4331 ( nytimes.com [toegankelijk 24 september 2020]).
  10. dowjones.com Redactiepagina Filosofie. (Niet langer online beschikbaar.) 16 juli 2007, gearchiveerd van het origineel op 16 juli 2007 ; geraadpleegd op 24 september 2020 .
  11. ^ Shaun W. Elsasser, Riley E. Dunlap: Leading Voices in the Denier Choir: Conservative Columnists' Ontslag van Global Warming en Denigratie van Climate Science . In: Amerikaanse gedragswetenschapper . plakband   57 , nee.   6 , 2013, blz.   754-776 , doi : 10.1177 / 0002764212469800 .
  12. ^ Riley E. Dunlap, Aaron M. McCright: Georganiseerde ontkenning van klimaatverandering. In: John S. Dryzek, Richard B. Norgaard, David Schlosberg (red.): The Oxford Handbook of Climate Change and Society . Oxford University Press 2011, blz. 144-160, vooral 152.
  13. ^ Karen Akerlof et al: Communicatie van klimaatprojecties in Amerikaanse media te midden van politisering van modelwetenschap . In: Natuur Klimaatverandering . plakband   2 , 2012, blz.   648-654 , doi : 10.1038 / NCLIMATE1542 .
  14. Lauren Feldman: Polariserend nieuws? Vertegenwoordigingen van dreiging en werkzaamheid in de berichtgeving van toonaangevende Amerikaanse kranten over klimaatverandering . In: Publiek begrip van wetenschap . 2015, doi : 10.1177 / 0963662515595348 .
  15. Wall Street Journal accepteert advertenties van milieuactivisten, maar rekent apart. In: The Washington Post . 14 juni 2016. Ontvangen op 17 juni 2016.
  16. ^ Hoe The Wall Street Journal Opinion Section presenteert klimaatverandering (PDF) Ontvangen op 17 juni 2016.
  17. David Carr: War @ WSJ: Nieuw boek trekt dekens terug over Murdoch's Capture of The Journal . In: New York Times . 19 januari 2010 (vergadering)